COIN DE LA DOCUMENTALISTE – MARS 2015

Vous travaillez pour un service de garde ou pour un établissement de santé ou de services sociaux, un service ambulancier ou une clinique dentaire ? Notre documentaliste vous propose chaque mois des informations dignes d’intérêt.

Si le lien Internet ne permet pas d’accéder à la version complète d’un document, vous pourrez l’obtenir par le biais du service de prêt entre bibliothèques de votre centre de documentation ou directement auprès de l’éditeur.

Pour contacter notre documentaliste :

Suzie Désilets : 514 253-6871 ou 1 800 361-4528

ACCÈS À L’INFORMATION

  • Toute personne qui a suivi la formation PDSB sait que la connaissance de l’état du client est essentielle avant d’amorcer une manœuvre de déplacement. En plus de procéder à une évaluation spontanée des capacités du client, les soignants ont besoin d’information de base le concernant. Bien entendu, ces renseignements sont disponibles au dossier du client, mais les préposés aux bénéficiaires (PAB) n’y ont pas accès. Toutes sortes de stratégies peuvent être mises en place afin de transmettre les informations pertinentes sur l’état du client tout en préservant la confidentialité de celles-ci.

    Source : Dubé, Jocelyne. (Février 2015). OP, 38(1), 26-27. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381026_d-clients.pdf

  • AGRESSIONS ET VIOLENCE

  • Cet article examine le droit de la santé et de la sécurité du travail appliqué aux situations de violence physique au travail au Québec. Après une mise en contexte qui fait appel à la littérature des sciences sociales et sciences de la santé pour déterminer les enjeux importants au niveau de la prévention des conséquences pour la santé des personnes exposées à la violence physique au travail, l’article fait appel à la méthodologie juridique classique pour tracer le portrait du droit québécois d’indemnisation et de prévention. Cette analyse permet de déterminer si les régimes de santé et sécurité du Québec en matière d’indemnisation et de prévention incitent les employeurs à assurer une prévention primaire, secondaire et tertiaire.

    Source : Lippel, Katherine, Lanctôt, Nathalie. (2014).  Relations industrielles, 69(4), 785-812. DOI : 10.7202/1028112ar

  • Driving clients to and from appointments in the community can expose workers to violence and other undesirable behaviours. Clients have hit workers while they were driving, grabbed the steering wheel, or exited moving vehicles. Some of these incidents have resulted in injuries or crashes. Safe driving of clients requires individualized assessments and a plan. This safety alert presents some tips to prevent these incidents.

    Source : WorkSafe BC (2014). Reducing the risks when driving clients. WorkSafe Bulletin, WS2014-06, 4 p. Repéré à http://www2.worksafebc.com/i/posters/pdfs/2014/ws_2014_06.pdf

  • Une vidéo est aussi disponible : http://www2.worksafebc.com/Publications/Multimedia/Videos.asp?ReportID=37593

    AMÉNAGEMENT-ARCHITECTURE

  • La décision d’aménager des bureaux en aire ouverte suscite rarement l’enthousiasme chez les éventuels occupants. L’employé qui doit soutenir un effort pour demeuré concentré, malgré le bruit et les distractions, risque de devenir intolérant à la longue. Il finit souvent sa journée avec mécontentement, stress et fatigue. Dans cet article, sont suggérées quelques pratiques de travail pour permettre la meilleure cohabitation possible et un rendement optimal.

    Source : Désilets, Suzie. (Février 2015). OP, 38(1), 15. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381015_coin.pdf

  • Hand hygiene with soap and water after the care of a patient with Clostridium difficile infection is essential to reduce nosocomial transmission in an outbreak situation. Factors that may pose barriers to user completion of infection prevention measures, such as hand hygiene, are of interest. We undertook a quantitative study to evaluate the relationship between sink location and compliance with handwashing among health care workers and visitors in a surgical transplant unit. We found that placement of 2 more easily visible sinks in a surgical transplant unit was associated with improved adherence to handwashing.

    Source : Zellmer, Caroline, Blakney, Rebekah, Van Hoof, Sarah, & Safdar, Nasia. (2015.). AJIC : American Journal of Infection Control. Prépublication. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2014.12.016

  • AMIANTE

  • Au cours des dernières années, des inquiétudes ont été soulevées à propos des revêtements contenant de l’amiante et l’émission de fibres dans l’air. Des indications pour le nettoyage avec polisseuse des planchers contenant de l’amiante sont proposées.

    Source : Boulianne, Annie. (Février 2015). OP, 38(1), 14. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381014-amiante.pdf

  • CHUTES DE BÉNÉFICIAIRES

  • Dans les résidences privées pour aînés (RPA) et les ressources intermédiaires (RI), on retrouve un fort pourcentage de personnes autonomes dans leurs déplacements. Pourtant, leurs clients ne sont pas exempts de chutes, et ce, malgré tous les efforts déployés pour les éviter. Or, relever manuellement une personne qui est tombée à terre, lorsqu’elle n’est pas en mesure de s’aider, comporte un niveau de risque très élevé de blessure. Cet article présente quelques dispositions légales à ce sujet et des options sécuritaires pour aider un client à se relever du sol.

    Source :  Dubé, Jocelyne. (Février 2015). OP, 38(1), 30-32. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381030_d-relever.pdf

  • CHUTES ET GLISSADES

  • En 2009, le CSSSVC implantait l’utilisation de sous-semelles antidérapantes pour contrôler les risques de chute sur les surfaces glacées lors des déplacements des employés du soutien à domicile (SAD) des sept CLSC de son territoire. Cinq ans plus tard, en octobre 2014, le service de santé a vérifié l’impact de cette mesure.

    Source : Perron, Martial, & Girard, Charles. (Février 2015). OP, 38(1), 4-5. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381004_crampons.pdf

  • DÉPLACEMENT DES BÉNÉFICIAIRES

  • Dans les résidences privées pour aînés (RPA) et les ressources intermédiaires (RI), on retrouve un fort pourcentage de personnes autonomes dans leurs déplacements. Pourtant, leurs clients ne sont pas exempts de chutes, et ce, malgré tous les efforts déployés pour les éviter. Or, relever manuellement une personne qui est tombée à terre, lorsqu’elle n’est pas en mesure de s’aider, comporte un niveau de risque très élevé de blessure. Cet article présente quelques dispositions légales à ce sujet et des options sécuritaires pour aider un client à se relever du sol.

    Source :  Dubé, Jocelyne. (Février 2015). OP, 38(1), 30-32. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381030_d-relever.pdf

  • Marie-Claude Bédard a suivi sa formation PDSB en 2011. Depuis, elle multiplie les démarches pour favoriser la SST du personnel à la Résidence Le Champêtre de Saint-Ambroise-de-Kildare où elle occupe un poste de coordonnatrice. Nous l’avons rencontrée afin qu’elle partage avec les lecteurs d’OP sa vision de la prévention des troubles musculosquelettiques (TMS).

    Source :  Dubé, Jocelyne. (Février 2015). OP, 38(1), 28-29. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381028_d-inspirante.pdf

  • Toute personne qui a suivi la formation PDSB sait que la connaissance de l’état du client est essentielle avant d’amorcer une manœuvre de déplacement. En plus de procéder à une évaluation spontanée des capacités du client, les soignants ont besoin d’information de base le concernant. Bien entendu, ces renseignements sont disponibles au dossier du client, mais les préposés aux bénéficiaires (PAB) n’y ont pas accès. Toutes sortes de stratégies peuvent être mises en place afin de transmettre les informations pertinentes sur l’état du client tout en préservant la confidentialité de celles-ci.

    Source : Dubé, Jocelyne. (Février 2015). OP, 38(1), 26-27. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381026_d-clients.pdf

  • Le programme PDSB est intégré à la planification stratégique du CSSS de Saint-Jérôme. Avec cinq formateurs (plus deux en formation), sont offerts des contenus répondant aux diverses réalités du personnel. Malgré les formations, les accidents du travail reliés aux mobilisations de la clientèle ont continué d’augmenter.  Le service de SST a donc misé sur le développement de rencontres individuelles avec un formateur-coach PDSB.

    Source : Duvergé, Sébastien. (2015). OP, 38(1), 24-25. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381024_d-structurer.pdf

  • L’Hôpital Maisonneuve-Rosemont est un hôpital de soins généraux affilié à l’Université de Montréal qui accueille une clientèle très diversifiée. Nous vivons de plein fouet le vieillissement de la population. Il n’est pas rare que la moyenne d’âge sur certaines des unités soit de plus de 80 ans. Cette réalité a un impact direct sur les équipes de soins qui doivent effectuer de plus en plus de mobilisations de clients en assistance partielle et totale.

    Source : Spitz, Géraldine. (Février 2015). OP, 38(1), 22-23. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381022_d-atouts.pdf

  • L’ASSTSAS compte plus de 1 300 formateurs PDSB accrédités, dont 500 qui travaillent en maisons d’enseignement. Les autres travaillent en établissements de santé ou dans le secteur privé. Parmi eux, on retrouve principalement des auxiliaires en santé et services sociaux (ASSS), des préposés aux bénéficiaires (PAB), des professionnels de la réadaptation (ergothérapeutes, physiothérapeutes, techniciens en réadaptation physique) et des infirmières. Leur profil est donc très différent, mais tous ont en commun un intérêt pour la SST et l’enseignement. Cet article présente les qualités de base et les attitudes que doit avoir un bon formateur.

    Source : Dubé, Jocelyne. (Février 2015). OP, 38(1), 20-21. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381020_d-perles.pdf

  • Plusieurs conseillers de l’ASSTSAS donnent la formation de formateurs PDSB. Au cours des dernières années, notre équipe a amorcé une grande remise en question de ses façons de transmettre la formation. En 2011, une consultation d’interlocuteurs de divers établissements a permis de décrire l’évolution des besoins dans les milieux de soins. Les établissements on pu alors exprimé leurs attentes envers l’ASSTSAS. Voici les faits saillants de cette révision et un nouveau Coin du formateur PDSB.

    Source : Dubé, Jocelyne. (Février 2015). OP, 38(1), 18-19. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381018_d-nouveaut%C3%A9.pdf

  • La plupart des toiles hygiéniques sont conçues pour des clients qui possèdent un bon tonus du tronc et des bras, ce qui limite leur utilisation à cette clientèle spécifique. Un nouveau modèle apparu sur le marché, comprenant l’ajout de deux courroies de rétention de chaque côté du siège, vous est ici présenté.

    Source : Gambin, Christiane, & Proteau, Rose-Ange. (Février 2015). OP, 38(1), 16. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381016_vitrine.pdf

  • DROIT DU TRAVAIL

  • Cet article examine le droit de la santé et de la sécurité du travail appliqué aux situations de violence physique au travail au Québec. Après une mise en contexte qui fait appel à la littérature des sciences sociales et sciences de la santé pour déterminer les enjeux importants au niveau de la prévention des conséquences pour la santé des personnes exposées à la violence physique au travail, l’article fait appel à la méthodologie juridique classique pour tracer le portrait du droit québécois d’indemnisation et de prévention. Cette analyse permet de déterminer si les régimes de santé et sécurité du Québec en matière d’indemnisation et de prévention incitent les employeurs à assurer une prévention primaire, secondaire et tertiaire.

    Source : Lippel, Katherine, Lanctôt, Nathalie. (2014).  Relations industrielles, 69(4), 785-812. DOI : 10.7202/1028112ar

  • ÉBOLA

  • The large scale of the epidemic, as well as the two healthcare workers who contracted Ebola while caring for the first case in the United States, has directed particular attention to the personal protective equipment (PPE) used by healthcare workers to reduce their risk of infection. On September 26, 2014, in a speech at the Global Health Security Agenda Summit, President Obama announced a "Grand Challenge" to design improved PPE for use by healthcare workers during treatment of Ebola patients. For the past five months, NIOSH has evaluated the PPE ensembles currently used in West Africa and around the world for Ebola and collaborated nationally and internationally on efforts to develop solutions to improve PPE configurations in the future.

    Source : Shaffer, Ronald. (February 5th, 2015). NIOSH Science Blog. Repéré à  http://blogs.cdc.gov/niosh-science-blog/2015/02/05/ebola-ppe/

  • ÉQUIPEMENTS DE PROTECTION

  • En 2009, le CSSSVC implantait l’utilisation de sous-semelles antidérapantes pour contrôler les risques de chute sur les surfaces glacées lors des déplacements des employés du soutien à domicile (SAD) des sept CLSC de son territoire. Cinq ans plus tard, en octobre 2014, le service de santé a vérifié l’impact de cette mesure.

    Source : Perron, Martial, & Girard, Charles. (Février 2015). OP, 38(1), 4-5. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381004_crampons.pdf

  • Exposure to blood and body fluids is an occupational hazard in healthcare. Although the potential for blood-borne virus transmission through needlestick injury has been widely studied, the risk of this occurring through spatter contamination from safety-needle syringes is not well understood. This report examines this risk from three commonly used safety needles and suggests that this presents a new and significant hazard. Further work should be commissioned to quantify this hazard and determine which type of safety needle would minimize spatter contamination following syringe discharge and safety activation.

    Source : Roff, M., Basu, S., & Adisesh, A. (2014). Journal of Hospital Infection, 86(3), 221-223.  doi:10.1016/j.jhin.2014.01.006

  • The large scale of the epidemic, as well as the two healthcare workers who contracted Ebola while caring for the first case in the United States, has directed particular attention to the personal protective equipment (PPE) used by healthcare workers to reduce their risk of infection. On September 26, 2014, in a speech at the Global Health Security Agenda Summit, President Obama announced a "Grand Challenge" to design improved PPE for use by healthcare workers during treatment of Ebola patients. For the past five months, NIOSH has evaluated the PPE ensembles currently used in West Africa and around the world for Ebola and collaborated nationally and internationally on efforts to develop solutions to improve PPE configurations in the future.

    Source : Shaffer, Ronald. (February 5th, 2015). NIOSH Science Blog. Repéré à  http://blogs.cdc.gov/niosh-science-blog/2015/02/05/ebola-ppe/

  • ÉTABLISSEMENTS D’HÉBERGEMENT

  • Si la sécurité et la protection physique et mentale des travailleurs sont une obligation de l’employeur, le service de santé au travail (SST) peut lui apporter assistance. Une étude a été conduite dans un établissement d’hébergement pour personnes âgées dépendantes (EHPAD) pour identifier les contraintes professionnelles et proposer des pistes d’amélioration par le biais d’un groupe d’expression.

    Source : Amadori, A.-C., Leclerc, D., & Magot, D. (2015). Archives des maladies professionnelles et de l’environnement, 76(1), 26-27. doi:10.1016/j.admp.2014.11.004

  • FORMATION

  • Marie-Claude Bédard a suivi sa formation PDSB en 2011. Depuis, elle multiplie les démarches pour favoriser la SST du personnel à la Résidence Le Champêtre de Saint-Ambroise-de-Kildare où elle occupe un poste de coordonnatrice. Nous l’avons rencontrée afin qu’elle partage avec les lecteurs d’OP sa vision de la prévention des troubles musculosquelettiques (TMS).

    Source :  Dubé, Jocelyne. (Février 2015). OP, 38(1), 28-29. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381028_d-inspirante.pdf

  • Le programme PDSB est intégré à la planification stratégique du CSSS de Saint-Jérôme. Avec cinq formateurs (plus deux en formation), sont offerts des contenus répondant aux diverses réalités du personnel. Malgré les formations, les accidents du travail reliés aux mobilisations de la clientèle ont continué d’augmenter.  Le service de SST a donc misé sur le développement de rencontres individuelles avec un formateur-coach PDSB.

    Source : Duvergé, Sébastien. (2015). OP, 38(1), 24-25. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381024_d-structurer.pdf

  • L’Hôpital Maisonneuve-Rosemont est un hôpital de soins généraux affilié à l’Université de Montréal qui accueille une clientèle très diversifiée. Nous vivons de plein fouet le vieillissement de la population. Il n’est pas rare que la moyenne d’âge sur certaines des unités soit de plus de 80 ans. Cette réalité a un impact direct sur les équipes de soins qui doivent effectuer de plus en plus de mobilisations de clients en assistance partielle et totale.

    Source : Spitz, Géraldine. (Février 2015). OP, 38(1), 22-23. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381022_d-atouts.pdf

  • L’ASSTSAS compte plus de 1 300 formateurs PDSB accrédités, dont 500 qui travaillent en maisons d’enseignement. Les autres travaillent en établissements de santé ou dans le secteur privé. Parmi eux, on retrouve principalement des auxiliaires en santé et services sociaux (ASSS), des préposés aux bénéficiaires (PAB), des professionnels de la réadaptation (ergothérapeutes, physiothérapeutes, techniciens en réadaptation physique) et des infirmières. Leur profil est donc très différent, mais tous ont en commun un intérêt pour la SST et l’enseignement. Cet article présente les qualités de base et les attitudes que doit avoir un bon formateur.

    Source : Dubé, Jocelyne. (Février 2015). OP, 38(1), 20-21. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381020_d-perles.pdf

  • Plusieurs conseillers de l’ASSTSAS donnent la formation de formateurs PDSB. Au cours des dernières années, notre équipe a amorcé une grande remise en question de ses façons de transmettre la formation. En 2011, une consultation d’interlocuteurs de divers établissements a permis de décrire l’évolution des besoins dans les milieux de soins. Les établissements on pu alors exprimé leurs attentes envers l’ASSTSAS. Voici les faits saillants de cette révision et un nouveau Coin du formateur PDSB.

    Source : Dubé, Jocelyne. (Février 2015). OP, 38(1), 18-19. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381018_d-nouveaut%C3%A9.pdf

  • GESTION-LEADERSHIP

  •  Engaging in teamwork requires a clear understanding of positive and negative behaviours that act as facilitators and barriers to collegial workplace relationships. Identifying and correcting underlying barriers, while promoting facilitators, is fundamental to improving care delivery and, ultimately, clinical outcomes. Despite a considerable amount of literature in this area, there is a lack of clarity of the different behaviours as several parallel literatures address similar questions about antecedents, processes and outcomes. The purpose of this study is to synthesise the current state of literature reporting on behaviours in workplace relationships. Using a scoping review methodology, the following research question will be addressed: “What is known about positive and negative behaviours in workplace relationships?”

    Source : Almost, Joan, Wolff, Angela, Mildon, Barbara, Price, Sheri, Godfrey, Christina, Robinson, Sandra, Ross-White, Amanda, & Mercado-Mallari, Sheile. (2015). BMJ Open, 5(2), e007685. doi:10.1136/bmjopen-2015-007685

  • GESTION DE LA SST

  • Hospitals in North America consistently have employee injury rates ranking among the highest of all industries. Organizations that mandate workplace safety training and emphasize safety compliance tend to have lower injury rates and better employee safety perceptions. However, it is unclear if the work environment in different national health care systems (United States vs. Canada) is associated with different employee safety perceptions or injury rates. This study examines occupational safety and workplace satisfaction in two different countries with employees working for the same organization. 

    Source : McCaughey, Deirdre, DelliFraine, Jami, & Erwin, Cathleen O. (2015).  International Best Practices in Health Care Management, 17, 137-159, Repéré à  http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/S1474-823120140000017008?af=R&

  • Many hospital employee health directors have encountered the occasional report that a number of employees have gotten sick and there might be something in the work environment causing it. With media reports over the years of sick building syndrome and cancer clusters, people are alert to anecdotal reports that suggest such a trend. Nicole Shaffer, director of Occupational Health and Wellness at Pfizer in Lititz suggest employee health directors establish a process for investigating workplace reports of illness clusters. Here are her suggestions for how handle potential cluster illness investigations.

    Source : Clusters of worker illness may be unrelated, but investigation needed to make the call. (March 2015). Hospital Employee Health, 34(3), 30-31. Repéré à http://www.ahcmedia.com/newsletters/14/issues/75379

  • Lorsque tout est à faire en prévention, plusieurs personnes ne savent pas par quel bout commencer. Michel Pérusse, un pionnier de l’organisation de la prévention au Québec, nous donne des réponses. Notre première question : quel est le meilleur point de départ pour implanter la prévention en SST ?

    Source : Bouchard, Françoise. (Février 2015). OP, 38(1), 11-13. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381011_organisation.pdf

  • The purpose of this study was to investigate Dutch novice nurses’ experiences and needs regarding occupational health support to prevent work-related health problems and to keep them well-functioning. A qualitative interview study was conducted with six nursing students and eight newly qualified nurses. The interviews covered three topics: experiences with the link between work and health, received occupational health support, and occupational health support needs. Data were analysed using a grounded theory approach.

    Source : Ketelaar, Sarah M., Nieuwenhuijsen, Karen, Frings-Dresen, Monique H.W., & Sluiter, Judith K. (2015). International Archives of Occupational and Environmental Health. Prépublication. DOI 10.1007/s00420-015-1022-5

  • Cet article examine le droit de la santé et de la sécurité du travail appliqué aux situations de violence physique au travail au Québec. Après une mise en contexte qui fait appel à la littérature des sciences sociales et sciences de la santé pour déterminer les enjeux importants au niveau de la prévention des conséquences pour la santé des personnes exposées à la violence physique au travail, l’article fait appel à la méthodologie juridique classique pour tracer le portrait du droit québécois d’indemnisation et de prévention. Cette analyse permet de déterminer si les régimes de santé et sécurité du Québec en matière d’indemnisation et de prévention incitent les employeurs à assurer une prévention primaire, secondaire et tertiaire.

    Source : Lippel, Katherine, Lanctôt, Nathalie. (2014).  Relations industrielles, 69(4), 785-812. DOI : 10.7202/1028112ar

  • HARCÈLEMENT AU TRAVAIL

  • A common perception is that a lot of the bullying and disrespect that can create a toxic work culture in health care settings is directed by physicians toward nurses. Surprisingly, nurses appear to observe a hierarchy within their own ranks that may be just as mean-spirited, says Elaine Larson, PhD, RN, FAAN, CIC, associate dean for research at the Columbia School of Nursing in New York.

    Source : Nurses report bullying, disrespectful behavior by other nurses similar to ‘hazing’. (March 2015). Hospital Employee Health, 34(3), 32-33. Repéré à http://www.ahcmedia.com/newsletters/14/issues/75379

  • HORAIRE DE TRAVAIL

  • EMS is consistently rated as one of the most dangerous professions in the U.S., with risks including soft tissue injuries, vehicle crashes and assaults. A study showed that between 1992 and 1997, 114 EMTs and paramedics were killed on the job-more than half of them in ambulance crashes. That’s an estimated 12.7 fatalities per 100,000 EMS workers, making it close to the death rates for police (14.2) and firefighters (16.5) in the same time period, and more than twice the national average for all workers. Soft tissue traumas from lifting and moving patients and equipment is a major driver in the financial stress of both departments and providers, and it’s the one we can control the most. A 2012 study surveyed almost 550 EMTs and found 18% reported an injury when severely fatigued and 90% reported safety-compromising behavior due to fatigue.

    Source : Fass, Bryan. (January 9, 2015). JEMS : Journal of Emergency Medical Services. Repéré à  http://www.jems.com/print/34374

  • HYGIÈNE ET SALUBRITÉ

  • Au cours des dernières années, des inquiétudes ont été soulevées à propos des revêtements contenant de l’amiante et l’émission de fibres dans l’air. Des indications pour le nettoyage avec polisseuse des planchers contenant de l’amiante sont proposées.

    Source : Boulianne, Annie. (Février 2015). OP, 38(1), 14. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381014-amiante.pdf

  • JUSTICE ORGANISATIONNELLE

  • Les questions de justice et d’équité dans le management demeurent une préoccupation majeure pour les salariés (Ambrose et Schminke, 2003). Pourtant, en gestion des ressources humaines, l’influence des perceptions de justice organisationnelle sur la motivation intrinsèque au travail, n’a suscité que très peu de recherches (Grenier et al., 2010). Cet article propose justement, d’analyser l’effet différencié des quatre dimensions de la justice organisationnelle sur cette forme de motivation au travail. Il propose aussi de mettre en évidence le rôle de la reconnaissance de la part des supérieurs hiérarchiques dans l’étude de la motivation intrinsèque, mais aussi d’analyser la relation entre la justice et la reconnaissance. Ainsi, le cadre théorique mobilisé dans cette recherche repose sur les apports de la théorie de l’autodétermination (Deci et Ryan, 1985), ceux de la théorie de la justice organisationnelle (Greenberg, 1987) et la littérature sur la reconnaissance (Brun et Dugas, 2002).

    Source : Fall, Amar (2014). Relations industrielles, 69(4), 709-731. DOI : 10.7202/1028109ar

  • MÉDICAMENTS DANGEREUX

  • The presence of drug residual on surfaces suggests that healthcare workers involved in some capacity with the system may be exposed through dermal contact. The purpose of this paper was to determine the dermal contamination levels of healthcare employees working throughout a hospital and to identify factors that may influence dermal contamination. We selected participants from six hospitals and wiped the front and back of workers’ hands. Wipe samples were analyzed for cyclophosphamide (CP), a commonly used antineoplastic drug, using high-performance liquid chromatography-tandem mass spectrometry.

    Source : Hon, Chun-Yip, Teschke, Kay, Demers, Paul A., et Venners, Scott. (2015). International Archives of Occupational and Environmental Health. Prépublication. DOI 10.1007/s00420-015-1026-1

  • The purpose of this study was to quantify the urine concentration of non-metabolized cyclophosphamide (CP), a commonly administered antineoplastic drug, among potentially exposed Canadian healthcare workers and to identify factors associated with the drug concentration levels. Participants were asked to provide two sets of 24-h urine samples (at two different sampling events), and the level of CP was quantified using high-performance liquid chromatography-tandem mass spectrometry. In addition to demographic information, participants were surveyed regarding their frequency of handling of antineoplastic drugs, safe drug handling training, and known contact with CP on their work shift. Descriptive and inferential statistical analyses were performed. A backward stepwise linear mixed effect model was conducted to identify the factors associated with urine concentration levels.

    Source : Hon, Chun-Yip, Teschke, Kay, Shem, Hui, Demers, Paul A., & Venners, Scott. (2015). International Archives of Occupational and Environmental Health. Prépublication. DOI 10.1007/s00420-015-1026-1

  • MORGUE ET PATHOLOGIE

  • Les professions, activités et tâches associées à l’utilisation du formaldéhyde sont extrêmement variées. Dans les secteurs concernés, des démarches de substitution ont été initiées de longue date. Souvent sans qu’une solution acceptable techniquement et économiquement ne soit encore en vue. Ce dossier rappelle que le formadéhyde, classé cancérogène avéré par le Centre international de recherche sur le cancer, reste largement utilisé dans de nombreux secteurs d’activités. Une série de reportages décrit la situation et les tentatives de substitution dans différents secteurs : industrie du bois, laboratoires d’anatomie et de cytologie pathologique, thanatopraxie, sucrerie.

    Source : Dossier : Le formaldéhyde. (Février 2015). Travail & Sécurité, 758. Repéré à http://www.inrs.fr/dms/inrs/CataloguePapier/TS/TI-TS758page15/ts758page15.pdf

  • NOUVEAUX ÉQUIPEMENTS EN SST

  • La plupart des toiles hygiéniques sont conçues pour des clients qui possèdent un bon tonus du tronc et des bras, ce qui limite leur utilisation à cette clientèle spécifique. Un nouveau modèle apparu sur le marché, comprenant l’ajout de deux courroies de rétention de chaque côté du siège, vous est ici présenté. 

    Source : Gambin, Christiane, & Proteau, Rose-Ange. (Février 2015). OP, 38(1), 16. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381016_vitrine.pdf

  • PRÉVENTION DES INFECTIONS

  • More than a decade ago, problems with flu vaccination were commonplace : delays in delivery, mishaps with manufacturing, shortages. Even in a good year, only about 50% of health care workers received the vaccine. In 2004, a quality improvement team at Virginia Mason Medical Center in Seattle began discussing how to boost the vaccination rate.

    Source : Flu shot mandate : It wasn’t easy being first. (March 2015). Hospital Employee Health, 34(3), 27-28. Repéré à http://www.ahcmedia.com/newsletters/14/issues/75379

  • An employee health nightmare unfolded in El Paso, TX, last year when a patient care technician with active tuberculosis spent months bathing and caring for newborns before she discovered the source of her cough and fatigue. Some 853 babies needed to be tested. At least two developed latent TB infection related to the exposure.

    Source : A cautionary tale : Why you should  » think TB « . (March 2015). Hospital Employee Health, 34(3), 28-30. Repéré à http://www.ahcmedia.com/newsletters/14/issues/75379

  • Public reporting is raising the stakes for flu vaccination. For the first time, potential patients can compare health care worker influenza immunization rates as part of the online hospital quality data provided by the Centers for Medicare & Medicaid Services (CMS) on hospitalcompare.hhs.gov. While that may not have been a blockbuster story for the broader news media, hospital leaders have taken notice and are placing more emphasis on achieving high vaccination rates. It is now common for hospitals to require employees to receive the flu vaccine or to wear a mask during the flu season.

    Source :  CMS now publicly reporting hospital flu vaccination rates. (March 2015). Hospital Employee Health, 34(3), 25-27. Repéré à http://www.ahcmedia.com/articles/134655-cms-now-publicly-reporting-hospital-flu-vaccination-rates

  • Depuis trois ans, le CSSS de Bordeaux-Cartierville–Saint-Laurent est l’établissement de santé qui enregistre la plus haute couverture vaccinale de la région de Montréal, soit 81 % au début de 2015. Quels sont les facteurs contributifs à ce succès ?

    Source : Côté, Isabelle. (Février 2015). OP, 38(1), 8-10. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381008_vaccination.pdf

  • Influenza is a costly and potentially serious disease. The United States has set a benchmark of a 90% influenza vaccination rate among healthcare personnel by 2020. In this study, the leadership styles of healthcare organizations and the attitudes of nurses toward the adoption of evidence-based practice (EBP) were examined to provide a predictor of influenza vaccination intent (VI) and improve the current inadequate vaccination rate among nurses.

    Source : Paparone, Pamela. (2015). JONA : Journal of Nursing Administration, 45(3), 133-138. doi: 10.1097/NNA.0000000000000172

  • Exposure to blood and body fluids is an occupational hazard in healthcare. Although the potential for blood-borne virus transmission through needlestick injury has been widely studied, the risk of this occurring through spatter contamination from safety-needle syringes is not well understood. This report examines this risk from three commonly used safety needles and suggests that this presents a new and significant hazard. Further work should be commissioned to quantify this hazard and determine which type of safety needle would minimize spatter contamination following syringe discharge and safety activation.

    Source : Roff, M., Basu, S., & Adisesh, A. (2014). Journal of Hospital Infection, 86(3), 221-223.  doi:10.1016/j.jhin.2014.01.006

  • This study investigated the factors influencing influenza vaccination rates among health care personnel (HCP) and explored HCP’s attitudes toward a policy of mandatory vaccination. In September 2012, a 33-item Web-based questionnaire was administered to 3,054 HCP employed at a tertiary care hospital in metropolitan Detroit.

    Source : Awali, Reda A., Samuel, Preethy S., Marwaha, Bharat, Ahmad, Nazir, Gupta, Puneet, Kumar, Vinod,…Chopra, Teena. (2014). American Journal of Infection Control, 42(6), 649-652. doi:10.1016/j.ajic.2014.02.025

  • In 2013, new regulations for the prevention of sharps injuries were introduced in the UK. All health care employers are required to provide the safest possible working environment by preventing or controlling the risk of sharps injuries. The aims of this study was to analyse data on significant occupational sharps injuries among health care workers in England, Wales and Northern Ireland before the introduction of the 2013 regulations and to assess bloodborne virus seroconversions among health care workers sustaining a blood or body fluid exposure.

    Source : Rice, B.D., Tomkins, S.E., Ncube, F.M. (2015). Occupational Medicine. Prépublication. doi: 10.1093/occmed/kqu206

  • Bien que des efforts considérables soient faits sur le terrain pour endiguer ce problème, les infections nosocomiales perdurent et tendent à se complexifier : résistance aux antibiotiques, souches plus virulentes, etc. Le risque encouru par le personnel travaillant dans les milieux de soins doit donc être revu et redéfini sur les bases des nouvelles approches moléculaires d’analyse des bioaérosols. Peu d’investigations sérieuses sur ce vecteur ont été réalisées (Beggs, 2003; Tellier, 2009; Lindsley et coll. 2010). Pourtant, le personnel travaillant dans les milieux de soins est en contact fréquent avec des agents biologiques infectieux présents dans l’air et l’environnement. Cette activité exploratoire avait pour but de valider, dans un premier temps, la mise en place de méthodologies afin de mieux détecter la présence de virus  dans les milieux de soins et, dans un second temps, d’évaluer si ces méthodologies ainsi que les données préliminaires obtenues peuvent être appliquées dans une étude de plus grande envergure portant sur cette thématique de recherche.

    Source : Duchaine, Caroline, Veillette, Marc, Jean, Julie, Longtin, Yves, Bonifait, Laetitia, Turgeon, Nathalie, & Charlebois, Rémi. (2015). Montréal : Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail, ix, 30 p. (Études et recherches / Rapport R-861). Repéré à http://www.irsst.qc.ca/media/documents/PubIRSST/R-861.pdf

  • The large scale of the epidemic, as well as the two healthcare workers who contracted Ebola while caring for the first case in the United States, has directed particular attention to the personal protective equipment (PPE) used by healthcare workers to reduce their risk of infection. On September 26, 2014, in a speech at the Global Health Security Agenda Summit, President Obama announced a « Grand Challenge » to design improved PPE for use by healthcare workers during treatment of Ebola patients. For the past five months, NIOSH has evaluated the PPE ensembles currently used in West Africa and around the world for Ebola and collaborated nationally and internationally on efforts to develop solutions to improve PPE configurations in the future.

    Source : Shaffer, Ronald. (February 5th, 2015). NIOSH Science Blog. Repéré à  http://blogs.cdc.gov/niosh-science-blog/2015/02/05/ebola-ppe/

  • In the 1990s, tragic cases of health care workers who acquired AIDS and hepatitis on the job helped propel the movement for sharps safety. The evidence now shows the success of safer devices, standard precautions and post-exposure prophylaxis: In the past 15 years, only one health care worker developed HIV in a confirmed occupational exposure, according to a report from the Centers for Disease Control and Prevention.

    Source : Only 1 HCW confirmed as occupationally infected with HIV in last 15 years, with 12 ‘possible’ cases. (March 2015). Hospital Employee Health, 34(3), 35. Repéré à http://www.ahcmedia.com/newsletters/14/issues/75379

  • High-level disinfectants (HLDs) are used throughout the healthcare industry to chemically disinfect reusable, semicritical medical and dental devices to control and prevent healthcare-associated infections among patient populations. Workers who use HLDs are at risk of exposure to these chemicals, some of which are respiratory and skin irritants and sensitizers. The objective of this study was to evaluate exposure controls used and to better understand impediments to healthcare workers using personal protective equipment while handling HLDs.

    Source : Henn, Scott A., Boiano, James M., & Steege, Andre L. (2015). Infection Control & Hospital Epidemiology, 36(2), 180-185. http://dx.doi.org/10.1017/ice.2014.37

  • Hand hygiene with soap and water after the care of a patient with Clostridium difficile infection is essential to reduce nosocomial transmission in an outbreak situation. Factors that may pose barriers to user completion of infection prevention measures, such as hand hygiene, are of interest. We undertook a quantitative study to evaluate the relationship between sink location and compliance with handwashing among health care workers and visitors in a surgical transplant unit. We found that placement of 2 more easily visible sinks in a surgical transplant unit was associated with improved adherence to handwashing.

    Source : Zellmer, Caroline, Blakney, Rebekah, Van Hoof, Sarah, & Safdar, Nasia. (2015.). AJIC : American Journal of Infection Control. Prépublication. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2014.12.016

  • PRODUITS TOXIQUES

  • Tant le gouvernement du Québec que l’Organisation mondiale de la santé ou les Instituts de recherche en santé du Canada recommandent d’effectuer des analyses différenciées selon le sexe. Or, bien que quelques études aient incorporé le genre dans l’analyse des problèmes musculosquelettiques au travail, seules deux études, de qualité moyenne, ont à ce jour comparé l’exposition des hommes et des femmes à des substances chimiques en prenant en compte la profession et le secteur d’activité économique. L’objectif de la présente étude était d’explorer l’existence de différences d’exposition professionnelle entre hommes et femmes à l’aide de bases de données épidémiologiques existantes. Cette étude traite entre autres des travailleurs de la santé.

    Source : Labrèche, France, Lacourt, Aude, & Lavoué, Jérôme. (2014). Montréal : Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail, ix, 68 p. (Études et recherches; Rapport R-842). Repéré à http://www.irsst.qc.ca/media/documents/PubIRSST/R-842.pdf

  • Les professions, activités et tâches associées à l’utilisation du formaldéhyde sont extrêmement variées. Dans les secteurs concernés, des démarches de substitution ont été initiées de longue date. Souvent sans qu’une solution acceptable techniquement et économiquement ne soit encore en vue. Ce dossier rappelle que le formadéhyde, classé cancérogène avéré par le Centre international de recherche sur le cancer, reste largement utilisé dans de nombreux secteurs d’activités. Une série de reportages décrit la situation et les tentatives de substitution dans différents secteurs : industrie du bois, laboratoires d’anatomie et de cytologie pathologique, thanatopraxie, sucrerie.

    Source : Dossier : Le formaldéhyde. (Février 2015). Travail & Sécurité, 758. Repéré à http://www.inrs.fr/dms/inrs/CataloguePapier/TS/TI-TS758page15/ts758page15.pdf

  • High-level disinfectants (HLDs) are used throughout the healthcare industry to chemically disinfect reusable, semicritical medical and dental devices to control and prevent healthcare-associated infections among patient populations. Workers who use HLDs are at risk of exposure to these chemicals, some of which are respiratory and skin irritants and sensitizers. The objective of this study was to evaluate exposure controls used and to better understand impediments to healthcare workers using personal protective equipment while handling HLDs.

    Source : Henn, Scott A., Boiano, James M., & Steege, Andre L. (2015). Infection Control & Hospital Epidemiology, 36(2), 180-185. http://dx.doi.org/10.1017/ice.2014.37

  • QUALITÉ DE L’AIR

  • Bien que des efforts considérables soient faits sur le terrain pour endiguer ce problème, les infections nosocomiales perdurent et tendent à se complexifier : résistance aux antibiotiques, souches plus virulentes, etc. Le risque encouru par le personnel travaillant dans les milieux de soins doit donc être revu et redéfini sur les bases des nouvelles approches moléculaires d’analyse des bioaérosols. Peu d’investigations sérieuses sur ce vecteur ont été réalisées (Beggs, 2003; Tellier, 2009; Lindsley et coll. 2010). Pourtant, le personnel travaillant dans les milieux de soins est en contact fréquent avec des agents biologiques infectieux présents dans l’air et l’environnement. Cette activité exploratoire avait pour but de valider, dans un premier temps, la mise en place de méthodologies afin de mieux détecter la présence de virus  dans les milieux de soins et, dans un second temps, d’évaluer si ces méthodologies ainsi que les données préliminaires obtenues peuvent être appliquées dans une étude de plus grande envergure portant sur cette thématique de recherche.

    Source : Duchaine, Caroline, Veillette, Marc, Jean, Julie, Longtin, Yves, Bonifait, Laetitia, Turgeon, Nathalie, & Charlebois, Rémi. (2015). Montréal : Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail, ix, 30 p. (Études et recherches / Rapport R-861). Repéré à http://www.irsst.qc.ca/media/documents/PubIRSST/R-861.pdf

  • RÉTENTION DU PERSONNEL

  • Plusieurs établissements éprouvent des difficultés à garder en poste leurs nouveaux préposés aux bénéficiaires (PAB). Au CSSS Les Eskers de l’Abitibi, cette situation a soulevé bien des préoccupations, particulièrement au Centre d’hébergement Harricana.

    Source : Legault, Lucie.  (Février 2015). OP, 38(1), 6-7. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381006_int%C3%A9gration.pdf

  • The purpose in this study was to examine an explanation of how experienced compassion relates to employee outcomes, such as affective organizational commitment, organizational citizenship behavior, and turnover intention. The model tested suggests that compassion at work influences these organizational outcomes by developing positive work-related identity, which in turn prompts employees to accelerate affective commitment toward their organizations and organizational citizenship behavior, while at the same time decreasing turnover intention. The findings of the study demonstrate that compassion at work is an antecedent to positive work-related identity, which in turn fully mediates the relationship between compassion at work and organizational outcomes (i.e., affective organizational commitment, organizational citizenship behavior, and turnover intention).

    Source : Moon, Tae-Won, Hur, Won-Moo, Ko, Sung-Hoon, Kim, Jae-Woo, & Yoon, Sung-Won. (2015). Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries. Prépublication. DOI: 10.1002/hfm.20615

  • RECONNAISSANCE AU TRAVAIL

  • Les questions de justice et d’équité dans le management demeurent une préoccupation majeure pour les salariés (Ambrose et Schminke, 2003). Pourtant, en gestion des ressources humaines, l’influence des perceptions de justice organisationnelle sur la motivation intrinsèque au travail, n’a suscité que très peu de recherches (Grenier et al., 2010). Cet article propose justement, d’analyser l’effet différencié des quatre dimensions de la justice organisationnelle sur cette forme de motivation au travail. Il propose aussi de mettre en évidence le rôle de la reconnaissance de la part des supérieurs hiérarchiques dans l’étude de la motivation intrinsèque, mais aussi d’analyser la relation entre la justice et la reconnaissance. Ainsi, le cadre théorique mobilisé dans cette recherche repose sur les apports de la théorie de l’autodétermination (Deci et Ryan, 1985), ceux de la théorie de la justice organisationnelle (Greenberg, 1987) et la littérature sur la reconnaissance (Brun et Dugas, 2002).

    Source : Fall, Amar (2014). Relations industrielles, 69(4), 709-731. DOI : 10.7202/1028109ar

  • SANTÉ PSYCHOLOGIQUE

  • A common perception is that a lot of the bullying and disrespect that can create a toxic work culture in health care settings is directed by physicians toward nurses. Surprisingly, nurses appear to observe a hierarchy within their own ranks that may be just as mean-spirited, says Elaine Larson, PhD, RN, FAAN, CIC, associate dean for research at the Columbia School of Nursing in New York.

    Source : Nurses report bullying, disrespectful behavior by other nurses similar to ‘hazing’. (March 2015). Hospital Employee Health, 34(3), 32-33. Repéré à http://www.ahcmedia.com/newsletters/14/issues/75379

  • La décision d’aménager des bureaux en aire ouverte suscite rarement l’enthousiasme chez les éventuels occupants. L’employé qui doit soutenir un effort pour demeuré concentré, malgré le bruit et les distractions, risque de devenir intolérant à la longue. Il finit souvent sa journée avec mécontentement, stress et fatigue. Dans cet article, sont suggérées quelques pratiques de travail pour permettre la meilleure cohabitation possible et un rendement optimal.

    Source : Désilets, Suzie. (Février 2015). OP, 38(1), 15. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381015_coin.pdf

  • Stress is a critical problem facing many healthcare institutions. The consequences of stress include increased provider burnout and decreased quality of care for patients. Ironically, a key factor that may help buffer the impact of stress on provider well-being and patient health outcomes compassion is low in healthcare settings and declines under stress. This gives rise to an urgent question: what practical steps can be taken to increase compassion, thereby benefitting both provider well-being and patient care? The authors investigated the relative effectiveness of a short, 10-minute session of loving-kindness meditation (LKM) to increase compassion and positive affect. We compared LKM to a non-compassion positive affect induction (PAI) and a neutral visualization (NEU) condition. Self- and other-focused affect, self-reported measures of social connection, and semi-implicit measures of self-focus were measured pre- and post- meditation using repeated measures ANOVAs and via paired sample t-tests for follow-up comparisons.

    Source : Seppala, Emma M., Hutcherson, Cendri A., Nguyen, Dong TH, Doty, James R., Gross, James J. (2014). Journal of Compassionate Health Care, 1. Repéré à http://www.jcompassionatehc.com/content/1/1/5

  • Ineffective coping may lead to impaired job performance and burnout, with adverse consequences to staff well-being and patient outcomes. The authors examined the relationship between coping styles and burnout in emergency physicians, nurses and support staff at seven small, medium and large emergency departments (ED) in a Canadian health region (population 500 000).

    Source : Howlett, M., Doody, K., Murray, J., LeBlanc-Duchin, D., Fraser, J., & Atkinson, PR. (2014). Emergency Medicine Journal. Prépublication. oi:10.1136/emermed-2014-203750

  • Relational social capital is an important interpersonal organizational resource that may foster new graduate nurses’ workplace well-being and promote retention. Evidence shows that authentic leadership and structural empowerment are key aspects of the work environment that support new graduate nurses; however, the mediating role of relational social capital has yet to be explored. The aim of this research is to examine a theoretical model testing the effects of authentic leadership, structural empowerment and relational social capital on the mental health and job satisfaction of new graduate nurses over the first year of practice.

    Source : Read, Emily A., & Laschinger, Heather K.S. (2015). Journal of Advanced Nursing. Prépublication. DOI: 10.1111/jan.12625

  • Burnout syndrome is well established as a condition that affects a significant proportion of practising doctors. Although much literature exists on the prevalence of burnout, only specific variables associated with this condition have been analysed. The purpose of this study is to identify and categorize key factors that are associated with burnout across various medical specialities and geographical locations. 

    Source : Amoafo, E., Hanbali, N., Patel, A., Singh, P. (2015). Occupational Medicine, 65(2), 117-121.  doi:10.1093/occmed/kqu144

  • Occupational stress and obesity are very prevalent in emergency workers. Some studies have also associated high tobacco consumption rates with occupational stress. Each of these factors is known to increase cardiovascular risk. The aim of this study was to evaluate the prevalence of occupational stress, overweight and tobacco consumption in paramedics. The results indicated that more than 88 % of paramedics reported at least one cardiovascular risk factor, with males reporting more risk factors than females. Ninety percent of male paramedics reported occupational stress, 12 % reported smoking, and 79 % were overweight or obese by self-report. The prevalence of occupational stress and smoking was similar for female paramedics, but with a lower prevalence of overweight (37 %).

    Source : Hegg-Deloye, S., Brassard, P., Prairie, J., Larouche, D., Jauvin, N., Poirier, P., Tremblay, A., & Corbeil, P. (2015). (2015). International Archives of Occupational and Environmental Health. Prépublication. DOI 10.1007/s00420-015-1028-z

  • Based on information reported in systematic reviews (SRevs), this study aimed to find out whether psychosocial stress at work leads to cardiovascular (CV) morbidity and mortality. A systematic search in PubMed and EMBASE (until 2014) used a string based on PICOS components. A manual search was followed. Applying the predefined criteria, two reviewers independently screened the titles, abstracts, selected full texts, and validated their quality. Discrepancies were resolved by discussion between reviewers. Studies of low quality were excluded. Contents of enrolled SRevs were extracted by one reviewer; a second reviewer evaluated their accurateness.

    Source : Fishta, Alba, & Backé, Eva-Maria. (2015). International Archives of Occupational and Environmental Health. Prépublication. DOI 10.1007/s00420-015-1019-0

  • The purpose in this study was to examine an explanation of how experienced compassion relates to employee outcomes, such as affective organizational commitment, organizational citizenship behavior, and turnover intention. The model tested suggests that compassion at work influences these organizational outcomes by developing positive work-related identity, which in turn prompts employees to accelerate affective commitment toward their organizations and organizational citizenship behavior, while at the same time decreasing turnover intention. The findings of the study demonstrate that compassion at work is an antecedent to positive work-related identity, which in turn fully mediates the relationship between compassion at work and organizational outcomes (i.e., affective organizational commitment, organizational citizenship behavior, and turnover intention).

    Source : Moon, Tae-Won, Hur, Won-Moo, Ko, Sung-Hoon, Kim, Jae-Woo, & Yoon, Sung-Won. (2015). Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries. Prépublication. DOI: 10.1002/hfm.20615

  • Les questions de justice et d’équité dans le management demeurent une préoccupation majeure pour les salariés (Ambrose et Schminke, 2003). Pourtant, en gestion des ressources humaines, l’influence des perceptions de justice organisationnelle sur la motivation intrinsèque au travail, n’a suscité que très peu de recherches (Grenier et al., 2010). Cet article propose justement, d’analyser l’effet différencié des quatre dimensions de la justice organisationnelle sur cette forme de motivation au travail. Il propose aussi de mettre en évidence le rôle de la reconnaissance de la part des supérieurs hiérarchiques dans l’étude de la motivation intrinsèque, mais aussi d’analyser la relation entre la justice et la reconnaissance. Ainsi, le cadre théorique mobilisé dans cette recherche repose sur les apports de la théorie de l’autodétermination (Deci et Ryan, 1985), ceux de la théorie de la justice organisationnelle (Greenberg, 1987) et la littérature sur la reconnaissance (Brun et Dugas, 2002).

    Source : Fall, Amar (2014). Relations industrielles, 69(4), 709-731. DOI : 10.7202/1028109ar

  •  Engaging in teamwork requires a clear understanding of positive and negative behaviours that act as facilitators and barriers to collegial workplace relationships. Identifying and correcting underlying barriers, while promoting facilitators, is fundamental to improving care delivery and, ultimately, clinical outcomes. Despite a considerable amount of literature in this area, there is a lack of clarity of the different behaviours as several parallel literatures address similar questions about antecedents, processes and outcomes. The purpose of this study is to synthesise the current state of literature reporting on behaviours in workplace relationships. Using a scoping review methodology, the following research question will be addressed: “What is known about positive and negative behaviours in workplace relationships?”

    Source : Almost, Joan, Wolff, Angela, Mildon, Barbara, Price, Sheri, Godfrey, Christina, Robinson, Sandra, Ross-White, Amanda, & Mercado-Mallari, Sheile. (2015). BMJ Open, 5(2), e007685. doi:10.1136/bmjopen-2015-007685

  • SÉCURITÉ ROUTIÈRE

  • Driving clients to and from appointments in the community can expose workers to violence and other undesirable behaviours. Clients have hit workers while they were driving, grabbed the steering wheel, or exited moving vehicles. Some of these incidents have resulted in injuries or crashes. Safe driving of clients requires individualized assessments and a plan. This safety alert presents some tips to prevent these incidents.

    Source : WorkSafe BC (2014). Reducing the risks when driving clients. WorkSafe Bulletin, WS2014-06, 4 p. Repéré à http://www2.worksafebc.com/i/posters/pdfs/2014/ws_2014_06.pdf

  • Une vidéo est aussi disponible : http://www2.worksafebc.com/Publications/Multimedia/Videos.asp?ReportID=37593

    SERVICES ALIMENTAIRES

  • Réponse de l’INRS à une question posée par un médecin du travail évoquant le cas d’une salariée travaillant au conditionnement de patisseries industrielles entre 0 °C et – 5 °C. Son travail répétitif est réalisé debout, sous contrainte de temps et cadence imposée, avec des ryhtmes de travail en 2 x 8. Ces conditions de travail pourraient-elles favoriser la survenue de coliques néphrétiques ?

    Source : Gauthier, Marie-Anne, & Coates, Laureline. (2014). Références en santé au travail, 140, 125-126. Repéré à http://www.rst-sante-travail.fr/rst/dms/dmt/ArticleDMT/QuestionsReponses/TI-RST-QR-93/qr93.pdf

  • SERVICES AMBULANCIERS

  • EMS is consistently rated as one of the most dangerous professions in the U.S., with risks including soft tissue injuries, vehicle crashes and assaults. A study showed that between 1992 and 1997, 114 EMTs and paramedics were killed on the job-more than half of them in ambulance crashes. That’s an estimated 12.7 fatalities per 100,000 EMS workers, making it close to the death rates for police (14.2) and firefighters (16.5) in the same time period, and more than twice the national average for all workers. Soft tissue traumas from lifting and moving patients and equipment is a major driver in the financial stress of both departments and providers, and it’s the one we can control the most. A 2012 study surveyed almost 550 EMTs and found 18% reported an injury when severely fatigued and 90% reported safety-compromising behavior due to fatigue.

    Source : Fass, Bryan. (January 9, 2015). JEMS : Journal of Emergency Medical Services. Repéré à  http://www.jems.com/print/34374

  • Occupational stress and obesity are very prevalent in emergency workers. Some studies have also associated high tobacco consumption rates with occupational stress. Each of these factors is known to increase cardiovascular risk. The aim of this study was to evaluate the prevalence of occupational stress, overweight and tobacco consumption in paramedics. The results indicated that more than 88 % of paramedics reported at least one cardiovascular risk factor, with males reporting more risk factors than females. Ninety percent of male paramedics reported occupational stress, 12 % reported smoking, and 79 % were overweight or obese by self-report. The prevalence of occupational stress and smoking was similar for female paramedics, but with a lower prevalence of overweight (37 %).

    Source : Hegg-Deloye, S., Brassard, P., Prairie, J., Larouche, D., Jauvin, N., Poirier, P., Tremblay, A., & Corbeil, P. (2015). (2015). International Archives of Occupational and Environmental Health. Prépublication. DOI 10.1007/s00420-015-1028-z

  • SERVICES D’URGENCE

  • Ineffective coping may lead to impaired job performance and burnout, with adverse consequences to staff well-being and patient outcomes. The authors examined the relationship between coping styles and burnout in emergency physicians, nurses and support staff at seven small, medium and large emergency departments (ED) in a Canadian health region (population 500 000).

    Source : Howlett, M., Doody, K., Murray, J., LeBlanc-Duchin, D., Fraser, J., & Atkinson, PR. (2014). Emergency Medicine Journal. Prépublication. oi:10.1136/emermed-2014-203750

  • SST EN MILIEU DE SOINS

  • Si la sécurité et la protection physique et mentale des travailleurs sont une obligation de l’employeur, le service de santé au travail (SST) peut lui apporter assistance. Une étude a été conduite dans un établissement d’hébergement pour personnes âgées dépendantes (EHPAD) pour identifier les contraintes professionnelles et proposer des pistes d’amélioration par le biais d’un groupe d’expression.

    Source : Amadori, A.-C., Leclerc, D., & Magot, D. (2015). Archives des maladies professionnelles et de l’environnement, 76(1), 26-27. doi:10.1016/j.admp.2014.11.004

  • Hospitals in North America consistently have employee injury rates ranking among the highest of all industries. Organizations that mandate workplace safety training and emphasize safety compliance tend to have lower injury rates and better employee safety perceptions. However, it is unclear if the work environment in different national health care systems (United States vs. Canada) is associated with different employee safety perceptions or injury rates. This study examines occupational safety and workplace satisfaction in two different countries with employees working for the same organization. 

    Source : McCaughey, Deirdre, DelliFraine, Jami, & Erwin, Cathleen O. (2015).  International Best Practices in Health Care Management, 17, 137-159, Repéré à  http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/S1474-823120140000017008?af=R&

  • The purpose of this study was to investigate Dutch novice nurses’ experiences and needs regarding occupational health support to prevent work-related health problems and to keep them well-functioning. A qualitative interview study was conducted with six nursing students and eight newly qualified nurses. The interviews covered three topics: experiences with the link between work and health, received occupational health support, and occupational health support needs. Data were analysed using a grounded theory approach.

    Source : Ketelaar, Sarah M., Nieuwenhuijsen, Karen, Frings-Dresen, Monique H.W., & Sluiter, Judith K. (2015). International Archives of Occupational and Environmental Health. Prépublication. DOI 10.1007/s00420-015-1022-5

  • STÉRILISATION

  • High-level disinfectants (HLDs) are used throughout the healthcare industry to chemically disinfect reusable, semicritical medical and dental devices to control and prevent healthcare-associated infections among patient populations. Workers who use HLDs are at risk of exposure to these chemicals, some of which are respiratory and skin irritants and sensitizers. The objective of this study was to evaluate exposure controls used and to better understand impediments to healthcare workers using personal protective equipment while handling HLDs.

    Source : Henn, Scott A., Boiano, James M., & Steege, Andre L. (2015). Infection Control & Hospital Epidemiology, 36(2), 180-185. http://dx.doi.org/10.1017/ice.2014.37

  • TRAVAIL AU FROID

  • Réponse de l’INRS à une question posée par un médecin du travail évoquant le cas d’une salariée travaillant au conditionnement de patisseries industrielles entre 0 °C et – 5 °C. Son travail répétitif est réalisé debout, sous contrainte de temps et cadence imposée, avec des ryhtmes de travail en 2 x 8. Ces conditions de travail pourraient-elles favoriser la survenue de coliques néphrétiques ?

    Source : Gauthier, Marie-Anne, & Coates, Laureline. (2014). Références en santé au travail, 140, 125-126. Repéré à http://www.rst-sante-travail.fr/rst/dms/dmt/ArticleDMT/QuestionsReponses/TI-RST-QR-93/qr93.pdf

  • TRAVAIL DE BUREAU

  • La décision d’aménager des bureaux en aire ouverte suscite rarement l’enthousiasme chez les éventuels occupants. L’employé qui doit soutenir un effort pour demeuré concentré, malgré le bruit et les distractions, risque de devenir intolérant à la longue. Il finit souvent sa journée avec mécontentement, stress et fatigue. Dans cet article, sont suggérées quelques pratiques de travail pour permettre la meilleure cohabitation possible et un rendement optimal.

    Source : Désilets, Suzie. (Février 2015). OP, 38(1), 15. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381015_coin.pdf

  • TRAVAIL EN ÉQUIPE

  •  Engaging in teamwork requires a clear understanding of positive and negative behaviours that act as facilitators and barriers to collegial workplace relationships. Identifying and correcting underlying barriers, while promoting facilitators, is fundamental to improving care delivery and, ultimately, clinical outcomes. Despite a considerable amount of literature in this area, there is a lack of clarity of the different behaviours as several parallel literatures address similar questions about antecedents, processes and outcomes. The purpose of this study is to synthesise the current state of literature reporting on behaviours in workplace relationships. Using a scoping review methodology, the following research question will be addressed: “What is known about positive and negative behaviours in workplace relationships?”

    Source : Almost, Joan, Wolff, Angela, Mildon, Barbara, Price, Sheri, Godfrey, Christina, Robinson, Sandra, Ross-White, Amanda, & Mercado-Mallari, Sheile. (2015). BMJ Open, 5(2), e007685. doi:10.1136/bmjopen-2015-007685

  • TRAVAIL ET GENRE

  • Tant le gouvernement du Québec que l’Organisation mondiale de la santé ou les Instituts de recherche en santé du Canada recommandent d’effectuer des analyses différenciées selon le sexe. Or, bien que quelques études aient incorporé le genre dans l’analyse des problèmes musculosquelettiques au travail, seules deux études, de qualité moyenne, ont à ce jour comparé l’exposition des hommes et des femmes à des substances chimiques en prenant en compte la profession et le secteur d’activité économique. L’objectif de la présente étude était d’explorer l’existence de différences d’exposition professionnelle entre hommes et femmes à l’aide de bases de données épidémiologiques existantes. Cette étude traite entre autres des travailleurs de la santé.

    Source : Labrèche, France, Lacourt, Aude, & Lavoué, Jérôme. (2014). Montréal : Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail, ix, 68 p. (Études et recherches; Rapport R-842). Repéré à http://www.irsst.qc.ca/media/documents/PubIRSST/R-842.pdf

  • TRAVAILLEURS JEUNES/ÂGÉS

  • Plusieurs établissements éprouvent des difficultés à garder en poste leurs nouveaux préposés aux bénéficiaires (PAB). Au CSSS Les Eskers de l’Abitibi, cette situation a soulevé bien des préoccupations, particulièrement au Centre d’hébergement Harricana.

    Source : Legault, Lucie.  (Février 2015). OP, 38(1), 6-7. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381006_int%C3%A9gration.pdf

  • The purpose of this study was to investigate Dutch novice nurses’ experiences and needs regarding occupational health support to prevent work-related health problems and to keep them well-functioning. A qualitative interview study was conducted with six nursing students and eight newly qualified nurses. The interviews covered three topics: experiences with the link between work and health, received occupational health support, and occupational health support needs. Data were analysed using a grounded theory approach.

    Source : Ketelaar, Sarah M., Nieuwenhuijsen, Karen, Frings-Dresen, Monique H.W., & Sluiter, Judith K. (2015). International Archives of Occupational and Environmental Health. Prépublication. DOI 10.1007/s00420-015-1022-5

  • VACCINATION

  • More than a decade ago, problems with flu vaccination were commonplace : delays in delivery, mishaps with manufacturing, shortages. Even in a good year, only about 50% of health care workers received the vaccine. In 2004, a quality improvement team at Virginia Mason Medical Center in Seattle began discussing how to boost the vaccination rate.

    Source : Flu shot mandate : It wasn’t easy being first. (March 2015). Hospital Employee Health, 34(3), 27-28. Repéré à http://www.ahcmedia.com/newsletters/14/issues/75379

  • Public reporting is raising the stakes for flu vaccination. For the first time, potential patients can compare health care worker influenza immunization rates as part of the online hospital quality data provided by the Centers for Medicare & Medicaid Services (CMS) on hospitalcompare.hhs.gov. While that may not have been a blockbuster story for the broader news media, hospital leaders have taken notice and are placing more emphasis on achieving high vaccination rates. It is now common for hospitals to require employees to receive the flu vaccine or to wear a mask during the flu season.

    Source :  CMS now publicly reporting hospital flu vaccination rates. (March 2015). Hospital Employee Health, 34(3), 25-27. Repéré à http://www.ahcmedia.com/articles/134655-cms-now-publicly-reporting-hospital-flu-vaccination-rates

  • Depuis trois ans, le CSSS de Bordeaux-Cartierville–Saint-Laurent est l’établissement de santé qui enregistre la plus haute couverture vaccinale de la région de Montréal, soit 81 % au début de 2015. Quels sont les facteurs contributifs à ce succès ?

    Source : Côté, Isabelle. (Février 2015). OP, 38(1), 8-10. Repéré à http://www.asstsas.qc.ca/documents/Publications/Repertoire%20de%20nos%20publications/OP/op381008_vaccination.pdf

  • Influenza is a costly and potentially serious disease. The United States has set a benchmark of a 90% influenza vaccination rate among healthcare personnel by 2020. In this study, the leadership styles of healthcare organizations and the attitudes of nurses toward the adoption of evidence-based practice (EBP) were examined to provide a predictor of influenza vaccination intent (VI) and improve the current inadequate vaccination rate among nurses.

    Source : Paparone, Pamela. (2015). JONA : Journal of Nursing Administration, 45(3), 133-138. doi: 10.1097/NNA.0000000000000172

  • This study investigated the factors influencing influenza vaccination rates among health care personnel (HCP) and explored HCP’s attitudes toward a policy of mandatory vaccination. In September 2012, a 33-item Web-based questionnaire was administered to 3,054 HCP employed at a tertiary care hospital in metropolitan Detroit.

    Source : Awali, Reda A., Samuel, Preethy S., Marwaha, Bharat, Ahmad, Nazir, Gupta, Puneet, Kumar, Vinod,…Chopra, Teena. (2014). American Journal of Infection Control, 42(6), 649-652. doi:10.1016/j.ajic.2014.02.025

  • Laisser un commentaire

    Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

    Logo WordPress.com

    Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

    Image Twitter

    Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

    Photo Facebook

    Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

    Photo Google+

    Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

    Connexion à %s