COIN DE LA DOCUMENTALISTE – JUILLET 2013

Vous travaillez pour un service de garde ou pour un établissement de santé ou de services sociaux, un service ambulancier ou une clinique dentaire ? Notre documentaliste vous propose chaque mois quelques ouvrages dignes d’intérêt.

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AGRESSIONS ET VIOLENCE

Workplace bullying can not only cost thousands of dollars to replace an affected nurse, but also have detrimental economic effects on health care organizations. Occupational health nurses can provide leadership in preventing or eliminating workplace bullying. This pilot study determined that attendance at a cognitive rehearsal program decreased workplace bullying. The study used an Internet-based survey administered 6 months after nurses completed the 2-hour cognitive rehearsal program.

Source : Stagg, Sharon J. et al. (2013). Workplace Health & Safety (sous presse), 6 p. Repéré à
http://www.healio.com/nursing/journals/AAOHN/%7B0A7B4349-E988-4DD1-B395-203043337DF9%7D/Workplace-Bullying-The-Effectiveness-of-a-Workplace-Program

AMIANTE

L’IRSST vient d’élaborer un programme de reconnaissance de la qualité des fournisseurs de service qui déterminent la concentration d’amiante dans les matériaux en vrac. Pour être reconnu, tout laboratoire qui procède à la détermination du pourcentage d’amiante dans un échantillon doit participer à un programme de contrôle de qualité interlaboratoire. En répondant aux exigences du programme de reconnaissance de l’IRSST (CQ VRAC), un laboratoire qui a été choisi comme fournisseur de service est reconnu comme étant qualifié pour caractériser les fibres d’amiante. Un lien conduit à la liste des laboratoires reconnus http://www.irsst.qc.ca/amiante-liste-des-laboratoires-reconnus.html.

Source :  Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail (2013). CQ Vrac : Programme de reconnaissance de L’IRSST [Site Web]. Repéré à  http://www.irsst.qc.ca/amiante-programme-de-reconnaissance.html

AMÉNAGEMENT ET ARCHITECTURE

Cette norme énonce des lignes directrices applicables à la mise en service des installations de soins de santé et des systèmes mécaniques connexes. Elle s’applique aux constructions neuves et à la rénovation d’installations existantes. Remplace la norme Z318.0-05.

Source : Canadian Standard Association (2013). Commissioning health care facilities. Mississauga, Ont. : CSA, 136 p. (CSA: Z8001-13).

APPROCHE RELATIONNELLE DE SOINS

Démonstration des comportements à privilégier pour favoriser la communication, destiné aux proches d’une personne aphasique. Dans le but d’aider à établir un pont entre l’aphasique et ses proches, l’AQPA, avec la collaboration du service multimédia de l’Institut universitaire de gériatrie de Montréal, des professeurs et étudiants de l’école d’orthophonie et d’audiologie de l’université de Montréal, a créé et produit le DVD gratuit « COMMUNIQUER AVEC UNE PERSONNE APHASIQUE » d’une durée de 42 minutes.

Source : Association québécoise des personnes aphasiques (2013). Montréal : AQPA, 1 DVD

BLOC OPÉRATOIRE

La première partie de l’article sur l’exposition professionnelle aux gaz anesthésiques avait comme objectif de présenter les caractéristiques des principaux gaz anesthésiques et de faire le point sur l’exposition professionnelle à ces gaz. La seconde partie vise à présenter une revue de littérature sur la surveillance environnementale et biologique des gaz anesthésiques ainsi que de présenter quelques résultats québécois. L’objectif secondaire est de commenter les recommandations existantes et potentielles visant un encadrement optimal de l’utilisation de ces agents en établissement de santé.

Source : Tanguay, Cynthia, Legris, Michel et Bussières, Jean-François (2013). Bulletin d’information toxicologique, suppl., 23(3), 27 p.

Effective communication is a critical component of patient care in the operative room (OR). However, the presence of loud equipment, a large number of staff members, and music can contribute to high levels of background noise. In a setting in which crucial tasks are performed continuously, distractions and barriers to communication can result in harm to both patients and OR personnel. The purpose of this investigation was to simulate OR listening conditions and evaluate the effect of operating noise on auditory function.

Source : Way, Justin et al. (2013). Journal of the American College of Surgeons, 216(5), 933-938.

CONCILIATION TRAVAIL/VIE PERSONNELLE

The aim of this study was to explore possible associations between different subjective and objective work factors and benefits, and a range of outcome variables such as stress, symptom report, wellbeing, work-related fatigue, work engagement, and work-family conflict among working mothers and fathers with small children. The results showed that work place factors related to flexibility and, especially among women, attitude to parenthood appear to have the strongest effect on working parents’ subjective stress and wellbeing, while benefits appear to have less impact. Except regarding factors related to attitudes at the work place, most associations were similar among men and women.

Source : Eek, Frida et Axmon, Anna (2013). Scandinavian Journal of Public Health (sous presse). Repéré à http://sjp.sagepub.com/content/early/2013/06/17/1403494813491167.

DÉPLACEMENTS DES BÉNÉFICIAIRES

The aim of this study was to determine how safe-patient-handling (SPH) equipment is used in rehabilitation and how it affects therapists, patients, and therapy practice. The authors used a qualitative, instrumental case study design. Thirty-five occupational and physical therapist practitioners from three facilities participated in the study.

Source : DARRAGH, Amy R. et al. (2013). The American Journal of Occupational Therapy, 67(1), 45-53.

A challenge for healthcare organizations is providing safe, quality care for patients while reducing musculoskeletal disorders for healthcare workers. The practice of leaving slings under patients opposes the traditional thinking of reducing layers of linens between a patient and the pressure-reducing surface. It is thought the additional layers mitigate the benefits of pressure-reducing surfaces in preventing pressure ulcer development. The purpose of this study was to examine the effects on skin temperature, pH, and pressure when a repositioning sling is left under a patient. An experimental study with 4 conditions: supine or head of bed elevated, with or without a sling was used with a convenience sample of 180 healthy adults. Skin temperature, pH, and sacral pressure were measured. There was no statistical significance detected at 20 minutes with or without a repositioning sling with head elevated or in supine position. The study concluded that repositioning slings can be left under patients for safe patient handling without impacting the skin condition.

Source : Edupuganti, Kavitha (2013). American Journal of Safe Patient Handling & Movement, 3(2), 48-54.

Opportunities exist to improve the reporting of validity and reliability of safe patient handling and movement (SPHM) measures. Healthcare leaders need process measures to assess SPHM implementation progress but little information exists regarding measurement in SPHM. The purpose of this literature review is to summarize strengths and weaknesses of existing SPHM survey (or questionnaire) instruments, focusing on process measures and psychometric testing. Our literature search resulted in 12 papers with surveys that measure process aspects of SPHM.

Source : Zadvinskis, Inga M. et al. (2013). American Journal of Safe Patient Handling and Movement, 3(2), p. 55-63.

A successful safe patient handling program requires buy-in at all levels of a healthcare organization. This article describes a social marketing approach used to gain buy-in from multiple audiences for a large-scale safe patient handling initiative. A social marketing framework of product, place, price, and promotion (ie, the 4 Ps) was used to organize the marketing efforts employed for this program implementation. The 4 Ps’ framework proved useful for targeting multiple market segments, developing products, and organizing activities. The Veterans Health Administration (VHA) safe patient handling program was rolled out using a staggered local, regional, and national timeline for implementation. Target audience segments were modified and program elements revised at each reiteration to increase individual, unit, and organizational commitment. Promoting at multiple organizational levels, distributing promotional tools, and employing facility champions as a sales force were critical in rolling out and sustaining the program.

Source : Powell-Cope, Gail, Haun, Jolie et Rugs, Deborah (2013). American Journal of Safe Patient Handling & Movement, 3(2), 64-72.

In June 2012, after a series of focus groups, American Nurses Association’s Department for Health, Safety, and Wellness convened an interprofessional working group of safe patient handling and movement subject matter experts. The working group drafted the standards and sought public comment in November, 2013. The stansdards were published in June, 2013.

Source : American Nurses Association (2013). American of Safe Patient Handling & Movement, 3(2), 73.

Although non specific low back pain (LBP) is known to be multifactorial, studies from across the globe have documented their higher prevalence in nurses. This systematic review was conducted to ascertain whether this much documented association constitutes a causal relationship, and whether there is a discernible threshold of exposures associated with this elevated risk.

Source : Yassi, Annalee, Lockhart, Karen (2013). International Journal of Occupational Health, 19(3), 222-244.

GESTION DE LA SST

This study examines the differences in safety outcomes based on mandatory versus voluntary safety committee implementation at six manufacturing plants. Injury data were collected over a 10-year period, before and after each of these plants implemented employee safety committees. Data were also collected on two similar plants where no safety committees were implemented during the study period and acted as controls for the study. The results suggest that the government could better achieve its objectives of reducing occupational injuries by encouraging companies to increase employees’ opportunities to participate in the safety process rather than target and/or require a specific type of participation program to be implemented.

Source : O’Toole, Michael F. (2013). Journal of Safety Research (sous presse). Repéré à http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002243751300073X

GESTION – LEADERSHIP

Cette étude vise à combler ces lacunes en examinant le rôle médiateur joué par l’habilitation psychologique (HP) dans la relation entre les PGHI et les comportements de citoyenneté organisationnelle (CCO) du personnel soignant, un déterminant important de la qualité des soins de santé. De plus, puisqu’une relation de collaboration avec les médecins, basée sur la confiance, serait au coeur du sentiment de pouvoir du personnel soignant, l’effet modérateur de la confiance envers les médecins sur la relation entre les PGHI et l’HP est aussi examiné.

Source : Chênevert, Denis, Jourdain, Geneviève et Tremblay, Marie-Claude (2013). Relations industrielles, 68(2), 210-238.

GROSSESSE

The objective is to examine the association between occupational lifting during pregnancy and preterm birth. The risk of preterm birth was estimated for total burden lifted per day and number of medium and heavy loads lifted per day.  In a study population of 62 803 pregnant women enrolled to the Danish National Birth Cohort from 1996 to 2002, the association between self-reported occupational lifting in the first part of pregnancy and preterm birth was analysed.

Source : Runge, Stine Bjerrum et al. (2013). Occupational & Environmental Medicine (sous presse). Repéré à http://oem.bmj.com/content/early/2013/07/08/oemed-2012-101173.short?rss=1

HORAIRE DE TRAVAIL

Working the night shift for 30 years or more may double the risk of breast cancer, a new Canadian study suggests. The study found an apparent connection between night-shift work and breast cancer risk, but it did not prove the existence of a cause-and-effect relationship. Other research has also found a link between night-shift work and breast cancer, especially for health-care professionals. But the new study revealed an apparent risk among other types of workers, said lead researcher Kristan Aronson, a professor of public health sciences at the Queen’s Cancer Research Institute at Queen’s University in Kingston, Ontario.

Source : Medline Plus (2013, July 2). Health News. Repéré à http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news/fullstory_138326.html

Long-term night work has been suggested as a risk factor for breast cancer; however, additional studies with more comprehensive methods of exposure assessment to capture the diversity of shift patterns are needed. As well, few previous studies have considered the role of hormone receptor subtype. Relationships between night shift work and breast cancer were examined among 1134 breast cancer cases and 1179 controls, frequency-matched by age in Vancouver, British Columbia, and Kingston, Ontario.

Source : Grundy, Anne et al. (2013). Occupational & Environmental Medicine (sous presse). Repéré à http://oem.bmj.com/content/early/2013/06/11/oemed-2013-101482.short?rss=1

HYGIÈNE ET SALUBRITÉ

L’exposition aux produits de nettoyage est fréquente, tant dans le cadre professionnel que domestique. L’objectif de cet article est de faire un état de la question sur la relation entre l’asthme et les expositions aux produits de nettoyage. Une revue de la littérature a été effectuée. Après une brève présentation des produits de nettoyage ayant potentiellement un effet sur la santé respiratoire, les résultats d’études de cas, d’études de surveillance et d’études épidémiologiques sont synthétisés.

Source : Dumas. O., Kauffmann, F. et Le Moual, N. (2013). Archives des maladies professionnelles et de l’Environnement, 74(2), 117-129.

MANUTENTION

The effects of box shape-specifically width and height-on the perception of heaviness were evaluated during individual and team lifting. Large objects are perceived to be as much as 50% lighter than smaller objects with the same mass. This size-weight illusion presents an obvious risk when lifting large and heavy boxes. Recent research has shown that shape influences this illusion. Specifically, increases in length and width do not produce identical decreases in perceived heaviness. However, this effect has been documented only in individual lifting, mostly with small objects.

Source : Amazeen, Eric L. (2013). Human Factors (sous presse). Repéré à http://hfs.sagepub.com/content/early/2013/07/18/0018720813497980.abstract?rss=1

The objective is to examine the association between occupational lifting during pregnancy and preterm birth. The risk of preterm birth was estimated for total burden lifted per day and number of medium and heavy loads lifted per day.  In a study population of 62 803 pregnant women enrolled to the Danish National Birth Cohort from 1996 to 2002, the association between self-reported occupational lifting in the first part of pregnancy and preterm birth was analysed.

Source : Runge, Stine Bjerrum et al. (2013). Occupational & Environmental Medicine (sous presse). Repéré à http://oem.bmj.com/content/early/2013/07/08/oemed-2012-101173.short?rss=1

MÉDICAMENTS DANGEREUX – PHARMACIE

We previously reported that there is a potential for antineoplastic drug contamination throughout the hospital medication system (process flow of drug within a facility from delivery to waste disposal) due to the various surfaces contacted by health care workers. This article describes the contamination of these frequently contacted surfaces as well as identifies factors that may be associated with surface contamination.

Source : Hon, Chun-Yip et al. (2013). Journal of Occupational and Environmental Hygiene, 10(7), 374-383.

Pharmaceutical manufacturing workers are exposed to significant amounts of product ingredients, including antibiotics. Such exposure could affect their nasal microflora. The objective of this study is To assess the effect of exposure to various unidentified pharmaceutical ingredients in cephalosporin plants on the nasal carriage of Staphylococcus spp. and their antibiotic resistance.

Source : Haddadin, Randa N. et al. (2013). « Occupational exposure of pharmaceutical workers to drug actives and excipients and their effects on Staphylococcus spp. nasal carriage and antibiotic resistance ». International Journal of Occupational Health, 19(3), 207-214.

MILIEU DE VIE

Cet article recense les points de vue des préposés aux bénéficiaires, infirmières auxiliaires et des infirmières sur l’application de l’approche milieu de vie par les préposés eux-mêmes dans les centres d’hébergement et de soins de longue durée (CHSLD) au Québec. Les auteurs ont mené 30 entrevues avec des préposés aux bénéficiaires, des infirmières auxiliaires et des infirmières pour en apprendre davantage sur l’application de l’approche milieu de vie dans les centres d’hébergement et de soins de longue durée au Québec. Ils exposent notamment le rôle du collectif de travail des préposés et son utilisation comme levier de bonification des pratiques.

Source : Aubry, François, Couturier, Yves, et Gilbert, Frédéric (2013). L’infirmière clinicienne, 10(1), 52-60.

The present study examined whether job resources (job control, social support, and distributive justice) moderate the associations of high job demands induced by physical and mental workload with musculoskeletal symptoms among geriatric nurses. The data were drawn in Finland from 975 female nurses working in 152 geriatric units who responded to a survey questionnaire.  The results suggest that social support and fair reward systems may help to buffer against the detrimental effects of heavy job demands on nurses’ musculoskeletal symptoms.

Source : Pekkarinen, Laura et al. (2013). Journal of Occupational Health Psychology, 18(2), 211-219. doi: 10.1037/a0031801

Cette étude prospective questionne la mesure systématique des signes vitaux à l’hôpital la nuit. Elle montre que les patients hospitalisés considérés à faible risque en soirée pourraient être dispensés des mesures systématiques de leurs signes vitaux la nuit.

Source : Yider, Jordan C. et al. (2013). JAMA Internal Medicine (sous presse). Repéré à http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1705722

NORMES EN SST

Cette norme énonce des lignes directrices applicables à la mise en service des installations de soins de santé et des systèmes mécaniques connexes. Elle s’applique aux constructions neuves et à la rénovation d’installations existantes. Remplace la norme Z318.0-05.

Source : Canadian Standard Association (2013). Commissioning health care facilities. Mississauga, Ont. : CSA, 136 p. (CSA: Z8001-13).

PATIENTS OBÈSES

Bigger is not just always better. Just ask EMS provider who’s had a back injury after trying to lift or carry a bariatric patient. And, unfortunately, there only seem to be more bariatric patients these days. The Memphis Fire Department is just one system among many dealing with extra large patients, but it’s been proactive in trying to better accomodate those patients and protect its providers.

Source : Busch, Jason (2013). EMS World, 42(4), 46-47.

PRÉVENTION DES INFECTIONS

Despite the increasing use of Alcohol-Based Hand Rub solutions, few studies have quantified the concentrations of inhaled ethanol. The aim of this study was to assess ethanol exposure during hygienic and surgical hand disinfection practices.

Source : Hautemanière, Alexis et al. (2013). Journal of Infection and Public Health, 6(1), 16-26.

Health care providers are increasingly using wireless media tablets, such as the Apple iPad, especially in the hospital setting. In the absence of specific tablet disinfection guidelines the authors applied what is known about the contamination of other nonmedical mobile communication devices to create a « common sense » bundle to guide wireless media tablet infection prevention practices.

Source : Manning, Lou et al. (2013) American Journal of Infection Control (sous presse). Repéré à http://www.ajicjournal.org/article/PIIS0196655313007992/abstract?rss=yes

Influenza vaccination campaigns based on educational interventions do not seem to increase coverage in the hospital setting, and their impact on educational goals is not usually evaluated. This study describes the campaign implemented in a university hospital and assesses the achievement of the strategic objectives, which were to increase health care workers (HCW) perceptions of the risk of influenza and of their role as promoters of influenza vaccination among their colleagues and to increase knowledge about influenza.

Source : Llupià, Anna et al. (2013)  American Journal of Infection Control, 41(8), 674-678.

PRODUITS TOXIQUES

L’IRSST vient d’élaborer un programme de reconnaissance de la qualité des fournisseurs de service qui déterminent la concentration d’amiante dans les matériaux en vrac. Pour être reconnu, tout laboratoire qui procède à la détermination du pourcentage d’amiante dans un échantillon doit participer à un programme de contrôle de qualité interlaboratoire. En répondant aux exigences du programme de reconnaissance de l’IRSST (CQ VRAC), un laboratoire qui a été choisi comme fournisseur de service est reconnu comme étant qualifié pour caractériser les fibres d’amiante. Un lien conduit à la liste des laboratoires reconnus http://www.irsst.qc.ca/amiante-liste-des-laboratoires-reconnus.html.

Source :  Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail (2013). CQ Vrac : Programme de reconnaissance de L’IRSST [Site Web]. Repéré à http://www.irsst.qc.ca/amiante-programme-de-reconnaissance.html

Despite the increasing use of Alcohol-Based Hand Rub solutions, few studies have quantified the concentrations of inhaled ethanol. The aim of this study was to assess ethanol exposure during hygienic and surgical hand disinfection practices.

Source : Hautemanière, Alexis et al. (2013). Journal of Infection and Public Health, 6(1), 16-26.

L’exposition aux produits de nettoyage est fréquente, tant dans le cadre professionnel que domestique. L’objectif de cet article est de faire un état de la question sur la relation entre l’asthme et les expositions aux produits de nettoyage. Une revue de la littérature a été effectuée. Après une brève présentation des produits de nettoyage ayant potentiellement un effet sur la santé respiratoire, les résultats d’études de cas, d’études de surveillance et d’études épidémiologiques sont synthétisés.

Source : Dumas. O., Kauffmann, F. et Le Moual, N. (2013). Archives des maladies professionnelles et de l’Environnement, 74(2), 117-129.

La première partie de l’article sur l’exposition professionnelle aux gaz anesthésiques avait comme objectif de présenter les caractéristiques des principaux gaz anesthésiques et de faire le point sur l’exposition professionnelle à ces gaz. La seconde partie vise à présenter une revue de littérature sur la surveillance environnementale et biologique des gaz anesthésiques ainsi que de présenter quelques résultats québécois. L’objectif secondaire est de commenter les recommandations existantes et potentielles visant un encadrement optimal de l’utilisation de ces agents en établissement de santé.

Source : Tanguay, Cynthia, Legris, Michel et Bussières, Jean-François (2013). Bulletin d’information toxicologique, suppl., 23(3), 27 p.

Le Centre canadien d’hygiène et de sécurité au travail (CCHST) a annoncé aujourd’hui qu’il a lancé sa toute nouvelle version de CANWrite. Cette dernière version repose sur la version du Système général harmonisé de classification et d’étiquetage des produits chimiques (SGH) mise en œuvre conformément à la norme HazCom 2012 des É.-U. La version CANWrite adaptée au SGH permettra de produire des fiches de données de sécurité (FDS) conformes au SGH de l’OSHA et des fiches signalétiques (FS) conformes au SIMDUT.

Source : Centre canadien d’hygiène et de sécurité au travail (2013, 26 juin). Communiqué de presse. Hamilton, ONT. : CCHST. Repéré à http://cm.cchst.ca/newsroom/news_releases/20130626-11

The objective of this study is to provide an evidence-based compendium of allergenic and irritant agents that are known to cause occupational asthma in order to improve diagnostics and disease management. Two previously published reviews from our group utilized database searches to identify studies which were then rated according to the Scottish Intercollegiate Guideline Network (SIGN) grading system. The evidence level for each causative agent or worksite was graded using the Royal College of General Practitioners (RCGP) three-star system.

Source : Baur, Xaver (2013). Journal of Occupational Medicine and Toxicology, 8(1), 8 p.

RADIOPROTECTION

Various procedures, especially minimal invasive techniques using fluoroscopy, pose a risk of radiation exposure to orthopaedic staff. Anatomical sites such as the eyes, thyroid glands and hands are more vulnerable to radiation considering the limited use of personal protective devices in the workplace. The objective of the study is to assess the annual mean cumulative and per procedure radiation dose received at anatomical locations like eyes, thyroid glands and hands in orthopaedic staff using systematic review.

Source : Nair Kesavachandran, Chandrasekharan, Haamann, Frank, et Nienhaus, Albert (2012). European Journal of Medical Research, 17, 28.

We reviewed studies reporting the strength of radiofrequency (RF) electromagnetic fields (EMF) in physiotherapists’ occupational environment. Studies from academic journals published from January 1990 to June 2010 were identified in nine online bibliographic databases. EMF strength was compared with occupational exposure limits (OELs) recommended by the International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP). In the reviewed studies, EMFs were measured at different distances (range 0.2 m to 6 m) from the console of diathermy devices, electrodes, and cables.

Source : Shah, Syed Ghulam Sarwar et Farrow, Alexandra (2013). Journal of Occupational and Environmental Hygiene, 10(6), 312-327.

SANTÉ PSYCHOLOGIQUE

Cette étude vise à combler ces lacunes en examinant le rôle médiateur joué par l’habilitation psychologique (HP) dans la relation entre les PGHI et les comportements de citoyenneté organisationnelle (CCO) du personnel soignant, un déterminant important de la qualité des soins de santé. De plus, puisqu’une relation de collaboration avec les médecins, basée sur la confiance, serait au coeur du sentiment de pouvoir du personnel soignant, l’effet modérateur de la confiance envers les médecins sur la relation entre les PGHI et l’HP est aussi examiné.

Source : Chênevert, Denis, Jourdain, Geneviève et Tremblay, Marie-Claude (2013). Relations industrielles, 68(2), 210-238.

Cet article examine comment différents modes d’adaptation utilisés par les médecins sont reliés à l’épuisement émotif, la dimension-clé de l’épuisement professionnel. Plus particulièrement, les auteurs examinent dans quelle mesure ils ou elles font appel à une forme active de résolution de problème, cherchent à obtenir du support, se dissocient de la situation ou utilisent le déni comme stratégies d’adaptation. De plus, on explore dans quelle mesure les modes d’adaptation sont plus ou moins efficaces selon certains facteurs situationnels ou liés aux prédispositions des personnes.

Source :  Wallace, Jean E. et Lemaire, Jane (2013). Relations industrielles, 68(2), 187-209.

Nurses have been found to experience higher levels of stress-related burnout compared to other health care professionals. Despite studies showing that both job satisfaction and burnout are effects of exposure to stressful working environments, leading to poor health among nurses, little is known about the causal nature and direction of these relationships. The aim of this systematic review is to identify published research that has formally investigated relationships between these variables.

Source : Khamisa, Natasha, Peltzer, Kar;, et Oldenburg, Brian (2013). International Journal of Environmental Research and Public Health, 10(6), 2014-2240.

Au Québec, la CSN considère la prévention des problèmes de santé mentale comme une de ses priorités d’action en santé et sécurité au travail. Récemment, elle a mené un projet dans un centre de soins pour personnes âgées afin d’améliorer le climat de travail et le bien-être des salariés.

Source : Guéricolas, Pascale (2013). HesaMag#07, 4p. Repéré à http://www.etui.org/fr/content/download/9802/87958/file/HESAmag_07_FR_p48-51.pdf

Cet outil a été développé pour aider les petites structures (moins de 50 salariés) du secteur sanitaire et social à évaluer les risques psychosociaux (RPS) et à intégrer ces risques dans leur document unique. Il est composé de trois outils.

Source : Institut national de recherche et de sécurité (2013). Outil « Faire le point » Secteur sanitaire et social [logiciel]. Paris : INRS, repéré à http://www.inrs.fr/accueil/produits/mediatheque/doc/outils.html?refINRS=outil42

Le travail en réanimation soumet les agents à de nombreuses contraintes ainsi qu’à des risques, pouvant altérer leur santé physique et mentale. L’organisation du travail peut y favoriser l’émergence de risques psychosociaux. L’objectif de notre étude était d’évaluer l’état de santé des agents d’un service de réanimation médicale.

Source : Pougnet, R. et al. (2013) Archives des Maladies Professionnelles et de l’Environnement, 74(3), 271-278.

Existing research on workplace incivility has demonstrated an association with a host of negative outcomes, including increased burnout, turnover intentions, and physical symptoms. With the rise in Internet communication over the last decade, interpersonal mistreatment has spilled over to the Internet, but little is known about the impact of incivility communicated via e-mail on employee psychological and performance outcomes. The current study presents a within-subjects experiment wherein incivility and support were manipulated in a laboratory-based simulated workplace setting. Eighty-four participants completed a series of math tasks while interacting with either an uncivil or a supportive supervisor via e-mail.

Source : Giumetti, Gary W. et al. (2013). Journal of Occupational Health Psychology, 18(3), 297-309. doi: 10.1037/a0032851

Our research examined short-term within-person effects of relationship and task conflict on angry mood and somatic complaints. We assumed that conflicts of both kinds would be prospectively related to both indicators of impaired well-being, that the effect of relationship conflict would be stronger than the effect of task conflict, and that the effect of relationship conflict would be stronger when task conflict is low than when it is high. We tested our hypotheses with a daily diary study with ratings made 3 times/day for 2 weeks, involving 131 participants.

Source : Meier, Laurenz L. et al. (2013). Journal of Occupational Health Psychology, 18(2), 144-156. doi: 10.1037/a0032090

The economic repercussions of mental disorders in the workplace are vast. Research has found that individuals in high-stress jobs tend to have higher prevalence of mental disorders. The current cross-sectional study examined the relationships between work-related stress and mental disorders in a recent representative population-based sample—the 2010 Canadian Community Health Survey by Statistics Canada (CCHS; 2010a; Retrieved from http://www23.statcan.gc.ca/imdb-bmdi/instrument/3226_Q1_V7-eng.pdf).

Source : Szeto, Andrew C.H., Dobson, Keith S. (2013). Journal of Occupational Health Psychology, 18(2), 191-197. doi: 10.1037/a0031806

The present study examined whether job resources (job control, social support, and distributive justice) moderate the associations of high job demands induced by physical and mental workload with musculoskeletal symptoms among geriatric nurses. The data were drawn in Finland from 975 female nurses working in 152 geriatric units who responded to a survey questionnaire.  The results suggest that social support and fair reward systems may help to buffer against the detrimental effects of heavy job demands on nurses’ musculoskeletal symptoms.

Source : Pekkarinen, Laura et al. (2013). Journal of Occupational Health Psychology, 18(2), 211-219. doi: 10.1037/a0031801

Mental health professionals are at a high risk of burnout. Positive psychology outcomes of staff in acute in-patient psychiatric wards are poorly researched and unclear. To quantify the satisfaction with life and work-life satisfaction of mental health staff at a large university-affiliated tertiary psychiatric centre. Satisfaction with life and work orientation do not correlate among mental health professionals. Although highly motivated and perceiving psychiatry as a ‘calling’ psychiatrists score low on levels of satisfaction with life. Improving staff happiness may contribute to increase in moral and counter burnout.

Source : Baruck, Y. et al (2013). Occupational Medicine (sous presse). Repéré à http://occmed.oxfordjournals.org/content/early/2013/07/22/occmed.kqt087.short?rss=1

Workplace bullying can not only cost thousands of dollars to replace an affected nurse, but also have detrimental economic effects on health care organizations. Occupational health nurses can provide leadership in preventing or eliminating workplace bullying. This pilot study determined that attendance at a cognitive rehearsal program decreased workplace bullying. The study used an Internet-based survey administered 6 months after nurses completed the 2-hour cognitive rehearsal program.

Source : Stagg, Sharon J. et al. (2013). Workplace Health & Safety (sous presse), 6 p. Repéré à http://www.healio.com/nursing/journals/AAOHN/%7B0A7B4349-E988-4DD1-B395-203043337DF9%7D/Workplace-Bullying-The-Effectiveness-of-a-Workplace-Program

SERVICES ALIMENTAIRES

Au Québec, la CSN considère la prévention des problèmes de santé mentale comme une de ses priorités d’action en santé et sécurité au travail. Récemment, elle a mené un projet dans un centre de soins pour personnes âgées afin d’améliorer le climat de travail et le bien-être des salariés.

Source : Guéricolas, Pascale (2013). HesaMag#07, 4p. Repéré à http://www.etui.org/fr/content/download/9802/87958/file/HESAmag_07_FR_p48-51.pdf

SERVICES AMBULANCIERS

Bigger is not just always better. Just ask EMS provider who’s had a back injury after trying to lift or carry a bariatric patient. And, unfortunately, there only seem to be more bariatric patients these days. The Memphis Fire Department is just one system among many dealing with extra large patients, but it’s been proactive in trying to better accomodate those patients and protect its providers.

Source : Busch, Jason (2013). EMS World, 42(4), 46-47.

SERVICES À DOMICILE

Au Canada, une personne âgée sur six reçoit des soins à domicile. Dans un contexte où la population ne cesse de vieillir, il existe un besoin croissant d’assurer la sécurité des soins prodigués à domicile au Canada. Cette étude est la première à se pencher sur les incidents préjudiciables à la maison et à recommander des moyens de rendre les soins plus sécuritaires. L’étude s’est penchée sur les causes des incidents préjudiciables, a évalué leur impact sur les clients et leur famille et a recommandé plusieurs moyens de rendre les soins plus sécuritaires.

Source : Doran, Diane, Blais, Régis et al. (2013). Ottawa : Institut canadien pour la sécurité des patients, 36 p.

SERVICES DE GARDE

Cette brochure répond à trois questions : C’est quoi un trouble musculosquelettique ? Quels sont les risques de TMS ? Et surtout, comment prévenir les TMS ?  La brochure est illustrée de photos présentant des situations de travail réelles.

Source : Demaret, Jean-Philippe, Gavray, Frédéric, Willems, Freddy (2011). Bruxelles : SPF Emploi, Travail et Concertation sociale. 20 p.

SIMDUT-SGH

Le Centre canadien d’hygiène et de sécurité au travail (CCHST) a annoncé aujourd’hui qu’il a lancé sa toute nouvelle version de CANWrite. Cette dernière version de CANWrite repose sur la version du Système général harmonisé de classification et d’étiquetage des produits chimiques (SGH) mise en œuvre conformément à la norme HazCom 2012 des É.-U. La version CANWrite adaptée au SGH permettra de produire des fiches de données de sécurité (FDS) conformes au SGH de l’OSHA et des fiches signalétiques (FS) conformes au SIMDUT.

Source : Centre canadien d’hygiène et de sécurité au travail (2013, 26 juin). Communiqué de presse. Hamilton, ONT. : CCHST. Repéré à http://cm.cchst.ca/newsroom/news_releases/20130626-11

SÉCURITÉ DES MACHINES

Ce document a pour objectif de mettre à disposition des entreprises et des acteurs de la prévention un outil simple pour repérer des indices de non-conformités aisément détectables par un non-spécialiste avant la mise en service de machines neuves. Il ne permet en aucun cas de lister l’ensemble des anomalies d’une machine, rôle dévolu aux spécialistes.

Source : Institut national de recherche et de sécurité pour la prévention des accidents du travail et des maladies professionnelles (2013). Paris : INRS, 6 p.

TECHNOLOGIES DE L’INFORMATION ET DES COMMUNICATIONS

Health care providers are increasingly using wireless media tablets, such as the Apple iPad, especially in the hospital setting. In the absence of specific tablet disinfection guidelines the authors applied what is known about the contamination of other nonmedical mobile communication devices to create a « common sense » bundle to guide wireless media tablet infection prevention practices.

Source : Manning, Lou et al. (2013) American Journal of Infection Control (sous presse). Repéré à  http://www.ajicjournal.org/article/PIIS0196655313007992/abstract?rss=yes

Existing research on workplace incivility has demonstrated an association with a host of negative outcomes, including increased burnout, turnover intentions, and physical symptoms. With the rise in Internet communication over the last decade, interpersonal mistreatment has spilled over to the Internet, but little is known about the impact of incivility communicated via e-mail on employee psychological and performance outcomes. The current study presents a within-subjects experiment wherein incivility and support were manipulated in a laboratory-based simulated workplace setting. Eighty-four participants completed a series of math tasks while interacting with either an uncivil or a supportive supervisor via e-mail.

Source : Giumetti, Gary W. et al. (2013). Journal of Occupational Health Psychology, 18(3), 297-309. doi: 10.1037/a0032851

TRAVAIL DE BUREAU

Work as a librarian involves exposure to potential risk factors for developing upper limb disorders. The prevalence of upper limb symptoms has, however, not previously been assessed in this occupational group. To estimate the 7-day and annual prevalence of self-reported neck and upper limb symptoms in librarians and to examine associations with specific tasks and ergonomic risk factors.

Source : Pandy, R. (2013). Occupational Medicine (sous presse). Repéré à http://occmed.oxfordjournals.org/content/early/2013/07/15/occmed.kqt080.abstract.html?papetoc

Le centre hospitalier de Niort s’est engagé dans une politique de prévention des troubles musculo-squelettiques, en particulier par la mise à disposition de repose-poignets clavier et souris chez le personnel administratif. Une enquête de satisfaction prospective concernant l’utilisation de ces repose-poignets a été réalisée auprès de 135 personnes équipées, à l’aide de deux questionnaires complétés à plus de trois mois d’intervalle.

Source : Martin-Aimon, E., Nolin, S., Deplas, A. et Decourt, J.-P. Archives des maladies Professionnelles et de l’Environnement, 74(2), 130-139.

TRANSFERT DES SAVOIRS

La société SOLATRAG emploie 240 personnes dans les secteurs de la voirie, du génie civil et de la métallerie dans la région du Languedoc-Roussillon, en France. Au fil des ans, ses effectifs de métallerie ont beaucoup diminué, ceux qui restaient ayant dans certains cas plus de 30 années d’ancienneté. Ce témoignage décrit les mesures que cette firme a prises pour valoriser le développement intergénérationnel. Elle a embauché des salariés âgés pour former de nouvelles recrues, instauré le tutorat des jeunes et formé à la gouvernance différentes générations. Le dynamisme et la pérennité de l’organisation ont ainsi pu être préservés.

Source : Estève, Jean-Marie (2013). Gestion, 38(2), 17-19.

TRAVAILLEURS JEUNES/ÂGÉS

L’absence d’intégration des employés âgés dans les entreprises pousse certains États à adopter des lois. Cet article vise à analyser les incidences de la Loi de financement de la sécurité sociale, adoptée en France en 2009, qui demande aux entreprises de négocier un accord d’entreprise ou d’élaborer un plan d’action relativement à l’emploi des travailleurs âgés. Nous décrivons le contenu des plans d’action et accords adoptés par les entreprises françaises. Puis, nous indiquons les atouts et les limites de la législation. Enfin, nous faisons des recommandations visant à aider les dirigeants à optimiser les retombées de leurs actions en allant au-delà de ce que prescrivent les lois.

Source : Poilpot-Rocaboy, Gwénaëlle, Pijoan, Natacha et Chevanche, Alain (2013). Gestion, 38(2), 6-16

Les milieux de travail alimentent de fausses croyances à l’égard des travailleurs âgés qui défavorisent ces derniers en matière de recrutement, de perfectionnement et de promotion. Le but de cet article est double. D’abord, il vise à dénoncer les stéréotypes en les comparant avec la réalité du vieillissement au travail et, ce faisant, à démontrer que les travailleurs âgés constituent une valeur ajoutée pour l’organisation et doivent être considérés de cette manière. Ensuite, l’article cherche à réduire la portée des fausses croyances sur l’âge en proposant des stratégies efficaces de communication organisationnelle que peuvent mettre en œuvre les dirigeants et les cadres.

Source : Lagacé, Martine et Lennox Terrion, Jenepher (2013). Gestion, 38(2), 30-37

La société SOLATRAG emploie 240 personnes dans les secteurs de la voirie, du génie civil et de la métallerie dans la région du Languedoc-Roussillon, en France. Au fil des ans, ses effectifs de métallerie ont beaucoup diminué, ceux qui restaient ayant dans certains cas plus de 30 années d’ancienneté. Ce témoignage décrit les mesures que cette firme a prises pour valoriser le développement intergénérationnel. Elle a embauché des salariés âgés pour former de nouvelles recrues, instauré le tutorat des jeunes et formé à la gouvernance différentes générations. Le dynamisme et la pérennité de l’organisation ont ainsi pu être préservés.

Source : Estève, Jean-Marie (2013). Gestion, 38(2), 17-19.

Cette étude porte sur les aspirations des travailleurs du secteur de la santé afin de voir comment les organisations pourraient favoriser une prolongation de la vie active des salariés qui la souhaitent. Il semble que cela passe souvent par une meilleure conciliation entre vie personnelle et vie professionnelle.

Source : Lazzari Dodeler, Nadia (2013). Vie et vieillissement, 10(4), 24-29.

TROUBLES MUSCULOSQUELETTIQUES

Ergonomics and prevention of musculoskeletal disorders in obstetric sonography is a subject seldom discussed. However, 80% of sonographers describe pain when performing these examinations. The consequences of these disorders can range from impaired quality of life to the complete cessation of professional activity. A literature review can identify risk factors, particularly arm abduction greater than 30°, repeated isometric maneuvers without compensatory rest, the level of force applied to the probe, abdominal scanning approaches, examination times longer than 25 minutes, and more than 100 sonographic examinations per month. The ergonomics of the operator’s workstation and posture are essential to prevent these disorders.

Source : Rousseau, Thierry et al. (2013). Journal of Ultrasound in Medicine, 32(1), 157-164.

Work as a librarian involves exposure to potential risk factors for developing upper limb disorders. The prevalence of upper limb symptoms has, however, not previously been assessed in this occupational group. To estimate the 7-day and annual prevalence of self-reported neck and upper limb symptoms in librarians and to examine associations with specific tasks and ergonomic risk factors.

Source : Pandy, R. (2013). Occupational Medicine (sous presse). Repéré à http://occmed.oxfordjournals.org/content/early/2013/07/15/occmed.kqt080.abstract.html?papetoc

Musculoskeletal disorder rates among healthcare workers are high compared to other occupational groups. Studies indicate a higher prevalence of musculoskeletal pain in women as compared to men in most productive sectors. The objectives of this study were to assess the prevalence of upper-limb musculoskeletal pain in male and female employees, and to identify associated factors, considering individual and occupational characteristics, by gender.

Source : Barbosa, Rose Elizabeth Cabral, Assunção, Ada Ávila, de Araújo, Tânia Maria (2013). American Journal of Industrial Medicine (sous presse). Repéré à http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ajim.22215/abstract;jsessionid=1BA18D9BA1709D0D8FABB2DFD8D12520.d01t02

Le centre hospitalier de Niort s’est engagé dans une politique de prévention des troubles musculo-squelettiques, en particulier par la mise à disposition de repose-poignets clavier et souris chez le personnel administratif. Une enquête de satisfaction prospective concernant l’utilisation de ces repose-poignets a été réalisée auprès de 135 personnes équipées, à l’aide de deux questionnaires complétés à plus de trois mois d’intervalle.

Source : Martin-Aimon, E., Nolin, S., Deplas, A. et Decourt, J.-P. Archives des maladies Professionnelles et de l’Environnement, 74(2), 130-139.

The present study examined whether job resources (job control, social support, and distributive justice) moderate the associations of high job demands induced by physical and mental workload with musculoskeletal symptoms among geriatric nurses. The data were drawn in Finland from 975 female nurses working in 152 geriatric units who responded to a survey questionnaire.  The results suggest that social support and fair reward systems may help to buffer against the detrimental effects of heavy job demands on nurses’ musculoskeletal symptoms.

Source : Pekkarinen, Laura et al. (2013). Journal of Occupational Health Psychology, 18(2), 211-219. doi: 10.1037/a0031801

Although non specific low back pain (LBP) is known to be multifactorial, studies from across the globe have documented their higher prevalence in nurses. This systematic review was conducted to ascertain whether this much documented association constitutes a causal relationship, and whether there is a discernible threshold of exposures associated with this elevated risk.

Source : Yassi, Annalee, Lockhart, Karen (2013). International Journal of Occupational Health, 19(3), 222-244.

VACCINATION

Influenza vaccination campaigns based on educational interventions do not seem to increase coverage in the hospital setting, and their impact on educational goals is not usually evaluated. This study describes the campaign implemented in a university hospital and assesses the achievement of the strategic objectives, which were to increase health care workers (HCW) perceptions of the risk of influenza and of their role as promoters of influenza vaccination among their colleagues and to increase knowledge about influenza.

Source : Llupià, Anna et al. (2013)  American Journal of Infection Control, 41(8), 674-678.

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