COIN DE LA DOCUMENTALISTE – JUIN 2014

Vous travaillez pour un service de garde ou pour un établissement de santé ou de services sociaux, un service ambulancier ou une clinique dentaire ? Notre documentaliste vous propose chaque mois des informations dignes d’intérêt.

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AGRESSIONS ET VIOLENCE

  • Voici un survol jurisprudentiel des principes qui s’appliquent en matière d’appréciation de la faute, ainsi que des facteurs atténuants et aggravants servant à l’examen de la proportionnalité de la sanction en matière de violence au travail.

    Source : Rivard, France. (2014). Vigie RT, 88. Repéré à  http://www.portailrh.org/vigiert/fiche.aspx?p=569767

  • The aim was to identify which educational interventions reduce burnout and  promote wellbeing in nurses and care workers in secure settings. A systematic review of health, educational and criminal justice literature was undertaken to appraise relevant studies and identify  educational interventions that were effective in reducing burnout. Findings indicated that there is some evidence that clinical supervision and psychological intervention training are successful in reducing burnout in nurses and care workers in secure settings. In conclusion, supportive relationships can help nurses to manage  emotional stress, and continuing personal and professional development can reduce burnout in qualified nurses in secure settings.

    Source : Stewart, W., et Terry, L. (2014). Nursing Standard, 28(34), 37-45. Repéré à http://rcnpublishing.com/doi/pdfplus/10.7748/ns2014.04.28.34.37.e8111

AMÉNAGEMENT-ARCHITECTURE

  • Les espaces de vie et de travail conçus ouvrent et ferment des pans entiers de possibilité à l’activité future des utilisateurs. Ces choix constituent tantôt des ressources essentielles ou au contraire des contraintes fortes ayant des conséquences importantes sur ces utilisateurs en termes d’efficacité, de fiabilité, de santé, de conditions de vie ou de travail, de qualité de service. Quand il est question de conception d’espace, un acteur-clé apparaît : l’architecte. Notre développement ne vise pas à reléguer son travail au second plan, mais à envisager la conception architecturale comme un processus social complexe comportant de nombreuses formes d’interactions entre acteurs aux logiques différentes. Cet article a pour objectif de clarifier en quoi, comment, avec quelles limites et au vu de quels enjeux les ergonomes apporteraient une contribution dans les projets architecturaux.

    Source : Beaujouan, J., et Escouteloup. J. (2014). Pathologie professionnelle et de l’environnement. Prépublication. doi : 10.1016/S1877-7856(14)63061-0

  • Ce document présente le contexte dans lequel se situe l’étape de la programmation et propose une démarche pour élaborer un programme fonctionnel et technique dans le cadre de la réalisation d’un projet immobilier du domaine de la santé et des services sociaux. Cette démarche de programmation est adaptable à tout type de projet, quel qu’en soit la catégorie (construction neuve, agrandissement, réaménagement), la classe (travaux majeurs, mineurs) ou l’étendue des coûts.

    Source : Drolet, Céline. (2014). Répertoire des guides de planification immobilière : Unité d’imagerie médicale. [Québec] : Direction des communications du ministère de la Santé et des Services sociaux, 66 p. Repéré à http://publications.msss.gouv.qc.ca/acrobat/f/documentation/2014/14-610-03W.pdf

APPROCHE LEAN

  • Pris par sa mission de surveillance individuelle et les difficultés de recrutement et de réalisation du tiers-temps, le médecin du travail privilégie souvent l’urgence immédiate visant la protection ou le maintien à l’emploi des salariés les plus fragiles. Ces actions de conseil peuvent alors apparaître concentrées en prévention tertiaire, indiquant ici ou là des aménagements de postes ou des rappels à l’ordre sur les limites physiques d’exposition. Bien en amont de ces situations individuelles, l’ensemble de la population au travail est susceptible d’être emportée dans les processus de précarisation si rien ou pas assez n’est fait en prévention primaire. Dans la perspective de faire quelque chose d’utile et d’efficace dans ce moment pertinent, cet article propose de placer la question de l’organisation comme un enjeu à ne pas « rater » pour le médecin du travail. En effet, l’impact de son message auprès des décideurs sera d’autant plus efficace qu’il saura relier l’exposition des risques, l’atteinte à la santé aux modalités problématiques de l’organisation qu’il aura pu identifier. Dans le contexte de la réforme de la santé et la sécurité au travail, c’est cette interpellation qui suscitera une motivation renouvelée de s’engager dans une démarche de prévention.

    Source : Bourgeois, F. (2014). Pathologie professionnelle et de l’environnement. Prépublication. doi : 10.1016/S1877-7856(14)63566-2

BLOC OPÉRATOIRE-CHIRURGIE

  • The U.S. Occupational Safety and Health Administration (OSHA) estimates that half a million health-care workers are exposed to laser surgical smoke each year. The purpose of this study was to establish a methodology to (1) estimate emission rates of laser-generated air contaminants (LGACs) using an emission chamber, and to (2) perform a screening study to differentiate the effects of three laser operational parameters. An emission chamber was designed, fabricated, and assessed for performance to estimate the emission rates of gases and particles associated with LGACs during a simulated surgical procedure.

    Source : Lippert, Julia F., Lacey, Steven E., Lopez, Ramon, Franke, John, Conroy, Lorraine, Breskey, John…Liu, Li. (2014).  Journal of Occupational and Environmental Hygiene, 11(6), D69-D76. doi: http://dx.doi.org/10.1080/15459624.2014.888074

CLINIQUES DENTAIRES

  • Published studies support the hypothesis of a significant risk of upper limb musculoskeletal disorders in healthcare activities. The neck was the most frequently affected segment in dentists, the hand/wrist in dental hygienists and in laboratory technicians, and the neck and shoulders in nurses. Lower prevalence was reported in physiotherapists. A high prevalence of carpal tunnel syndrome was also observed in various healthcare activities.

    Source : Occhionero, Vincenzo, Korpinen, Leena, Gobba, Fabriziomaria. (2014). Ergonomics. Prépublication. doi: 10.1080/00140139.2014.917205 

ÉQUIPEMENTS DE PROTECTION

  • The prevalence of infectious diseases, such as Hepatitis B, Hepatitis C, HIV, SARS and avian flu, have raised the concern of hospital personnel over the possibility of acquiring such infections. Healthcare workers (HCWs) in or outside hospitals who have contact with patients, body fluids, or specimens may easily acquire infections from or transmit infections to patients, other personnel, or loved ones. Personal protective equipment (PPE) is a critical component in the hierarchy of controls used to protect HCWs from infectious hazards. HCW PPE may include gowns, respirators, face masks, gloves, eye protection, face shields, and head and shoe coverings. Even though protective ensembles are worn to protect hospital workers and patients alike, if not used or disposed of correctly, this equipment may pose a considerable risk for the public health. Although laboratory studies have produced mixed results for the effectiveness of gown use, appropriate gowns are recommended to prevent or reduce HCW exposure to bloodborne pathogens. However, those using the gowns may have limited information on the performance of the gowns they wear every day.

    Source : Kilinc-Balci, Selcen. (2014, May 5th). CDC – NIOSH Science Blog [Billet de blogue]. Repéré à http://blogs.cdc.gov/niosh-science-blog/2014/05/05/gowns/

  • More than 18 million healthcare workers (HCW) in the United States work in hospitals and other healthcare settings. Recent estimates indicate that over 440,000 needlestick injuries occur annually. Active safety engineered devices are the most widely used type of safety engineered device at the trial facility. The objective is to evaluate the incidence of needlestick injuries among healthcare workers with a new safety-engineered device, specifically a subcutaneous retractable needle, compared to active safety engineered devices.

    Source : Goris, Ashleigh J., Glotzer, Jerry M., Gemeinhart, Nancy W., Wojuak, Lisa M., Zirges, Christine C., et Babcock, Hilary M. (2014). Journal of the Association of Occupational Health Professionals in Healthcare (AOHP), 34(2), 14-18.

  • Robert Wood Johnson University Hospital strives to continuously reduce needlestick injuries. A staff-member conversion to hepatitis C after a phlebotomy-related needlestick injury using a safety-engineered device galvanized staff into investigation of phlebotomy-related needlestick injuries and evaluation of safer phlebotomy-related safety-emgineered devices. The author share their vigilant pursuit of employee safety.

    Source : Dicristina, Doris L. (2014). Journal of the Association of Occupational Health Professionals in Healthcare (AOHP), 34(2), 26-29.

  • Does an operation that you are responsible for require the availability of safety showers for your workers ? If you have provided safety showers and directed your workers to use the showers if needed, but your equipment does not provide the treatment currently required by governmental regulatory bodies, recommended by treatment experts, and incorporated into up-to-date industry-standard equipment, you may be setting a dangerous trap for your workers and a costly liability trap for your company. 

    Source :  Armatage, Michael R. (2014., May 01). OH&S : Occupational Health & Safety. Repéré à http://ohsonline.com/Articles/2014/05/01/Is-Your-Safety-Shower-a-Dangerous-Trap.aspx

ERGONOMIE

  • Les espaces de vie et de travail conçus ouvrent et ferment des pans entiers de possibilité à l’activité future des utilisateurs. Ces choix constituent tantôt des ressources essentielles ou au contraire des contraintes fortes ayant des conséquences importantes sur ces utilisateurs en termes d’efficacité, de fiabilité, de santé, de conditions de vie ou de travail, de qualité de service. Quand il est question de conception d’espace, un acteur-clé apparaît : l’architecte. Notre développement ne vise pas à reléguer son travail au second plan, mais à envisager la conception architecturale comme un processus social complexe comportant de nombreuses formes d’interactions entre acteurs aux logiques différentes. Cet article a pour objectif de clarifier en quoi, comment, avec quelles limites et au vu de quels enjeux les ergonomes apporteraient une contribution dans les projets architecturaux.

    Source : Beaujouan, J., et Escouteloup. J. (2014). Pathologie professionnelle et de l’environnement. Prépublication. doi : 10.1016/S1877-7856(14)63061-0

FUMÉES CHIRURGICALES

  • The U.S. Occupational Safety and Health Administration (OSHA) estimates that half a million health-care workers are exposed to laser surgical smoke each year. The purpose of this study was to establish a methodology to (1) estimate emission rates of laser-generated air contaminants (LGACs) using an emission chamber, and to (2) perform a screening study to differentiate the effects of three laser operational parameters. An emission chamber was designed, fabricated, and assessed for performance to estimate the emission rates of gases and particles associated with LGACs during a simulated surgical procedure.

    Source : Lippert, Julia F., Lacey, Steven E., Lopez, Ramon, Franke, John, Conroy, Lorraine, Breskey, John…Liu, Li. (2014). Journal of Occupational and Environmental Hygiene, 11(6), D69-D76. doi: http://dx.doi.org/10.1080/15459624.2014.888074

GESTION-LEADERSHIP

  • Longer life expectancy and changes in family patterns in Western societies have increased the need for professional caregivers to the elderly. A detailed understanding of job resources, especially of job control, may help preserve eldercare workers’ work-related well-being. The aim of the present study was to determine optimal levels of job control for eldercare workers’ work-related well-being.

    Source : Kubicek, Bettina, Korunka, Christian, et Tement, Sara. (2014). International Journal of Nursing Studies. Prépublication. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2014.05.005

  • Various studies investigated role-, job- and organizational characteristics influencing nurse-related work environments. Research on nurse managers’ related work environments define influencing factors, but, a clear understanding of the impact of nurse-managers’ work-environment characteristics on their work related stress and well-being is limited. The authors studied the impact of role, job- and organizational characteristics on nurse managers’ work related stress and well-being such as feelings of emotional exhaustion, work engagement, job satisfaction and turnover intention.

    Source : Van Bogaert, Peter, Adriaenssens, Jef, Dilles, Tinne, Martens MS,  Rompaey, Van, et Timmermans MS. (2014). Journal of Advanced Nursing. Prépublication. doi: 10.1111/jan.12449

  • This correlation study investigated the relationship between nurses’ regulatory focus and burnout, as mediated by their perceptions of transformational leadership, using a cross-sectional research design with anonymous questionnaires. In July–August 2012, data were collected from 378 nurses from three hospitals in Shaanxi Province, China, using self-report questionnaires for measuring the nurses’ regulatory focus, their level of burnout and their perception of whether the leadership of their supervisor was transformational. Structural equation modelling and bootstrapping procedures were used to identify the mediating effect of their perceptions of transformational leadership. The results supported our hypothesized model. The type of regulatory focus emerged as a significant predictor of burnout. Having a perception of transformational leadership partially mediated the relationship between regulatory focus and burnout. Having a promotion focus reduced burnout when the participants perceived transformational leadership, whereas having a prevention focus exhibited the opposite pattern. The mediating effect of the perception of transformational leadership suggests that a promotion focus may help diminish burnout, directly and indirectly. Nurse managers must be aware of the role of a regulatory focus and cultivate promotion focus in their followers.

    Source : Shi, Rui, Zhang, Shilei, Hu, Hang, Liu, Xufeng, et Miao, Danmin. (2014). International Journal of Nursing Practice. Prépublication. doi: 10.1111/ijn.12315

GESTION DE LA SST

  • Ce feuillet vulgarisé présente les principaux résultats concernant les conditions du travail associées aux troubles musculo-squelettiques (TMS) liés au travail au Québec provenant de l’Enquête québécoise sur des conditions de travail, d’emploi et de santé et de sécurité du travail (EQCOTESST). L’objectif du document est de faire connaître ces résultats auprès des décideurs, des intervenants et des étudiants en santé au travail, pour qu’ils servent de données probantes favorisant des politiques publiques appropriées et la mise sur pied des actions préventives dans les milieux de travail.

    Source : Stock, Susan, et Lazreg, Faïza. (2014). Conditions de travail contribuant aux TMS. S.l.: INSPQ. 4 p. Repéré à  http://www.inspq.qc.ca/pdf/publications/1813_Conditions_TMS_Faits_Saillants.pdf

  • Pris par sa mission de surveillance individuelle et les difficultés de recrutement et de réalisation du tiers-temps, le médecin du travail privilégie souvent l’urgence immédiate visant la protection ou le maintien à l’emploi des salariés les plus fragiles. Ces actions de conseil peuvent alors apparaître concentrées en prévention tertiaire, indiquant ici ou là des aménagements de postes ou des rappels à l’ordre sur les limites physiques d’exposition. Bien en amont de ces situations individuelles, l’ensemble de la population au travail est susceptible d’être emportée dans les processus de précarisation si rien ou pas assez n’est fait en prévention primaire. Dans la perspective de faire quelque chose d’utile et d’efficace dans ce moment pertinent, cet article propose de placer la question de l’organisation comme un enjeu à ne pas « rater » pour le médecin du travail. En effet, l’impact de son message auprès des décideurs sera d’autant plus efficace qu’il saura relier l’exposition des risques, l’atteinte à la santé aux modalités problématiques de l’organisation qu’il aura pu identifier. Dans le contexte de la réforme de la santé et la sécurité au travail, c’est cette interpellation qui suscitera une motivation renouvelée de s’engager dans une démarche de prévention.

    Source : Bourgeois, F. (2014). Pathologie professionnelle et de l’environnement. Prépublication. doi : 10.1016/S1877-7856(14)63566-2

  • Vous voulez en savoir davantage sur les indicateurs d’accidents du travail et de maladies professionnelles produits par l’Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail (IRSST) ? Dans le cadre du Forum SST à Québec, l’IRSST a lancé le site Web Statistiques sur mesure qui se propose de relever ce défi. Présentant des dossiers thématiques qui mettent en valeur les études produites par l’Institut, ce site peut s’avérer fort utile pour la communauté scientifique autant que pour les partenaires du monde du travail.

    Source : Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail. (2014). Statistiques sur mesure. Repéré à http://statistiques.irsst.qc.ca/

  • They’re called tool box talks on construction sites, tailgate meetings in forestry, and shop floor talks in manufacturing. When they’re used often, safety talks fit into the flow of the working day: reinforcing existing safety training and allowing workers to raise issues of particular concern. WorkSafeBC health care industry specialist Michael Sagar says safety talks should consider the following points.

    Source : Welburn, Lynn. (2014). Safety talks : How to spealk safety. WorkSafe magazine, 14(3), 26-27. Repéré à http://worksafebc.com/publications/newsletters/worksafe_magazine/Assets/PDF/current/SafetyTalks.pdf

HORAIRE DE TRAVAIL

  • The aim of this study was to investigate the synergistic effects of physical demands and shift working on low back disorders (LBDs) among nursing personnel. The study used 2 questionnaires: a self-administered questionnaire composed of parts of Nordic musculoskeletal questionnaire to assess LBDs and job content questionnaire to assess physical demands. The participants were divided into 4 groups: from group 1 (low physical demands day workers) to group 4 (high physical demands shift workers). In regression analysis, high physical demands were associated with the prevalence of LBDs independently but there was no association between shift working and LBDs. Simultaneous impacts of shift working and high physical demands may increase the prevalence of LBDs among nursing personnel.

    Source : Raeisi, Saeed. Namvar., Mohamad, Golabadi, Majid, et Attarchi, Mirsaeed. (2014). International Journal of Occupational Safety ans Ergonomics, 20(1), 159-166. Repéré à  http://archiwum.ciop.pl/63927#159

MILIEU DE VIE

  • Understanding and honoring preferences are fundamental in the promotion of well-being for frail elders. This study aims to understand and describe nursing home residents’ perspectives on why the importance of their preferences may change in daily care. Content analysis revealed 4 major domains: within person (e.g., functional ability, personal schedule), facility environment (e.g., facility schedule, facility policy), social environment (e.g., quality and type of interactions), and global environment (e.g., weather, current events, special occasions). Findings indicate that nursing home residents’ preferences may change in importance or fulfillment in relation to personal or environmental circumstances. In order to develop formal care that matches older adults’ preferences, regular assessment of both elders’ preferences and the contextual factors affecting preferences is needed. However, given the changing nature of preference importance, there is also a need to determine how to best balance older adults’ changing preferences within care delivery environments.

    Source : Heid, Allison R., Eshraghi, Karen, Duntzee, Christina I., Abbott, Katherine, Curyto, Kimberly, et Van Haitsma, Kimberly. (2014). The Gerontologist. Prépublication. doi: 10.1093/geront/gnu040

  • The purpose of this guidance is to provide practical strategies to help identify, assess, understand, prevent and manage clinically related challenging behaviour, by preventing or minimising a person’s distress, meeting their needs, and ensuring that high quality care is delivered within a safe environment.

    Source : Baker, Peter, Bleetman, Tony, Bray, Joy, Casey, Nicole, Clarkson, Adrian, Cooper, Rebecca,… Whitehorn, Simon. (2014). [London]: Royaume-Uni : NHS Project, 79 p.
    Repéré à http://www.nhsbsa.nhs.uk/Documents/SecurityManagement/Meeting_needs_and_reducing_distress.pdf

  • Longer life expectancy and changes in family patterns in Western societies have increased the need for professional caregivers to the elderly. A detailed understanding of job resources, especially of job control, may help preserve eldercare workers’ work-related well-being. The aim of the present study was to determine optimal levels of job control for eldercare workers’ work-related well-being.

    Source : Kubicek, Bettina, Korunka, Christian, et Tement, Sara. (2014). International Journal of Nursing Studies. Prépublication. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2014.05.005

PRÉVENTION DES INFECTIONS

  • The prevalence of infectious diseases, such as Hepatitis B, Hepatitis C, HIV, SARS and avian flu, have raised the concern of hospital personnel over the possibility of acquiring such infections. Healthcare workers (HCWs) in or outside hospitals who have contact with patients, body fluids, or specimens may easily acquire infections from or transmit infections to patients, other personnel, or loved ones. Personal protective equipment (PPE) is a critical component in the hierarchy of controls used to protect HCWs from infectious hazards. HCW PPE may include gowns, respirators, face masks, gloves, eye protection, face shields, and head and shoe coverings. Even though protective ensembles are worn to protect hospital workers and patients alike, if not used or disposed of correctly, this equipment may pose a considerable risk for the public health. Although laboratory studies have produced mixed results for the effectiveness of gown use, appropriate gowns are recommended to prevent or reduce HCW exposure to bloodborne pathogens. However, those using the gowns may have limited information on the performance of the gowns they wear every day.

    Source : Kilinc-Balci, Selcen. (2014, May 5th). CDC – NIOSH Science Blog [Billet de blogue]. Repéré à http://blogs.cdc.gov/niosh-science-blog/2014/05/05/gowns/

  • More than 18 million healthcare workers (HCW) in the United States work in hospitals and other healthcare settings. Recent estimates indicate that over 440,000 needlestick injuries occur annually. Active safety engineered devices are the most widely used type of safety engineered device at the trial facility. The objective is to evaluate the incidence of needlestick injuries among healthcare workers with a new safety-engineered device, specifically a subcutaneous retractable needle, compared to active safety engineered devices.

    Source : Goris, Ashleigh J., Glotzer, Jerry M., Gemeinhart, Nancy W., Wojuak, Lisa M., Zirges, Christine C., et Babcock, Hilary M. (2014). Journal of the Association of Occupational Health Professionals in Healthcare (AOHP), 34(2), 14-18.

  • Robert Wood Johnson University Hospital strives to continuously reduce needlestick injuries. A staff-member conversion to hepatitis C after a phlebotomy-related needlestick injury using a safety-engineered device galvanized staff into investigation of phlebotomy-related needlestick injuries and evaluation of safer phlebotomy-related safety-emgineered devices. The author share their vigilant pursuit of employee safety.

    Source : Dicristina, Doris L. (2014). Journal of the Association of Occupational Health Professionals in Healthcare (AOHP), 34(2), 26-29.

  • Promoting a culture of safety among healthcare workers is essential in preventing exposure to bloodborne infections due to sharps injuries. The Needlestick Safety and Prevention Act created evidenced-based standards to promote practice changes and prevent sharps-related injuries in the workplace. This legislation requires organizations develop exposure control plans, institute safer medical devices and maintain records of sharps injuries.

    Source : Brehm, Barbara, et Fenush, James K. (2014). Journal of the Association of Occupational Health Professionals in Healthcare (AOHP), 34(2), 30-33.

QUALITÉ DE L’AIR

  • The U.S. Occupational Safety and Health Administration (OSHA) estimates that half a million health-care workers are exposed to laser surgical smoke each year. The purpose of this study was to establish a methodology to (1) estimate emission rates of laser-generated air contaminants (LGACs) using an emission chamber, and to (2) perform a screening study to differentiate the effects of three laser operational parameters. An emission chamber was designed, fabricated, and assessed for performance to estimate the emission rates of gases and particles associated with LGACs during a simulated surgical procedure.

    Source : Lippert, Julia F., Lacey, Steven E., Lopez, Ramon, Franke, John, Conroy, Lorraine, Breskey, John…Liu, Li. (2014). Journal of Occupational and Environmental Hygiene, 11(6), D69-D76. doi: http://dx.doi.org/10.1080/15459624.2014.888074

SANTÉ PSYCHOLOGIQUE

  • Le film d’animation « Napo dans… Le stress au travail ! » aborde la question des risques psychosociaux. Ce nouvel épisode des aventures de Napo dresse un rapide inventaire des situations à risques. Il présente également leurs effets sur la santé des salariés et leur impact sur le fonctionnement général de l’entreprise. Le film met notamment en lumière le rôle majeur joué par l’organisation du travail. Le ton léger et résolument comique permet de traiter simplement cette problématique majeure de santé au travail. L’objectif est avant tout de sensibiliser les publics. Le film est ainsi un vecteur idéal pour lancer des discussions au sein des entreprises et initier la réflexion autour des risques psychosociaux entre les différents acteurs concernés. Le DVD (DV401) comprend 8 histoires courtes.

    Source : Institut National de Recherche et de Sécurité. (2014). Napo dans… Le stress au travail ! Paris : INRS. Repéré à http://www.inrs.fr/accueil/header/actualites/napo-stress.html

  • Longer life expectancy and changes in family patterns in Western societies have increased the need for professional caregivers to the elderly. A detailed understanding of job resources, especially of job control, may help preserve eldercare workers’ work-related well-being. The aim of the present study was to determine optimal levels of job control for eldercare workers’ work-related well-being.

    Source : Kubicek, Bettina, Korunka, Christian, et Tement, Sara. (2014). International Journal of Nursing Studies. Prépublication. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2014.05.005

  • Various studies investigated role-, job- and organizational characteristics influencing nurse-related work environments. Research on nurse managers’ related work environments define influencing factors, but, a clear understanding of the impact of nurse-managers’ work-environment characteristics on their work related stress and well-being is limited. The authors studied the impact of role, job- and organizational characteristics on nurse managers’ work related stress and well-being such as feelings of emotional exhaustion, work engagement, job satisfaction and turnover intention.

    Source : Van Bogaert, Peter, Adriaenssens, Jef, Dilles, Tinne, Martens MS,  Rompaey, Van, et Timmermans MS. (2014). Journal of Advanced Nursing. Prépublication. doi: 10.1111/jan.12449

  • The aim was to identify which educational interventions reduce burnout and  promote wellbeing in nurses and care workers in secure settings. A systematic review of health, educational and criminal justice literature was undertaken to appraise relevant studies and identify  educational interventions that were effective in reducing burnout. Findings indicated that there is some evidence that clinical supervision and psychological intervention training are successful in reducing burnout in nurses and care workers in secure settings. In conclusion, supportive relationships can help nurses to manage emotional stress, and continuing personal and professional development can reduce burnout in qualified nurses in secure settings.

    Source : Stewart, W., et Terry, L. (2014). Nursing Standard, 28(34), 37-45. Repéré à http://rcnpublishing.com/doi/pdfplus/10.7748/ns2014.04.28.34.37.e8111

  • This correlation study investigated the relationship between nurses’ regulatory focus and burnout, as mediated by their perceptions of transformational leadership, using a cross-sectional research design with anonymous questionnaires. In July–August 2012, data were collected from 378 nurses from three hospitals in Shaanxi Province, China, using self-report questionnaires for measuring the nurses’ regulatory focus, their level of burnout and their perception of whether the leadership of their supervisor was transformational. Structural equation modelling and bootstrapping procedures were used to identify the mediating effect of their perceptions of transformational leadership. The results supported our hypothesized model. The type of regulatory focus emerged as a significant predictor of burnout. Having a perception of transformational leadership partially mediated the relationship between regulatory focus and burnout. Having a promotion focus reduced burnout when the participants perceived transformational leadership, whereas having a prevention focus exhibited the opposite pattern. The mediating effect of the perception of transformational leadership suggests that a promotion focus may help diminish burnout, directly and indirectly. Nurse managers must be aware of the role of a regulatory focus and cultivate promotion focus in their followers.

    Source : Shi, Rui, Zhang, Shilei, Hu, Hang, Liu, Xufeng, et Miao, Danmin. (2014). International Journal of Nursing Practice. Prépublication. doi: 10.1111/ijn.12315

SST EN MILIEU HOSPITALIER

  • Derrière le terme d’auxiliaire médical, sont regroupés des métiers variés et des façons de les exercer également diverses. La question des risques professionnels s’inscrit parmi de nombreuses autres préoccupations, mais demeure rarement prioritaire. Ils ne sont pas médecins. Ils ne sont pas non plus dentistes ni pharmaciens ni sages-femmes. Pourtant, ils exercent leurs métiers dans un cadre strictement médical. Ce sont les auxiliaires médicaux… Une appellation qui regroupe une large diversité de métiers et des contextes d’exercice très variés. Les auxiliaires médicaux agissent sur prescription médicale afin d’accompagner, de soigner, de préparer, d’appareiller ou de rééduquer les patients. Cela représente plus d’une vingtaine de métiers et un peu plus d’un million de personnes en France.

    Source : Ravallec, Céline, Brasseur, Grégory, et Vaudoux, Delphine. (2014). Travail & Sécurité, 750, 16-29. Repéré à http://www.travail-et-securite.fr/ts/dossier/Quand%20soigner%20passe%20avant%20soi.html

STATISTIQUES EN SST

  • Vous voulez en savoir davantage sur les indicateurs d’accidents du travail et de maladies professionnelles produits par l’Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail (IRSST) ? Dans le cadre du Forum SST à Québec, l’IRSST a lancé le site Web Statistiques sur mesure qui se propose de relever ce défi. Présentant des dossiers thématiques qui mettent en valeur les études produites par l’Institut, ce site peut s’avérer fort utile pour la communauté scientifique autant que pour les partenaires du monde du travail.

    Source : Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail. (2014). Statistiques sur mesure. Repéré à http://statistiques.irsst.qc.ca/

  • Ce feuillet vulgarisé présente les principaux résultats concernant les conditions du travail associées aux troubles musculo-squelettiques (TMS) liés au travail au Québec provenant de l’Enquête québécoise sur des conditions de travail, d’emploi et de santé et de sécurité du travail (EQCOTESST). L’objectif du document est de faire connaître ces résultats auprès des décideurs, des intervenants et des étudiants en santé au travail, pour qu’ils servent de données probantes favorisant des politiques publiques appropriées et la mise sur pied des actions préventives dans les milieux de travail.

    Source : Stock, Susan, et Lazreg, Faïza. (2014). Conditions de travail contribuant aux TMS. S.l.: INSPQ. 4 p. Repéré à  http://www.inspq.qc.ca/pdf/publications/1813_Conditions_TMS_Faits_Saillants.pdf

  • Ce document a été préparé par le Centre de la statistique et de l’information de gestion, Direction de la comptabilité et de la gestion de l’information. Il vise à documenter les lésions attribuables aux TMS en milieu de travail sous les aspects administratif, médical et socio-économique, dans un souci de qualité et d’uniformité des informations transmises sur le sujet. Les données qu’il contient sont tirées des banques informationnelles de la CSST.

    Source : Provencher, Julie. (2014). Québec : Commission de la santé et de la sécurité du travail du Québec. 34 p. Repéré à http://www.csst.qc.ca/publications/300/Pages/DC_300_322.aspx »&

TRAVAIL EN LABORATOIRE

  • Does an operation that you are responsible for require the availability of safety showers for your workers ? If you have provided safety showers and directed your workers to use the showers if needed, but your equipment does not provide the treatment currently required by governmental regulatory bodies, recommended by treatment experts, and incorporated into up-to-date industry-standard equipment, you may be setting a dangerous trap for your workers and a costly liability trap for your company. 

    Source :  Armatage, Michael R. (2014., May 01). OH&S : Occupational Health & Safety. Repéré à http://ohsonline.com/Articles/2014/05/01/Is-Your-Safety-Shower-a-Dangerous-Trap.aspx

TRAVAILLEURS JEUNES/ÂGÉS

  • Young workers are frequently injured at work. Education and awareness strategies to prevent injuries among young workers are common but they are often ineffective. These approaches emphasize teaching, rather than learning strategies, and appear to contradict recent competency-based developments in education science. This study aimed to gain insight into the actual safety skills learning process of adolescents in an internship in a high school vocational training program. The results are based on auto and allo-confrontation interviews from an ergonomics intervention study with nine apprentices and five experienced coworkers involved in the training.

    Source : Laberge, Marie, MacEachen, Ellen, et Calvet, Bénédicte. (2014). Safety Science, 68, 250-257. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.ssci.2014.04.012

TROUBLES MUSCULOSQUELETTIQUES

  • The aim of this study was to investigate the synergistic effects of physical demands and shift working on low back disorders (LBDs) among nursing personnel. The study used 2 questionnaires: a self-administered questionnaire composed of parts of Nordic musculoskeletal questionnaire to assess LBDs and job content questionnaire to assess physical demands. The participants were divided into 4 groups: from group 1 (low physical demands day workers) to group 4 (high physical demands shift workers). In regression analysis, high physical demands were associated with the prevalence of LBDs independently but there was no association between shift working and LBDs. Simultaneous impacts of shift working and high physical demands may increase the prevalence of LBDs among nursing personnel.

    Source : Raeisi, Saeed. Namvar., Mohamad, Golabadi, Majid, et Attarchi, Mirsaeed. (2014). International Journal of Occupational Safety ans Ergonomics, 20(1), 159-166. Repéré à  http://archiwum.ciop.pl/63927#159

  • Ce feuillet vulgarisé présente les principaux résultats concernant les conditions du travail associées aux troubles musculo-squelettiques (TMS) liés au travail au Québec provenant de l’Enquête québécoise sur des conditions de travail, d’emploi et de santé et de sécurité du travail (EQCOTESST). L’objectif du document est de faire connaître ces résultats auprès des décideurs, des intervenants et des étudiants en santé au travail, pour qu’ils servent de données probantes favorisant des politiques publiques appropriées et la mise sur pied des actions préventives dans les milieux de travail.

    Source : Stock, Susan, et Lazreg, Faïza. (2014). Conditions de travail contribuant aux TMS. S.l.: INSPQ. 4 p. Repéré à  http://www.inspq.qc.ca/pdf/publications/1813_Conditions_TMS_Faits_Saillants.pdf

  • Ce document a été préparé par le Centre de la statistique et de l’information de gestion, Direction de la comptabilité et de la gestion de l’information. Il vise à documenter les lésions attribuables aux TMS en milieu de travail sous les aspects administratif, médical et socio-économique, dans un souci de qualité et d’uniformité des informations transmises sur le sujet. Les données qu’il contient sont tirées des banques informationnelles de la CSST.

    Source : Provencher, Julie. (2014). Québec : Commission de la santé et de la sécurité du travail du Québec. 34 p. Repéré à http://www.csst.qc.ca/publications/300/Pages/DC_300_322.aspx »&

  • Published studies support the hypothesis of a significant risk of upper limb musculoskeletal disorders in healthcare activities. The neck was the most frequently affected segment in dentists, the hand/wrist in dental hygienists and in laboratory technicians, and the neck and shoulders in nurses. Lower prevalence was reported in physiotherapists. A high prevalence of carpal tunnel syndrome was also observed in various healthcare activities.

    Source : Occhionero, Vincenzo, Korpinen, Leena, Gobba, Fabriziomaria. (2014). Ergonomics. Prépublication. doi: 10.1080/00140139.2014.917205 

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