COIN DE LA DOCUMENTALISTE – JUILLET 2015

Vous travaillez pour un service de garde ou pour un établissement de santé ou de services sociaux, un service ambulancier ou une clinique dentaire ? Notre documentaliste vous propose chaque mois des informations dignes d’intérêt.

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ADMINISTRATION DE LA SANTÉ

  • Conditions de travail dégradées, manque d’effectifs, épuisement professionnel : le secteur de la santé traverse une profonde crise depuis plusieurs années. Un peu partout en Europe, les syndicats tirent la sonnette d’alarme. La santé de leurs membres est gravement menacée. Le dernier numéro de HesaMag, paru à la mi-juin, dresse un bilan de santé général de la profession. Dans les pays les plus durement touchés par la récession, les politiques d’austérité ont aggravé la situation, et ont conduit par ricochet à une baisse de la qualité des soins.

    Source : European Trade Union Institute. (2015).  Dossier spécial : Le monde infirmier au bout du rouleau. HesaMag, 11. Repéré à http://www.etui.org/fr/Themes/Sante-et-securite/Actualites/HesaMag-11-Le-monde-infirmier-au-bout-du-rouleau

AGRESSIONS ET VIOLENCE

  • Le présent document est une mise à jour du cadre de référence publié par le ministère de la Santé et des Services sociaux (MSSS) en 2011. Il s’appuie sur les Orientations ministérielles relatives à l’utilisation exceptionnelle des mesures de contrôle : contention, isolement et substances chimiques de 2002, qui ont pour objectif « la réduction maximale de l’utilisation de ces mesures, voire ultimement l’élimination » qui réaffirment l’importance de privilégier les mesures de remplacement. Cet exercice de révision avait un double mandat : 1) insérer la notion de substance chimique utilisée comme mesure de contrôle et 2) adapter le document en fonction de l’entrée en vigueur de la Loi modifiant le Code des professions et d’autres dispositions législatives dans le domaine de la santé mentale et des relations humaines (2009, chapitre 28), qui a apporté diverses modifications à l’acte réservé pour certains professionnels. En cours de route, le mandat a été élargi et c’est une révision en profondeur du document qui a été effectuée. Ainsi, tous les chapitres ont été bonifiés, certains rappels ont été faits (obtention du consentement, supervision attentive, etc.) et certaines sections ont été ajoutées (les contextes légaux d’exception, les soins et la surveillance, etc.).

    Source : Québec. Ministère de la Santé et des Services sociaux. Direction de l’éthique et de la qualité. Desrosiers, Nathalie et al. (2015). Cadre de référence pour l’élaboration des protocoles d’application des mesures de contrôle : contention, isolement et substances chimiques. Édition révisée. [Québec] : Direction des communications du ministère de la Santé et des Services sociaux, 30 p. Repéré à http://publications.msss.gouv.qc.ca/acrobat/f/documentation/2014/14-812-01W.pdf

ALLERGIES PROFESSIONNELLES

  • Cette journée de la Société française de médecine du travail (SFMT) consacrée au personnel soignant a permis d’aborder la gestion, dans les hôpitaux, de la tuberculose, de l’épidémie Ebola et de la surveillance des cytotoxiques manipulés. Ont été aussi rapportés les résultats d’études sur le travail en 2 fois 12 heures dans ce secteur, la réduction de la limite d’exposition aux radiations ionisantes du cristallin, l’exposition à l’amiante lors de nettoyage de dalles vinyle-amiante avec des monobrosses, la santé des médecins libéraux et les rares allergies aux solutions hydro-alcooliques. Enfin, une matrice emploi exposition spécifique à ce secteur, pour le risque chimique, a été présentée.

    Source : Caron, V., Gautier, M.A., & Jussiaux F. (2015). Références en santé au travail, 142, 75-81. Repéré à http://www.inrs.fr/dms/inrs/CataloguePapier/DMT/TI-TD-220/td220.pdf

AMÉNAGEMENT – ARCHITECTURE

  • Lifting and holding patients’ limbs while preparing the skin for orthopedic surgeries may be a lengthy process causing work-related musculoskeletal disorders (MSDs) for preoperative team members. Studies reported weight limits for lifting and holding limbs; whenever this weight is greater than a specific amount, additional staff or assistive devices are needed because nurses and support staff working in orthopedic operating rooms (ORs) are at high risk of MSDs. The aim of this study was to demonstrate the design, construction, and effectiveness of a limb-lifting assistive device installed in the OR of 5 Azar Hospital affiliated with Golestan University of Medical Sciences and used during the surgical preparation process.

    Source : Mojeni, Mohammad Taghi, Najafi, Soroosh Aminolsharieh , & Nomali, Mahin, (2015). Workplace Health & Safety, 63(5), 196-199. doi: 10.1177/2165079915580740

  • La chirurgie bariatrique est une spécialité à part entière ; la prise en charge du patient nécessite un équipement adapté à sa morphologie et un personnel formé aux risques liés aux postures chirurgicales. L’objectif est de ne pas ajouter à une chirurgie déjà dangereuse des complications induites par une mauvaise installation. L’article traite des éléments suivants: la préparation préopératoire (choix de la table, des accessoires, des appuie-bras, des jambières), l’installation provisoire, l’installation définitive,…

    Source :  Paré, Stéphane. (2015). Inter Bloc, 34(2), 109-110. Doi : 10.1016/j.bloc.2015.04.006

  • Les bureaux à aires ouvertes, dont nombre d’entreprises se sont dotées au tournant de 2010 pour faire jeune et dynamique, à l’image d’une start-up de la Silicon Valley. Les directions d’entreprises pensaient bien faire en offrant des lieux de travail ‘design et conviviaux’ à leurs employés : on disait alors que les espaces de travail ouverts favorisaient la communication et encourageait la camaraderie. Et c’est exactement le contraire qui s’est produit : les employés se sont mis à parler de moins en moins entre eux, sentant qu’ils dérangeaient les autres chaque fois qu’ils parlaient à autrui ; et chacun s’est même enfermé dans une bulle virtuelle, passant la journée avec des écouteurs sur les oreilles pour avoir la paix. Triste constat, n’est-ce pas ? L’open space se révèle être une lourde erreur, non seulement pour l’entreprise, mais aussi pour chacun de ses employés. L’open space a transformé le quotidien de nombre d’entre nous en source de stress, voire en véritable enfer. Si bien que la question saute aux yeux : que faire ?

    Source : Schmouker, Olivier. (29 juin 2015). Deux trucs ultrasimples pour survivre à l’open space. [Billet de blogue]. Repéré à http://www.lesaffaires.com/blogues/olivier-schmouker/deux-trucs-ultrasimples-pour-survivre-a-l-open-space/579935

  • Les principales questions concernant la délimitation d’un chantier de construction et l’identification du maître d’œuvre trouvent réponse dans cette brochure. Il permet aux intervenants du secteur de la construction d’identifier plus rapidement celui qui sera responsable d’assurer la santé, la sécurité et l’intégrité physique des travailleurs sur le chantier.

    Source : Bouchard, Pierre. (2015). Délimitation d’un chantier de construction et identification du maître d’oeuvre. [S.l.] : Commission de la santé et de la sécurité du travail du Québec, 20 p. Repéré à http://www.csst.qc.ca/publications/200/Documents/DC200_16155web.pdf

AMIANTE

  • Cette journée de la Société française de médecine du travail (SFMT) consacrée au personnel soignant a permis d’aborder la gestion, dans les hôpitaux, de la tuberculose, de l’épidémie Ebola et de la surveillance des cytotoxiques manipulés. Ont été aussi rapportés les résultats d’études sur le travail en 2 fois 12 heures dans ce secteur, la réduction de la limite d’exposition aux radiations ionisantes du cristallin, l’exposition à l’amiante lors de nettoyage de dalles vinyle-amiante avec des monobrosses, la santé des médecins libéraux et les rares allergies aux solutions hydro-alcooliques. Enfin, une matrice emploi exposition spécifique à ce secteur, pour le risque chimique, a été présentée.

    Source : Caron, V., Gautier, M.A., & Jussiaux F. (2015). Références en santé au travail, 142, 75-81. Repéré à http://www.inrs.fr/dms/inrs/CataloguePapier/DMT/TI-TD-220/td220.pdf

ASTHME PROFESSIONNEL

  •  Nurses are at increased risk of occupational asthma, an observation that may be related to disinfectants exposure. Whether asthma history influences job type or job changes among nurses is unknown. The authors investigated this issue in a large cohort of nurses. The Nurses’ Health Study II is a prospective study of US female nurses enrolled in 1989 (ages 24–44 years). Job status and asthma were assessed in biennial (1989–2011) and asthma-specific questionnaires (1998, 2003).

    Source : Dumas, Orianne, Varraso, Raphaëlle, Zock, Jan Paul, Henneberger, Paul K., Speizer, Frank E., Wiley, Aleta S., Le Moual, Nicole, & Camargo, Carlos A. Jr. (2015). Occupational & Environmental Medicine, 72(7), 482-488. doi:10.1136/oemed-2014-102547

BLOC OPÉRATOIRE

  • La chirurgie bariatrique est une spécialité à part entière ; la prise en charge du patient nécessite un équipement adapté à sa morphologie et un personnel formé aux risques liés aux postures chirurgicales. L’objectif est de ne pas ajouter à une chirurgie déjà dangereuse des complications induites par une mauvaise installation. L’article traite des éléments suivants: la préparation préopératoire (choix de la table, des accessoires, des appuie-bras, des jambières), l’installation provisoire, l’installation définitive,…

    Source :  Paré, Stéphane. (2015). Inter Bloc, 34(2), 109-110. Doi : 10.1016/j.bloc.2015.04.006

  • Lifting and holding patients’ limbs while preparing the skin for orthopedic surgeries may be a lengthy process causing work-related musculoskeletal disorders (MSDs) for preoperative team members. Studies reported weight limits for lifting and holding limbs; whenever this weight is greater than a specific amount, additional staff or assistive devices are needed because nurses and support staff working in orthopedic operating rooms (ORs) are at high risk of MSDs. The aim of this study was to demonstrate the design, construction, and effectiveness of a limb-lifting assistive device installed in the OR of 5 Azar Hospital affiliated with Golestan University of Medical Sciences and used during the surgical preparation process.

    Source : Mojeni, Mohammad Taghi, Najafi, Soroosh Aminolsharieh, & Nomali, Mahin, (2015). Workplace Health & Safety, 63(5), 196-199. doi: 10.1177/2165079915580740

  • The nurse stress literature reports an overwhelming culture of acceptance and expectation of work stressors, ironically linked to the control of the workplace to effectively and proactively manage stress. The stressors involved in delivering « stress management » have been well studied in nursing-related workplaces, especially in acute care settings in accordance with the Karasek Job Demand-Control-Support (JDCS) model. However, little is known about the effects of specificity of an acute care unit and the level of qualifications on stress experienced by nurses. A survey using the JDCS model was conducted among 385 nurses working in three different acute care units (anesthesiology, emergency and intensive care unit) from a university hospital. Specific questions explored variables such as gender, acute care units, level of qualification and working experience.

    Source : Trousselard, Marion, Dutheil, Frédéric, Naughton, Geraldine, Cosserant, Sylvie, Amadon, Sylvie, Dualé, Christian, & Schoeffler, Pierre. (2015). International Archives of Occupational and Environmental Health. Prépublication, 9 p. DOI : 10.1007/s00420-015-1065-7

CONTENTION

  • Le présent document est une mise à jour du cadre de référence publié par le ministère de la Santé et des Services sociaux (MSSS) en 2011. Il s’appuie sur les Orientations ministérielles relatives à l’utilisation exceptionnelle des mesures de contrôle : contention, isolement et substances chimiques de 2002, qui ont pour objectif « la réduction maximale de l’utilisation de ces mesures, voire ultimement l’élimination » qui réaffirment l’importance de privilégier les mesures de remplacement. Cet exercice de révision avait un double mandat : 1) insérer la notion de substance chimique utilisée comme mesure de contrôle et 2) adapter le document en fonction de l’entrée en vigueur de la Loi modifiant le Code des professions et d’autres dispositions législatives dans le domaine de la santé mentale et des relations humaines (2009, chapitre 28), qui a apporté diverses modifications à l’acte réservé pour certains professionnels. En cours de route, le mandat a été élargi et c’est une révision en profondeur du document qui a été effectuée. Ainsi, tous les chapitres ont été bonifiés, certains rappels ont été faits (obtention du consentement, supervision attentive, etc.) et certaines sections ont été ajoutées (les contextes légaux d’exception, les soins et la surveillance, etc.).

    Source : Québec. Ministère de la Santé et des Services sociaux. Direction de l’éthique et de la qualité. Desrosiers, Nathalie et al. (2015). Cadre de référence pour l’élaboration des protocoles d’application des mesures de contrôle : contention, isolement et substances chimiques. Édition révisée. [Québec] : Direction des communications du ministère de la Santé et des Services sociaux, 30 p. Repéré à http://publications.msss.gouv.qc.ca/acrobat/f/documentation/2014/14-812-01W.pdf

DÉPLACEMENTS DES BÉNÉFICIAIRES

  • La chirurgie bariatrique est une spécialité à part entière ; la prise en charge du patient nécessite un équipement adapté à sa morphologie et un personnel formé aux risques liés aux postures chirurgicales. L’objectif est de ne pas ajouter à une chirurgie déjà dangereuse des complications induites par une mauvaise installation. L’article traite des éléments suivants: la préparation préopératoire (choix de la table, des accessoires, des appuie-bras, des jambières), l’installation provisoire, l’installation définitive,…

    Source :  Paré, Stéphane. (2015). Inter Bloc, 34(2), 109-110. Doi : 10.1016/j.bloc.2015.04.006

  • There are many barriers to getting safe patient handling equipment at the bedside when needed, but you may not have considered that the altruistic nature of nurses could occasionally be one of them. Nurses may be reluctant to leave patients in certain situations, perceiving that their immediate need to get to a bedside toilet, for example, leaves little time to get lifting equipment in the room. « Nurses are quite self sacrificing and they always put the patient first, » says Heather M. Monaghan, MHSc, RN, president and CEO of Sarasota, FL-based Visioning HealthCare Inc., a consulting firm that deals with safe patient handling as part of an overall culture of safety.

    Source : Could a focus on patient safety drive adoption of lifting and handling programs in health care? For altruistic nurses and tight-fisted CEOs, patient safety may be the tipping point. (2015).  Hospital Employee Health, 34(7), 76-77. Repéré à http://www.ahcmedia.com/products/82876-could-a-focus-on-patient-safety-drive-adoption-of-lifting-and-handling-programs-in-health-care

  • Rather than allowing the National Emphasis Program in nursing homes to expire as scheduled in April 2015, OSHA informed its regional offices that the agency will « soon issue updated guidance that instructs OSHA offices to allocate enforcement and other resources to additional inpatient healthcare facilities, such as nursing homes and hospitals that have occupational illness and injury rates above the industry average. Hospitals had an overall injury rate about twice as high as the private industry average-5.9 injuries per 100 full-time workers, compared with 3.1 for private industry. In a recent report on an injury surveillance program, the National Institute for Occupational Safety and Health found a rate of patient handling injuries of 11.33 per 10,000 worker-months, with the greatest rate of injury occurring while repositioning patients in bed.

    Source : OSHA targets high-injury hospitals. (2015). Hospital Employee Health, 34(7), 73-84. Repéré à http://www.ahcmedia.com/products/82875-osha-targets-high-injury-hospitals

  • Lifting and holding patients’ limbs while preparing the skin for orthopedic surgeries may be a lengthy process causing work-related musculoskeletal disorders (MSDs) for preoperative team members. Studies reported weight limits for lifting and holding limbs; whenever this weight is greater than a specific amount, additional staff or assistive devices are needed because nurses and support staff working in orthopedic operating rooms (ORs) are at high risk of MSDs. The aim of this study was to demonstrate the design, construction, and effectiveness of a limb-lifting assistive device installed in the OR of 5 Azar Hospital affiliated with Golestan University of Medical Sciences and used during the surgical preparation process.

    Source : Mojeni, Mohammad Taghi, Najafi, Soroosh Aminolsharieh, & Nomali, Mahin, (2015). Workplace Health & Safety, 63(5), 196-199. doi: 10.1177/2165079915580740

  • Repositioning patients in bed to promote comfort and prevent impairments caused by continuously lying in a prone position is a task frequently performed by nurses and nursing assistants. Repositioning is a high-risk activity, frequently causing occupational injuries. These occupational injuries are attributed to excessive physical demands on nurses due to patients’ weight and awkward nurse postures. During repositioning, risk of injury can be lowered by reducing friction between the patient and the bed. Hence, certain friction-reducing devices have been developed to reduce the manual force required to move patients. Nevertheless, further research is needed to evaluate the potential effectiveness of these devices. Therefore, the aim of this review was to present current research about the risk factors, prevention strategies, and assistive devices that could reduce work-related musculoskeletal disorders caused by repositioning patients in bed.

    Source : Weiner, Chava, Alperovitch-Najenson, Deborah, Ribak, Joseph, & Kalichman, Leonid. (2015). Workplace Health & Safety, 63(5), 226-232. doi: 10.1177/2165079915580037

  • Les pénibilités de l’emploi infirmier se manifestent dans la plupart des pays européens par une proportion importante de travailleurs qui souhaitent abandonner la profession. Les pénibilités physiques y contribuent largement: la manutention manuelle des patients (lever, déplacer, transférer, soulever et repositionner) et le maintien de positions contraignantes et inconfortables lors des soins représentent la principale cause de troubles musculosquelettiques. Des solutions purement techniques ne permettent pas d’améliorer la situation.

    Source : De Troyer, Marianne. (2015). HesaMag, 11, 20-32. Repéré à http://www.etui.org/fr/content/download/20640/169149/file/Hesamag_11_FR_30-32.pdf

  • Certain patient-moving devices and policies can help nurses avoid injuries, according to a report released June 16 by advocacy group Public Citizen. The report, the second in a five-part series titled Nursing: A Profession in Peril, describes devices that help move and reposition patients, including ceiling-mounted lifts, floor-based lifts, slide boards and friction-reducing sheets. Proper body mechanics alone cannot prevent injuries, the report stresses, stating that only 3 percent to 25 percent of hospitals have « comprehensive » safe patient-handling programs. The document calls attention to the importance of having policies and committees to oversee handling practices, as well as ways for workers to report concerns and incidents.

    Source : Prevent injuries among nurses with patient-lifting devices policies: report. (2015). Safety+Health. Repéré à http://www.safetyandhealthmagazine.com/articles/12555-prevent-injuries-among-nurses-with-patient-lifting-devices-policies-report

  • There are no federal standards to protect health care workers from musculoskeletal injuries. To fill this void, 11 states have enacted laws in the past decade to do so. Of the eight states for which meaningful data are available, five saw decreases ranging from 7 to 29 percent in musculoskeletal injuries requiring days away from work since their laws took effect. States with stronger laws that aspire to substantially reduce the need for workers to manually lift patients have generally experienced the greatest improvements. A model law to protect these workers would prohibit heavy lifting altogether, except in unusual circumstances, and include disclosure requirements to ensure compliance.

    Source : Wrightson, Keith. (2015). Uplifting an Industry? State-Based Safe Patient Handling Laws Have Yielded Improvements But Are Not Adequately Protecting Health Care Workers. Washington, D.C. : Public Citizen, 32 p. Repéré à http://www.citizen.org/documents/state-health-care-worker-safety-laws-uplifting-industry.pdf

  • Nurses are responsible for maneuvering and handling patients in all sorts of ways. For example, transferring patients to stretchers, turning them, lifting their limbs for wound care, positioning them to use toilets, showering them, and more. The sheer weight of the human body renders these tasks challenging. The body’s irregular shape and the awkward nature of building quarters enhance the difficulty. This report briefly describes several devices that assist in lifting, transferring and repositioning patients, and outlines various management-directed policies needed to ensure nurses and patients are safe.

    Source : Lincoln, Taylor. (2015). Taking the Burden Off Their Backs : Technology and Sensible Systems Greatly Reduce Risk of Injuries to Caregivers While Improving Patient Safety. Washington, D.C.: Public Citizen, 8 p. Repéré à http://www.citizen.org/documents/part-two-safe-patient-technology-policies-report.pdf

  • As Public Citizen reported in 2013, more health care workers are forced off the job due to injury than workers in any other profession. But how serious are these injuries in the long run? This Public Citizen report documents the nature and repercussion of injuries suffered by six nurses. All six were forced out of their job due to their injuries and report suffering from chronic pain. This report is the first in a five-part series spotlighting injuries to health care workers, potential methods to reduce these injuries, the policy positions of stakeholders and the implementation of solutions.

    Source : Lincoln, Taylor. (2015). The Health Care Industry’s Castoffs Nurses Injured at Work Often Find Themselves Out of Work and Suffering From Chronic Pain. Washington, D.C.: Public Citizen, 17 p. Repéré à http://www.citizen.org/documents/part-one-injured-nurses-report.pdf

  • The aim of our study was to analyze home care workers’ movement patterns and back postures, relating them to risks while helping an ambulatory care recipient to and from the toilet in a homelike environment. We found that severe risks of unpredictable movements with exposed postures could explain many injuries. Because of high-risk injuries, we suggest decreasing the time when the care recipient stands and the home care worker helps with clothing and personal hygiene. We also suggest the development of support in front of the recipient to prevent her or him from falling forward.

    Source : Hjalmarson, Jenny, & Lundberg, Stefan. (2015). Ergonomics in design. 23(2), 16-22. doi: 10.1177/1064804614526200

DERMATOSES PROFESSIONNELLES

  • Health care workers (HCWs) are at increased risk of irritant contact dermatitis due to frequent hand washing and use of alcohol gel. This has increased the incidence of occupational skin diseases. The purpose of this study is to evaluate hand dermatitis in HCWs in an hospital by means of a survey which also examined trends of exposure and the utility of patch testing.

    Source : Malik, M., & English, J. (2015). Occupational Medicine. Prépublication. doi: 10.1093/occmed/kqv067

ÉBOLA

  • In the current era of emerging pathogens such as Ebola virus, removal of personal protective equipment (PPE) is crucial to reduce contamination of health care workers. However, current removal practices are not well described. We undertook a systematic evaluation of health care worker removal of PPE for contact isolation to examine variation in removal procedures. Findings indicate that under usual conditions, only about half of health care workers correctly remove their PPE, and very few remove their PPE in the correct order and dispose of it in the proper location.

    Source : Zellmer, Caroline, Van Hoof, Sarah, & Safdar, Nasia. (2015). AJIC : American Journal of Infection Control, 43(7), 750-751. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2015.02.005

  • Cette journée de la Société française de médecine du travail (SFMT) consacrée au personnel soignant a permis d’aborder la gestion, dans les hôpitaux, de la tuberculose, de l’épidémie Ebola et de la surveillance des cytotoxiques manipulés. Ont été aussi rapportés les résultats d’études sur le travail en 2 fois 12 heures dans ce secteur, la réduction de la limite d’exposition aux radiations ionisantes du cristallin, l’exposition à l’amiante lors de nettoyage de dalles vinyle-amiante avec des monobrosses, la santé des médecins libéraux et les rares allergies aux solutions hydro-alcooliques. Enfin, une matrice emploi exposition spécifique à ce secteur, pour le risque chimique, a été présentée.

    Source : Caron, V., Gautier, M.A., & Jussiaux F. (2015). Références en santé au travail, 142, 75-81. Repéré à http://www.inrs.fr/dms/inrs/CataloguePapier/DMT/TI-TD-220/td220.pdf

  • Understanding Ebola’s transmission dynamics is indispensable to arrest its spread and to protect health care workers and community members. The observed dynamic, however, is confusing. Some signals suggest the disease is highly transmissible, whereas others suggest it is not. The disease course of Thomas Duncan, the Liberian national admitted to Presbyterian Hospital in Dallas, Texas, exemplifies the paradox.

    Source : Klompas, Michael, & Yokoe, Deborah S. (2015). AJIC : American Journal of Infection Control. Prépublication. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2015.05.006

ÉQUIPEMENTS DE PROTECTION

  • In the current era of emerging pathogens such as Ebola virus, removal of personal protective equipment (PPE) is crucial to reduce contamination of health care workers. However, current removal practices are not well described. We undertook a systematic evaluation of health care worker removal of PPE for contact isolation to examine variation in removal procedures. Findings indicate that under usual conditions, only about half of health care workers correctly remove their PPE, and very few remove their PPE in the correct order and dispose of it in the proper location.

    Source :  Zellmer, Caroline, Van Hoof, Sarah, & Safdar, Nasia. (2015). AJIC : American Journal of Infection Control, 43(7), 750-751. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2015.02.005

  • Cette journée de la Société française de médecine du travail (SFMT) consacrée au personnel soignant a permis d’aborder la gestion, dans les hôpitaux, de la tuberculose, de l’épidémie Ebola et de la surveillance des cytotoxiques manipulés. Ont été aussi rapportés les résultats d’études sur le travail en 2 fois 12 heures dans ce secteur, la réduction de la limite d’exposition aux radiations ionisantes du cristallin, l’exposition à l’amiante lors de nettoyage de dalles vinyle-amiante avec des monobrosses, la santé des médecins libéraux et les rares allergies aux solutions hydro-alcooliques. Enfin, une matrice emploi exposition spécifique à ce secteur, pour le risque chimique, a été présentée.

    Source : Caron, V., Gautier, M.A., & Jussiaux F. (2015). Références en santé au travail, 142, 75-81. Repéré à http://www.inrs.fr/dms/inrs/CataloguePapier/DMT/TI-TD-220/td220.pdf

  • Recent NIOSH research has shed some light on the topic of the safety of N95 filtering facepiece respirators (FFR) use by pregnant workers. Because many women are employed in occupations that require the use of protective facemasks, such as medical/surgical masks and FFR, NIOSH conducted research into the safety of FFR use while pregnant. The most frequently used FFR in the US is the N95 FFR (commonly referred to as “N95 mask”), but little information was previously available about the safety of N95 FFR use during pregnancy. In these studies NIOSH researchers compared 22 healthy, non-smoking women who were in either their second or third trimesters of pregnancy with 22 healthy, non-smoking, non-pregnant women who were similar in age, height and weight. All of the women were experienced protective facemask users and were tested for one hour with and without wearing an N95 FFR while sitting, pedaling an exercise bicycle and standing.

    Source : Roberge, Raymond, Kim, Jung-Hyun, & Powell, Jeffrey B. (June 18th, 2015). N95 Respirators use during pregnancy : findings from recent NIOSH research [Billet de blogue]. Repéré à http://blogs.cdc.gov/niosh-science-blog/2015/06/18/respirators-pregnancy/

  • Vendues comme plus ergonomiques, les souris informatiques verticales ont, à ce jour, peu fait l’objet d’études. Sont-elles réellement moins sollicitantes que les souris traditionnelles, permettent-elles de travailler aussi rapidement, sont-elles appréciées par les utilisateurs, quel est leur meilleur emplacement sur le plan de travail ? C’est à ces questions que l’INRS s’est intéressé. Afin d’évaluer le bénéfice des souris verticales par rapport à la souris traditionnelle ainsi que leur emplacement sur le plan de travail, l’INRS a mené une étude en laboratoire. Dix-huit femmes de moins de 40 ans familiarisées avec la bureautique ont testé trois souris.

    Source : Cail, François, & Gaudez, Clarisse. (2015). Travail & sécurité, 762, 30-31. Repéré à http://www.travail-et-securite.fr/visu/ts/RevueTS/2015/TI-TS762-pdf?initViewMode=Magazine

  • Ce guide se veut un outil d’information pour les employeurs de la construction qui auront à fabriquer, à installer ou à utiliser des systèmes d’ancrage pour la protection contre les chutes conformes à la nouvelle règlementation du Code de sécurité pour les travaux de construction (RLRQ, chap. S-2.1, r.4).​ Ce guide ne vise pas les ancrages utilisés dans les systèmes limiteurs de déplacements. Le lecteur pourra trouver de l’information à cet effet dans la norme CSA Z259.16-04 : Conception de systèmes actifs de protection contre les chutes.

    Source : CSST. (2015). Systèmes d’ancrage pour la protection contre les chutes : guide d’information. [S.l.] : CSST, 11 p. (DC200-1576 -1 (2015-06). Repéré à http://www.csst.qc.ca/publications/200/Documents/DC200_1576web.pdf

GESTION – LEADERSHIP

  • The present research investigated the notion of fit between supervisors’ power tactics and subordinates’ need for cognitive closure (NFCC) on subordinates’ burnout and stress. Subordinates who tend to avoid ambiguity (high NFCC) were expected to experience relatively less burnout (Study 1) and stress (Study 2) if their supervisors utilize harsh (controlling and unequivocal) power tactics and more burnout and stress if their supervisors utilize soft (autonomy-supportive and equivocal) power tactics. In contrast, it was expected that subordinates who avoid firm and binding conclusions (low NFCC) would experience relatively less burnout and stress if their supervisors use soft power tactics and more burnout and stress if they use harsh power tactics. Two studies conducted in diverse organizational settings supported these hypotheses. Collectively, these results support the conclusion that soft (vs. harsh) power tactics are not always associated with better (vs. worse) organizational outcomes. Theoretical and practical implications for organizations are discussed.

    Source : Bélanger, Jocelyn J., Pierro, Antonio, Barbien, Barbara, De Carlo, Nicola A., Falco, Alessandra, & Kruglanski, Arie W. (2015). European Journal of Work and Organizational Psychology. Prépublication.  DOI:10.1080/1359432X.2015.1061999

  • On lui prête des vertus, on cherche à la décoder, la comprendre et l’accoler comme préfixe aux nouvelles tendances. Oui la neuro a le vent dans en poupe ! Une mode qui soulève toutefois plusieurs questions, aussi bien scientifiques, éthiques que stratégiques. Mais que peuvent apporter les neurosciences ?

    Source : Léger, Pierre-majorique, & Sénécal, Sylvain. (Été 2015), Gestion, 40(2), 50-86.

  • Les leaders capables de revitaliser une organisation sont souvent dépeints comme des êtres exceptionnels dotés de caractéristiques personnelles hors du commun et propres à ce style de leadership. Or, les résultats d’une récente étude démentent cette présomption. Ainsi, il semble qu’il ne soit pas nécessaire d’avoir autant de charisme que Barack Obama, de se montrer aussi humble que le dalaï-lama et d’être aussi révolutionnaire que Jack Welch pour insuffler le changement dans une organisation et encourager son équipe à se dépasser.

    Source : Boudrias, Sébastien, & Brunelle, Éric. (Été 2015), Gestion, 40(2), 27-29.

  • Comme le veut un dicton anglais, «what gets measured gets done». En d’autres mots, lorsqu’on commence à mesurer quelque chose, on constate que les résultats prennent graduellement la tournure espérée. Le fait pour la direction d’une entreprise de mesurer un aspect quelconque du fonctionnement d’une organisation véhicule en soi le message, à peine subliminal, que l’aspect en question est considéré comme important : et, consciemment ou non, les gens tendent à ajuster leurs comportements en fonction des priorités telles qu’ils les perçoivent, donc d’eux-mêmes les résultats commencent à aller dans la direction attendue.

    Source : Pérusse, Michel. (Juin 2015). Travail et santé, 31(2), 41-45.

  • Le virage voulant qu’il faille «faire plus avec moins» a amené une foule de gens à travailler sous pression. Nous oublions qu’il est très souvent possible de «faire mieux avec moins… de stress», une direction qui pourrait amener les organisations à mieux réaliser leurs objectifs tout en protégeant la santé de leurs gens.

    Source : Lafleur, Jacques. (Juin 2015). Travail et santé, 31(2), 38-40. Repéré à http://www.apprivoisersonstress.ca/stress-au-travail/articles-parus-dans-travail-et-sante/plus-de-performance-ou-plus-de-competence/

GESTION DE LA SST

  • Les principales questions concernant la délimitation d’un chantier de construction et l’identification du maître d’œuvre trouvent réponse dans cette brochure. Il permet aux intervenants du secteur de la construction d’identifier plus rapidement celui qui sera responsable d’assurer la santé, la sécurité et l’intégrité physique des travailleurs sur le chantier.

    Source : Bouchard, Pierre. (2015). Délimitation d’un chantier de construction et identification du maître d’oeuvre. [S.l.] : Commission de la santé et de la sécurité du travail du Québec, 20 p. Repéré à http://www.csst.qc.ca/publications/200/Documents/DC200_16155web.pdf

  • Les Québécois sont reconnus pour être de bons vivants, des gens un peu du type «laisser allers» et qui n’aiment pas trop la rigidité. À cet effet, les cultures  de gestion directive sont habituellement mal perçues dans nos organisations et les styles de gestion participative sont plutôt reconnus comme un idéal à  atteindre. Toutefois, sans tomber dans l’extrême rigidité, n’y aurait-il pas certains principes de stratégies militaires qui nous seraient d’une grande utilité en matière de prévention ?

    Source : Ferron, Marc-André. (Juin 2015). Travail et santé, 31(2), 20-21.

HORAIRE DE TRAVAIL

  • Cette journée de la Société française de médecine du travail (SFMT) consacrée au personnel soignant a permis d’aborder la gestion, dans les hôpitaux, de la tuberculose, de l’épidémie Ebola et de la surveillance des cytotoxiques manipulés. Ont été aussi rapportés les résultats d’études sur le travail en 2 fois 12 heures dans ce secteur, la réduction de la limite d’exposition aux radiations ionisantes du cristallin, l’exposition à l’amiante lors de nettoyage de dalles vinyle-amiante avec des monobrosses, la santé des médecins libéraux et les rares allergies aux solutions hydro-alcooliques. Enfin, une matrice emploi exposition spécifique à ce secteur, pour le risque chimique, a été présentée.

    Source : Caron, V., Gautier, M.A., & Jussiaux F. (2015). Références en santé au travail, 142, 75-81. Repéré à http://www.inrs.fr/dms/inrs/CataloguePapier/DMT/TI-TD-220/td220.pdf

  • Shift work is one of the most serious occupational risk factors for health problems such as cardiovascular diseases. Furthermore, shift work disturbs sleep and alertness and impairs recovery from work, especially if the time between work shifts is insufficient. The aim of this study was to evaluate if a reduced number of short intervals (i.e., less than 11 hours) between work-shifts would result in better recovery indicated by sleep time heart rate variability reflecting the psychophysiological recovery. Participants were 39 female shift-working nurses with the mean age of 45 years. The study design was a prospective within-subject study with a one year follow-up. The 24-hour heart rate variability recordings supplemented with questionnaires were performed twice. First, while working in the old shift schedule with frequent short intervals between work shifts, and again after one year of a working schedule with a reduced number of short intervals between work shifts. Statistical analyses were conducted using liner mixed models.

    Source : Järvelin-Pasanen, Susanna, Hakola, Tarja,  Lindholm, Harri,  Louhevaara,   Veikko, Paukkonen, Marja, Puttonen,  Sampsa  Ropponen, Annina, Tarvainen, Mika, & Pohjonen, Tiina. (2015). Clinical Nursing Studies, 3(3), 118-126. Repéré à http://www.sciedupress.com/journal/index.php/cns/article/view/6765/4312

HYGIÈNE ET SALUBRITÉ

  • Contamination of hospital surfaces by bacteria is increasingly recognized. The authors assessed commonly touched surfaces using contact plates and Petrifilms (3M, St. Paul, MN) and compared the results against proposed microbiology standards. Toilet door handles were the most heavily contaminated (7.97 ± 0.68 colony forming units [CFU]/cm2) and exceeded proposed standards on 74% of occasions. Petrifilms detected statistically higher CFU from bedside lockers. Further research is required on the use of standards and methods of sampling.

    Source : Claro, Tânia, O’Reilly, Marese, Daniels, Stephen, & Humphreys, Hilary. (2015). AJIC : American Journal of Infection Control. Prépublication. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2015.05.009

  • The authors investigated the associations between traditional and environmentally preferable cleaning product exposure and dermal, respiratory, and musculoskeletal symptoms in a population of custodians. They observed increased odds of dermal, upper and lower respiratory, and upper extremity, back and lower extremity musculoskeletal symptoms associated with increased typical traditional cleaning product exposure. We observed significant trends for increased odds of dermal  and back and lower extremity musculoskeletal symptoms associated with increased typical environmentally preferable cleaning product exposure.

    Source : Garza, Jennifer L., Cavallari, Jennifer M., Wakai, Schenck, paula, Simcox, Nancy, Morse, Tim, Meyer, John D., & Cherniack, Martin. (2015). American Journal of Industrial Medicine. Prépublication.  DOI: 10.1002/ajim.22484

IMAGERIE MÉDICALE

  • Cette journée de la Société française de médecine du travail (SFMT) consacrée au personnel soignant a permis d’aborder la gestion, dans les hôpitaux, de la tuberculose, de l’épidémie Ebola et de la surveillance des cytotoxiques manipulés. Ont été aussi rapportés les résultats d’études sur le travail en 2 fois 12 heures dans ce secteur, la réduction de la limite d’exposition aux radiations ionisantes du cristallin, l’exposition à l’amiante lors de nettoyage de dalles vinyle-amiante avec des monobrosses, la santé des médecins libéraux et les rares allergies aux solutions hydro-alcooliques. Enfin, une matrice emploi exposition spécifique à ce secteur, pour le risque chimique, a été présentée.

    Source : Caron, V., Gautier, M.A., & Jussiaux F. (2015). Références en santé au travail, 142, 75-81. Repéré à http://www.inrs.fr/dms/inrs/CataloguePapier/DMT/TI-TD-220/td220.pdf

MÉDICAMENTS DANGEREUX

  • Cette journée de la Société française de médecine du travail (SFMT) consacrée au personnel soignant a permis d’aborder la gestion, dans les hôpitaux, de la tuberculose, de l’épidémie Ebola et de la surveillance des cytotoxiques manipulés. Ont été aussi rapportés les résultats d’études sur le travail en 2 fois 12 heures dans ce secteur, la réduction de la limite d’exposition aux radiations ionisantes du cristallin, l’exposition à l’amiante lors de nettoyage de dalles vinyle-amiante avec des monobrosses, la santé des médecins libéraux et les rares allergies aux solutions hydro-alcooliques. Enfin, une matrice emploi exposition spécifique à ce secteur, pour le risque chimique, a été présentée.

    Source : Caron, V., Gautier, M.A., & Jussiaux F. (2015). Références en santé au travail, 142, 75-81. Repéré à http://www.inrs.fr/dms/inrs/CataloguePapier/DMT/TI-TD-220/td220.pdf

MILIEU DE VIE

  • Le présent document est une mise à jour du cadre de référence publié par le ministère de la Santé et des Services sociaux (MSSS) en 2011. Il s’appuie sur les Orientations ministérielles relatives à l’utilisation exceptionnelle des mesures de contrôle : contention, isolement et substances chimiques de 2002, qui ont pour objectif « la réduction maximale de l’utilisation de ces mesures, voire ultimement l’élimination » qui réaffirment l’importance de privilégier les mesures de remplacement. Cet exercice de révision avait un double mandat : 1) insérer la notion de substance chimique utilisée comme mesure de contrôle et 2) adapter le document en fonction de l’entrée en vigueur de la Loi modifiant le Code des professions et d’autres dispositions législatives dans le domaine de la santé mentale et des relations humaines (2009, chapitre 28), qui a apporté diverses modifications à l’acte réservé pour certains professionnels. En cours de route, le mandat a été élargi et c’est une révision en profondeur du document qui a été effectuée. Ainsi, tous les chapitres ont été bonifiés, certains rappels ont été faits (obtention du consentement, supervision attentive, etc.) et certaines sections ont été ajoutées (les contextes légaux d’exception, les soins et la surveillance, etc.).

    Source : Québec. Ministère de la Santé et des Services sociaux. Direction de l’éthique et de la qualité. Desrosiers, Nathalie et al. (2015). Cadre de référence pour l’élaboration des protocoles d’application des mesures de contrôle : contention, isolement et substances chimiques. Édition révisée. [Québec] : Direction des communications du ministère de la Santé et des Services sociaux, 30 p. Repéré à http://publications.msss.gouv.qc.ca/acrobat/f/documentation/2014/14-812-01W.pdf

PRÉVENTION DES INFECTIONS

  • Noroviruses, a leading cause of highly disruptive gastroenteritis outbreaks that often include infected health care workers, may transmit through the air, meaning currently recommended contact precautions may not be completely effective at stopping spread from patients to staff, researchers report in a fascinating study.

    Source : Norovirus may spread by airborne route : are current precautions enough to protect HCWs ? (2015). Hospital Employee Health, 34(7), 80-82. Repéré à http://www.ahcmedia.com/articles/135643-norovirus-may-spread-by-airborne-route-are-current-precautions-enough-to-protect-hcws

  • In the current era of emerging pathogens such as Ebola virus, removal of personal protective equipment (PPE) is crucial to reduce contamination of health care workers. However, current removal practices are not well described. We undertook a systematic evaluation of health care worker removal of PPE for contact isolation to examine variation in removal procedures. Findings indicate that under usual conditions, only about half of health care workers correctly remove their PPE, and very few remove their PPE in the correct order and dispose of it in the proper location.

    Source : Zellmer, Caroline, Van Hoof, Sarah, & Safdar, Nasia. (2015). AJIC : American Journal of Infection Control, 43(7), 750-751. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2015.02.005

  • Le développement et la diffusion des bactéries multirésistantes (BMR) posent la question d’un éventuel risque professionnel supplémentaire pour les soigants exposés. Peu de cas sont décrits dans la littérature. Un dépistage orienté peut être organisé dans certaines circonstances (infections nosocomiales, épidémies…). Les mesures de prévention reposent sur le respect des mesures appliquées dans le cadre de la prévention de la transmission croisée des bactéries multirésistantes. En encadré, sont présentées des recommandations dans le cadre de la maîtrise de la diffusion de la résistance par transmission croisée de type contact, puis des précautions complémentaires d’hygiène d’après.

    Source : Vincent, R. & Le Bâcle, C. (2015). Références en santé au travail, 142, 21-34. Repéré à http://www.inrs.fr/dms/inrs/CataloguePapier/DMT/TI-TC-151/tc151.pdf

  • Cette journée de la Société française de médecine du travail (SFMT) consacrée au personnel soignant a permis d’aborder la gestion, dans les hôpitaux, de la tuberculose, de l’épidémie Ebola et de la surveillance des cytotoxiques manipulés. Ont été aussi rapportés les résultats d’études sur le travail en 2 fois 12 heures dans ce secteur, la réduction de la limite d’exposition aux radiations ionisantes du cristallin, l’exposition à l’amiante lors de nettoyage de dalles vinyle-amiante avec des monobrosses, la santé des médecins libéraux et les rares allergies aux solutions hydro-alcooliques. Enfin, une matrice emploi exposition spécifique à ce secteur, pour le risque chimique, a été présentée.

    Source : Caron, V., Gautier, M.A., & Jussiaux F. (2015). Références en santé au travail, 142, 75-81. Repéré à http://www.inrs.fr/dms/inrs/CataloguePapier/DMT/TI-TD-220/td220.pdf

  • Guidelines recommend that health care personnel (HCP) wear gloves for all interactions with patients on contact precautions. The authors aimed to assess hand hygiene (HH) compliance during contact precautions before and after eliminating mandatory glove use. They assessed HH compliance of HCP in the care of patients on contact precautions in 50 series before (2009) and 6 months after (2012) eliminating mandatory glove use and compared these results with the hospital-wide HH compliance.

    Source : Cusini, Alexia, Nydegger, Doris, Kaspar, Tanja, Schweiger, Alexander, Kuhn, Rolf, & Marschall, Jonas. (2015). AJIC : American Journal of Infection Control. Prépublication. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2015.05.019

  • Healthcare workers (HCWs) wear uniforms, such as scrubs and lab coats, for several reasons. A growing body of evidence suggests that HCWs’ apparel is often contaminated with micro-organisms or pathogens that can cause infections or illnesses. While the majority of scrubs and lab coats are still made of the same traditional textiles used to make street clothes, new evidence suggests that current innovative textiles function as an engineering control, minimizing the acquisition, retention and transmission of infectious pathogens by reducing the levels of bioburden and microbial sustainability. This paper summarizes recent literature on the role of apparel worn in healthcare settings in the acquisition and transmission of healthcare-associated pathogens. It proposes solutions or technological interventions that can reduce the risk of transmission of micro-organisms that are associated with the healthcare environment. Healthcare apparel is the emerging frontier in epidemiologically important environmental surfaces.

    Source : Mitchell, A., Spencer, M., & Edmiston, C. Jr. (2015). Journal of Hospital Infection, 90(4), 285-292.  doi:10.1016/j.jhin.2015.02.017

VOIR AUSSI LES RÉPONSES À L’ARTICLE : http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195670115001875

    • Health care workers (HCWs) are at increased risk of irritant contact dermatitis due to frequent hand washing and use of alcohol gel. This has increased the incidence of occupational skin diseases. The purpose of this study is to evaluate hand dermatitis in HCWs in an hospital by means of a survey which also examined trends of exposure and the utility of patch testing.

      Source : Malik, M., & English, J. (2015). Occupational Medicine. Prépublication. doi: 10.1093/occmed/kqv067

    • The authors developed an influenza immunization campaign utilizing social media as a tool to potentially increase vaccination rates for health care workers (HCWs) at their hospital. The hypothesis was that social media sites would help to create awareness and education. Common misconceptions reported among HCWs include the belief that one can develop influenza from the vaccine, the belief that one is not at risk for influenza, and skepticism about vaccine effectiveness and safety. Employees typically make up the biggest audience for hospital social media.

      Source : Venci, Diana P., Slain, Douglas, Elswick, Betsy M., Sarwari, Arif R., Ross, Ashley L., Smithmyer, Ann, Hare, Justin T., & Briggs, Frank. (2015). AJIC : American Journal of Infection Control. Prépublication. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2015.04.185

    • Existing research has consistently demonstrated poor compliance by health care workers with hand hygiene standards. This study examined the extent to which incorrect hand hygiene occurred as a result of the inability to easily distinguish between different hand hygiene solutions placed at washbasins. A direct observational method was used using ceiling-mounted, motion-activated video camera surveillance in a tertiary referral emergency department in Australia. Data from a 24-hour period on day 10 of the recordings were collected into the Hand Hygiene–Technique Observation Tool based on Feldman’s criteria as modified by Larson and Lusk. This study demonstrated that the amelioration of causes of error and hesitation by standardization of the appearance and relative positioning of hand hygiene solutions at washbasins may translate in to improved hand hygiene behaviors. Placement of moisturizer at the washbasin may not be essential.

      Source : Stackelroth, Jenny, Sinnott, Michael, & Shaban, Ramon Z. (2015). AJIC. American Journal of Infection Control. Prépublication. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2015.04.199

    • Understanding Ebola’s transmission dynamics is indispensable to arrest its spread and to protect health care workers and community members. The observed dynamic, however, is confusing. Some signals suggest the disease is highly transmissible, whereas others suggest it is not. The disease course of Thomas Duncan, the Liberian national admitted to Presbyterian Hospital in Dallas, Texas, exemplifies the paradox.

      Source : Klompas, Michael, & Yokoe, Deborah S. (2015). AJIC : American Journal of Infection Control. Prépublication. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2015.05.006

    • Contamination of hospital surfaces by bacteria is increasingly recognized. The authors assessed commonly touched surfaces using contact plates and Petrifilms (3M, St. Paul, MN) and compared the results against proposed microbiology standards. Toilet door handles were the most heavily contaminated (7.97 ± 0.68 colony forming units [CFU]/cm2) and exceeded proposed standards on 74% of occasions. Petrifilms detected statistically higher CFU from bedside lockers. Further research is required on the use of standards and methods of sampling.

      Source : Claro, Tânia, O’Reilly, Marese, Daniels, Stephen, & Humphreys, Hilary. (2015). AJIC : American Journal of Infection Control. Prépublication. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2015.05.009

    • Hand hygiene is the most important intervention to prevent infection in hospitals. Health care workers should clean their hands at least before and after contact with patients. Hand sanitizer dispensers are important to support hand hygiene because they can be made available throughout hospital units. The aim of this study was to determine whether the usability of sanitizer dispensers correlates with compliance of staff in using the sanitizer in a hospital. This study took place in a Midwest, 404-bed, private, nonprofit community hospital with 15 inpatient care units in addition to several ambulatory units. The usability and standardization of sanitizers in 12 participating inpatient units were evaluated. The hospital measured compliance of staff with hand hygiene as part of their quality improvement program. In conclusion, hand hygiene compliance can be influenced by visibility and accessibility of dispensers. The sanitizer location should be part of multifaceted interventions to improve hand hygiene.

      Source : Cure, Laila, & Van Enk, Richard. (2015).  AJIC : American Journal of Infection Control. Prépublication. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2015.05.013

    • L’application des mesures de prévention et contrôle des infections (PCI) dans les milieux d’hébergement et de soins de longue durée doit être adaptée aux caractéristiques propres à ces milieux, ainsi qu’à la clientèle qui y est hébergée. L’intensité des soins prodigués est habituellement différente de celle en milieux de soins aigus et la proportion de personnes à risque est moindre. La longue durée de séjour des résidents (souvent sur plusieurs années) limite, entre autres, l’application à long terme de mesures restrictives. Il est également important de tenir compte de l’impact qu’un isolement peut avoir sur un résident. Les recommandations formulées dans ce document sont issues des données de la littérature, de l’expérience clinique et de l’avis d’experts dans le domaine de la prévention et du contrôle des infections. Elles sont spécifiques aux milieux d’hébergement et de soins de longue durée et diffèrent souvent grandement de celles pour les milieux de soins aigus.

      Source : Comité sur les infections nosocomiales du Québec (CINQ). (2015). [S.l.] : Institut national de santé publique du Québec, 6 p. Repéré à https://www.inspq.qc.ca/pdf/publications/1995_Enterocoques_Resistants_Vancomycine.pdf

    • Ebola, grippe aviaire et autres pathogènes à haut risque. Le contrôle des infections en milieu hospitalier est un défi de tous les instants. Le personnel est bien formé en cette matière et les établissements disposent de nombreux outils pour réduire les risques. Pourtant l’éclosion toujours possible de nouvelles souches d’infection plus pathogènes et plus facilement transmissibles nécessite une mise à jour constante de nos pratiques. De l’accueil du patient à l’urgence, en passant par l’analyse d’échantillons biologiques aux laboratoires jusqu’à l’hébergement aux soins intensifs, les procédures doivent être adaptées aux agents biologiques en cause et doivent favoriser à la fois l’efficacité du traitement et le maintien des risques les plus faibles pour le personnel et la communauté.

      Source : Gauvin, Jean-Pierre. (Juin 2015). Travail et santé, 31(2), 30-33.

    • Blood exposure (BE) among healthcare workers (HCW), either from percutaneous sharps injury (SI) or mucocutaneous (MC) exposure, is a serious occupational risk that healthcare facilities (HCF) strive to reduce. The Exposure Study of Occupational Practice (EXPO-S.T.O.P.) is used annualy to ascertain BE incidence in the HCF of members of the Association of Occupational Health Professionals in Healthcare (AOHP). This BE incidence survey is for 2012 calendar year.

      Source : Grimmond, T., & Good, L. (2015). AOHP Journal, 35(2), 52-57.

    • During 1985-2013, 58 confirmed and 150 possible cases of occupationally acquired HIV infection among HCWs were reported to CDC; since 1999, only one confirmed case (a laboratory technician sustaining a needle puncture while working with a live HIV culture in 2008) has been reported. Among the 58 confirmed cases, the routes of exposure resulting in infection were: percutaneous puncture or cut (49 cases), mucocutaneous exposure (five), both percutaneous and mucocutaneous exposure (two), and unknown (two). A total of 49 HCWs were exposed to HIV-infected blood, four to concentrated virus in a laboratory, one to visibly bloody fluid, and four to unspecified body fluids. Occupations of the HCWs with confirmed or possible HIV infection have varied widely. CDC recommends the use of standard precautions to prevent exposure of HCWs to potentially infectious body fluids when working with any patient, whether known to be infected with HIV or not. HCWs should assume that body fluids from all patients are infectious even if the patients are not known to be infected with HIV. Proper implementation of standard precautions (e.g., use of safety devices and barriers such as gloves and goggles) minimizes exposure risk. To prevent unintentional puncture injuries, CDC recommends a comprehensive prevention program consistent with requirements of the Occupational Safety and Health.

      Source : Joyce, Patrica, Kuhar, David, & Brooks, John T. (January 9, 2015). Notes from the Field: Occupationally Acquired HIV Infection Among Health Care Workers : United States, 1985-2013. Morbidity and Mortality Weekly Report (MMWR), 63(53), 1245-1246. Repéré à http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm6353a4.htm?s_cid=mm6353a4_w

PRODUITS TOXIQUES

    • Cette journée de la Société française de médecine du travail (SFMT) consacrée au personnel soignant a permis d’aborder la gestion, dans les hôpitaux, de la tuberculose, de l’épidémie Ebola et de la surveillance des cytotoxiques manipulés. Ont été aussi rapportés les résultats d’études sur le travail en 2 fois 12 heures dans ce secteur, la réduction de la limite d’exposition aux radiations ionisantes du cristallin, l’exposition à l’amiante lors de nettoyage de dalles vinyle-amiante avec des monobrosses, la santé des médecins libéraux et les rares allergies aux solutions hydro-alcooliques. Enfin, une matrice emploi exposition spécifique à ce secteur, pour le risque chimique, a été présentée.

      Source : Caron, V., Gautier, M.A., & Jussiaux F. (2015). Références en santé au travail, 142, 75-81. Repéré à http://www.inrs.fr/dms/inrs/CataloguePapier/DMT/TI-TD-220/td220.pdf

    •  Nurses are at increased risk of occupational asthma, an observation that may be related to disinfectants exposure. Whether asthma history influences job type or job changes among nurses is unknown. The authors investigated this issue in a large cohort of nurses. The Nurses’ Health Study II is a prospective study of US female nurses enrolled in 1989 (ages 24–44 years). Job status and asthma were assessed in biennial (1989–2011) and asthma-specific questionnaires (1998, 2003).

      Source : Dumas, Orianne, Varraso, Raphaëlle, Zock, Jan Paul, Henneberger, Paul K., Speizer, Frank E., Wiley, Aleta S., Le Moual, Nicole, & Camargo, Carlos A. Jr. (2015). Occupational & Environmental Medicine, 72(7), 482-488. doi:10.1136/oemed-2014-102547

    • The authors investigated the associations between traditional and environmentally preferable cleaning product exposure and dermal, respiratory, and musculoskeletal symptoms in a population of custodians. They observed increased odds of dermal, upper and lower respiratory, and upper extremity, back and lower extremity musculoskeletal symptoms associated with increased typical traditional cleaning product exposure. We observed significant trends for increased odds of dermal  and back and lower extremity musculoskeletal symptoms associated with increased typical environmentally preferable cleaning product exposure.

      Source : Garza, Jennifer L., Cavallari, Jennifer M., Wakai, Schenck, paula, Simcox, Nancy, Morse, Tim, Meyer, John D., & Cherniack, Martin. (2015). American Journal of Industrial Medicine. Prépublication.  DOI: 10.1002/ajim.22484

    • The chemical fume hood is probably the single most-used piece of equipment in research laboratories. Often, the chemical hood is shared by lab personnel, and occasionally it’s shared between labs. Common problems we see with hoods include improper installation and setup and its all-too-frequent use for storage, among others. So the authors thought a discussion on basic design principles, proper operation, and proper installation of the chemical fume hood was in order. To begin, let’s take a look at the design features and proper operational setup.

      Source : McLeod, Vince. (May 2015). Lab Manager, 10(4), 34, 36-37. Repéré à http://www.ourdigitalmags.com/article/health_%26_safety/1991497/256385/article.html

PROTECTION RESPIRATOIRE

    • Recent NIOSH research has shed some light on the topic of the safety of N95 filtering facepiece respirators (FFR) use by pregnant workers. Because many women are employed in occupations that require the use of protective facemasks, such as medical/surgical masks and FFR, NIOSH conducted research into the safety of FFR use while pregnant. The most frequently used FFR in the US is the N95 FFR (commonly referred to as “N95 mask”), but little information was previously available about the safety of N95 FFR use during pregnancy. In these studies1,2 NIOSH researchers compared 22 healthy, non-smoking women who were in either their second or third trimesters of pregnancy with 22 healthy, non-smoking, non-pregnant women who were similar in age, height and weight. All of the women were experienced protective facemask users and were tested for one hour with and without wearing an N95 FFR while sitting, pedaling an exercise bicycle and standing.

      Source : Roberge, Raymond, Kim, Jung-Hyun, & Powell, Jeffrey B. (June 18th, 2015). N95 Respirators use during pregnancy : findings from recent NIOSH research [Billet de blogue]. Repéré à http://blogs.cdc.gov/niosh-science-blog/2015/06/18/respirators-pregnancy/

QUALITÉ DE L’AIR

    • Noroviruses, a leading cause of highly disruptive gastroenteritis outbreaks that often include infected health care workers, may transmit through the air, meaning currently recommended contact precautions may not be completely effective at stopping spread from patients to staff, researchers report in a fascinating study.

      Source: Norovirus may spread by airborne route : are current precautions enough to protect HCWs ? (2015). Hospital Employee Health, 34(7), 80-82. Repéré à http://www.ahcmedia.com/articles/135643-norovirus-may-spread-by-airborne-route-are-current-precautions-enough-to-protect-hcws

    • The chemical fume hood is probably the single most-used piece of equipment in research laboratories. Often, the chemical hood is shared by lab personnel, and occasionally it’s shared between labs. Common problems we see with hoods include improper installation and setup and its all-too-frequent use for storage, among others. So the authors thought a discussion on basic design principles, proper operation, and proper installation of the chemical fume hood was in order. To begin, let’s take a look at the design features and proper operational setup.

      Source : McLeod, Vince. (May 2015). Lab Manager, 10(4), 34, 36-37. Repéré à http://www.ourdigitalmags.com/article/health_%26_safety/1991497/256385/article.html

RADIOPROTECTION

    • Cette journée de la Société française de médecine du travail (SFMT) consacrée au personnel soignant a permis d’aborder la gestion, dans les hôpitaux, de la tuberculose, de l’épidémie Ebola et de la surveillance des cytotoxiques manipulés. Ont été aussi rapportés les résultats d’études sur le travail en 2 fois 12 heures dans ce secteur, la réduction de la limite d’exposition aux radiations ionisantes du cristallin, l’exposition à l’amiante lors de nettoyage de dalles vinyle-amiante avec des monobrosses, la santé des médecins libéraux et les rares allergies aux solutions hydro-alcooliques. Enfin, une matrice emploi exposition spécifique à ce secteur, pour le risque chimique, a été présentée.

    • Source : Caron, V., Gautier, M.A., & Jussiaux F. (2015). Références en santé au travail, 142, 75-81. Repéré à http://www.inrs.fr/dms/inrs/CataloguePapier/DMT/TI-TD-220/td220.pdf

SANTÉ – BIEN-ÊTRE AU TRAVAIL

    • The association between the psychosocial work environment, including job demands, job control, and organizational justice, and employee wellbeing has been well established. However, the exposure to adverse work environments is typically measured only using self-reported measures that are vulnerable to reporting bias, and thus any associations found may be explained by reverse causality. Results from the longitudinal cross-lagged analyses showed that the direction of the association was from low justice to decreasing wellbeing rather than the reverse. Although the pattern was similar in job demands and job control, a reciprocal association was found between job control and psychological distress.

      Source :  Elovainio, Marko, Heponiemi, Tarja, Jokela, Markus, Hakulinen, Christian,  Presseau, Justin, Aalto, Anna-Mari, & Kivimäki, Mika. (2015). Journal of Occupational Health Psychology, 20(3), 289-300. http://dx.doi.org/10.1037/a0038684

    • Qu’on se le dise : la sédentarité au travail est néfaste pour la santé, tant au niveau physique que psychologique. Les autorités médicales nous apprenaient récemment qu’une pratique régulière d’activité physique à l’extérieur des heures de travail ne parvenait pas à compenser les effets négatifs de la position assise prolongée. L’immobilité comme nouvelle cible ?

      Source : Léger, Pierre-majorique, & Sénécal, Sylvain. (Été 2015), Gestion, 40(2), p. 82.

      Pour voir un reportage à l’émission Découverte dont on parle dans l’article :  http://ici.radio-canada.ca/tele/decouverte/2014-2015/segments/reportage/541/bureau-actif?isAutoPlay=1

    • En 1939 on rigolait en moyenne 19 minutes par jour, aujourd’hui c’est moins de 2 minutes! Selon vous, y aurait-il un lien entre cette statistique et le haut niveau de stress caractéristique de notre époque ? En plus de constituer une activité agréable, le rire possède des vertus exceptionnelles et il s’avère une arme fatale contre le stress en permettant au corps et à l’esprit de se détendre. Jetons un peu de lumière sur cette technique simple et économique dont l’utilisation aurait avantage à être maximisée, principalement en milieu de travail.

      Source : Banville, Julie, & Ayotte, Jacinthe. (Juin 2015). Travail et santé, 31(2), 46-47.

    • Chacun de nous a déjà traversé des périodes difficiles au travail sur le plan émotif. Il arrive que rien n’aille plus et que la déprime, le manque de concentration, l’isolement, l’anxiété, la perte d’intérêt ou la fatigue s’installent. C’est alors que nous sommes à la recherche de solutions. On prétend souvent que la pratique d’activités physiques améliore le bien-être psychologique, augmente la perception de son efficacité personnelle et atténue les symptômes de l’anxiété et de la dépression, Mais qu’en est-il vraiment ?

      Source : Gagné-Doyon, Kathleen. (Juin 2015). Travail et santé, 31(2), 8-10.

SANTÉ PSYCHOLOGIQUE

      • The association between the psychosocial work environment, including job demands, job control, and organizational justice, and employee wellbeing has been well established. However, the exposure to adverse work environments is typically measured only using self-reported measures that are vulnerable to reporting bias, and thus any associations found may be explained by reverse causality. Results from the longitudinal cross-lagged analyses showed that the direction of the association was from low justice to decreasing wellbeing rather than the reverse. Although the pattern was similar in job demands and job control, a reciprocal association was found between job control and psychological distress.

        Source :  Elovainio, Marko, Heponiemi, Tarja, Jokela, Markus, Hakulinen, Christian,  Presseau, Justin, Aalto, Anna-Mari, & Kivimäki, Mika. (2015). Journal of Occupational Health Psychology, 20(3), 289-300. http://dx.doi.org/10.1037/a0038684

      • Team effectiveness is often explained on the basis of input-process-output (IPO) models. According to these models a relationship between organizational culture, interprofessional teamwork and job satisfaction is postulated. The aim of this study was to examine the relationship between these three aspects using structural analysis. A multi-center cross-sectional study with a survey of 272 employees was conducted in fifteen rehabilitation clinics with different indication fields in Germany.

        Source : Körner, Mirjam, Wirtz, Markus A., Bengel, Jürgen, & Göritz, Anja S. (2015). BMC Health Services Research. Repéré à http://www.biomedcentral.com/1472-6963/15/243

      • Les bureaux à aires ouvertes, dont nombre d’entreprises se sont dotées au tournant de 2010 pour faire jeune et dynamique, à l’image d’une start-up de la Silicon Valley. Les directions d’entreprises pensaient bien faire en offrant des lieux de travail ‘design et conviviaux’ à leurs employés : on disait alors que les espaces de travail ouverts favorisaient la communication et encourageait la camaraderie. Et c’est exactement le contraire qui s’est produit : les employés se sont mis à parler de moins en moins entre eux, sentant qu’ils dérangeaient les autres chaque fois qu’ils parlaient à autrui ; et chacun s’est même enfermé dans une bulle virtuelle, passant la journée avec des écouteurs sur les oreilles pour avoir la paix. Triste constat, n’est-ce pas ? L’open space se révèle être une lourde erreur, non seulement pour l’entreprise, mais aussi pour chacun de ses employés. L’open space a transformé le quotidien de nombre d’entre nous en source de stress, voire en véritable enfer. Si bien que la question saute aux yeux : que faire ?

        Source : Schmouker, Olivier. (29 juin 2015). Deux trucs ultrasimples pour survivre à l’open space. [Billet de blogue]. Repéré à http://www.lesaffaires.com/blogues/olivier-schmouker/deux-trucs-ultrasimples-pour-survivre-a-l-open-space/579935

      • The nurse stress literature reports an overwhelming culture of acceptance and expectation of work stressors, ironically linked to the control of the workplace to effectively and proactively manage stress. The stressors involved in delivering « stress management » have been well studied in nursing-related workplaces, especially in acute care settings in accordance with the Karasek Job Demand-Control-Support (JDCS) model. However, little is known about the effects of specificity of an acute care unit and the level of qualifications on stress experienced by nurses. A survey using the JDCS model was conducted among 385 nurses working in three different acute care units (anesthesiology, emergency and intensive care unit) from a university hospital. Specific questions explored variables such as gender, acute care units, level of qualification and working experience.

        Source : Trousselard, Marion, Dutheil, Frédéric, Naughton, Geraldine, Cosserant, Sylvie, Amadon, Sylvie, Dualé, Christian, & Schoeffler, Pierre. (2015). International Archives of Occupational and Environmental Health. Prépublication, 9 p. DOI : 10.1007/s00420-015-1065-7

      • The present research investigated the notion of fit between supervisors’ power tactics and subordinates’ need for cognitive closure (NFCC) on subordinates’ burnout and stress. Subordinates who tend to avoid ambiguity (high NFCC) were expected to experience relatively less burnout (Study 1) and stress (Study 2) if their supervisors utilize harsh (controlling and unequivocal) power tactics and more burnout and stress if their supervisors utilize soft (autonomy-supportive and equivocal) power tactics. In contrast, it was expected that subordinates who avoid firm and binding conclusions (low NFCC) would experience relatively less burnout and stress if their supervisors use soft power tactics and more burnout and stress if they use harsh power tactics. Two studies conducted in diverse organizational settings supported these hypotheses. Collectively, these results support the conclusion that soft (vs. harsh) power tactics are not always associated with better (vs. worse) organizational outcomes. Theoretical and practical implications for organizations are discussed.

        Source : Bélanger, Jocelyn J., Pierro, Antonio, Barbien, Barbara, De Carlo, Nicola A., Falco, Alessandra, & Kruglanski, Arie W. (2015). European Journal of Work and Organizational Psychology. Prépublication.  DOI:10.1080/1359432X.2015.1061999

      • Qu’on se le dise : la sédentarité au travail est néfaste pour la santé, tant au niveau physique que psychologique. Les autorités médicales nous apprenaient récemment qu’une pratique régulière d’activité physique à l’extérieur des heures de travail ne parvenait pas à compenser les effets négatifs de la position assise prolongée. L’immobilité comme nouvelle cible ?

        Source : Léger, Pierre-majorique, & Sénécal, Sylvain. (Été 2015), Gestion, 40(2), p. 82.

        Pour voir un reportage à l’émission Découverte dont on parle dans l’article :  http://ici.radio-canada.ca/tele/decouverte/2014-2015/segments/reportage/541/bureau-actif?isAutoPlay=1

      • On lui prête des vertus, on cherche à la décoder, la comprendre et l’accoler comme préfixe aux nouvelles tendances. Oui la neuro a le vent dans en poupe ! Une mode qui soulève toutefois plusieurs questions, aussi bien scientifiques, éthiques que stratégiques. Mais que peuvent apporter les neurosciences ?

        Source : Léger, Pierre-majorique, & Sénécal, Sylvain. (Été 2015), Gestion, 40(2), 50-86.

      • En 1939 on rigolait en moyenne 19 minutes par jour, aujourd’hui c’est moins de 2 minutes! Selon vous, y aurait-il un lien entre cette statistique et le haut niveau de stress caractéristique de notre époque ? En plus de constituer une activité agréable, le rire possède des vertus exceptionnelles et il s’avère une arme fatale contre le stress en permettant au corps et à l’esprit de se détendre. Jetons un peu de lumière sur cette technique simple et économique dont l’utilisation aurait avantage à être maximisée, principalement en milieu de travail.

        Source : Banville, Julie, & Ayotte, Jacinthe. (Juin 2015). Travail et santé, 31(2), 46-47.

      • Chacun de nous a déjà traversé des périodes difficiles au travail sur le plan émotif. Il arrive que rien n’aille plus et que la déprime, le manque de concentration, l’isolement, l’anxiété, la perte d’intérêt ou la fatigue s’installent. C’est alors que nous sommes à la recherche de solutions. On prétend souvent que la pratique d’activités physiques améliore le bien-être psychologique, augmente la perception de son efficacité personnelle et atténue les symptômes de l’anxiété et de la dépression, Mais qu’en est-il vraiment ?

        Source : Gagné-Doyon, Kathleen. (Juin 2015). Travail et santé, 31(2), 8-10.

      • Comme le veut un dicton anglais, «what gets measured gets done». En d’autres mots, lorsqu’on commence à mesurer quelque chose, on constate que les résultats prennent graduellement la tournure espérée. Le fait pour la direction d’une entreprise de mesurer un aspect quelconque du fonctionnement d’une organisation véhicule en soi le message, à peine subliminal, que l’aspect en question est considéré comme important : et, consciemment ou non, les gens tendent à ajuster leurs comportements en fonction des priorités telles qu’ils les perçoivent, donc d’eux-mêmes les résultats commencent à aller dans la direction attendue.

        Source :  Pérusse, Michel. (Juin 2015). Travail et santé, 31(2), 41-45.

      • Le virage voulant qu’il faille «faire plus avec moins» a amené une foule de gens à travailler sous pression. Nous oublions qu’il est très souvent possible de «faire mieux avec moins… de stress», une direction qui pourrait amener les organisations à mieux réaliser leurs objectifs tout en protégeant la santé de leurs gens.

        Source : Lafleur, Jacques. (Juin 2015). Travail et santé, 31(2), 38-40. Repéré à http://www.apprivoisersonstress.ca/stress-au-travail/articles-parus-dans-travail-et-sante/plus-de-performance-ou-plus-de-competence/

      • The health care workplace is intensely stressful, regulated by levels of bureaucracy, enforced by strict norms of behavior, and characterized by challenging and sizable workloads. This can create a breeding ground for lateral violence, commonly referred to as workplace bullying. This article is designed to help nurse practitioners understand lateral violence consequences and prevention strategies. Response to lateral violence is an ethical obligation for nurse practitioners. In order to reduce disruption to patient care and prevent monetary losses to health care organizations, nurse practitioners should advocate for changes in nursing education, accreditation standards, and policies targeted at the elimination of lateral violence.

        Source : Rainford, William C., Wood, Stacey, McMullen, Patricia C., & Philipsen, Nayna D. (2015). JNP : Journal of Nurse Practitioners, 11(2), 157-164. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.nurpra.2014.10.010

SERVICE DES SOINS INTENSIFS

      • The nurse stress literature reports an overwhelming culture of acceptance and expectation of work stressors, ironically linked to the control of the workplace to effectively and proactively manage stress. The stressors involved in delivering « stress management » have been well studied in nursing-related workplaces, especially in acute care settings in accordance with the Karasek Job Demand-Control-Support (JDCS) model. However, little is known about the effects of specificity of an acute care unit and the level of qualifications on stress experienced by nurses. A survey using the JDCS model was conducted among 385 nurses working in three different acute care units (anesthesiology, emergency and intensive care unit) from a university hospital. Specific questions explored variables such as gender, acute care units, level of qualification and working experience.

        Source : Trousselard, Marion, Dutheil, Frédéric, Naughton, Geraldine, Cosserant, Sylvie, Amadon, Sylvie, Dualé, Christian, & Schoeffler, Pierre. (2015). International Archives of Occupational and Environmental Health. Prépublication, 9 p. DOI : 10.1007/s00420-015-1065-7

SERVICE DES URGENCES

      • The nurse stress literature reports an overwhelming culture of acceptance and expectation of work stressors, ironically linked to the control of the workplace to effectively and proactively manage stress. The stressors involved in delivering « stress management » have been well studied in nursing-related workplaces, especially in acute care settings in accordance with the Karasek Job Demand-Control-Support (JDCS) model. However, little is known about the effects of specificity of an acute care unit and the level of qualifications on stress experienced by nurses. A survey using the JDCS model was conducted among 385 nurses working in three different acute care units (anesthesiology, emergency and intensive care unit) from a university hospital. Specific questions explored variables such as gender, acute care units, level of qualification and working experience.

        Source : Trousselard, Marion, Dutheil, Frédéric, Naughton, Geraldine, Cosserant, Sylvie, Amadon, Sylvie, Dualé, Christian, & Schoeffler, Pierre. (2015). International Archives of Occupational and Environmental Health. Prépublication, 9 p. DOI : 10.1007/s00420-015-1065-7

SST EN MILIEU DE SOINS

      • Rather than allowing the National Emphasis Program in nursing homes to expire as scheduled in April 2015, OSHA informed its regional offices that the agency will « soon issue updated guidance that instructs OSHA offices to allocate enforcement and other resources to additional inpatient healthcare facilities, such as nursing homes and hospitals that have occupational illness and injury rates above the industry average. Hospitals had an overall injury rate about twice as high as the private industry average-5.9 injuries per 100 full-time workers, compared with 3.1 for private industry. In a recent report on an injury surveillance program, the National Institute for Occupational Safety and Health found a rate of patient handling injuries of 11.33 per 10,000 worker-months, with the greatest rate of injury occurring while repositioning patients in bed.

        Source : OSHA targets high-injury hospitals. (2015). Hospital Employee Health, 34(7), 73-84. Repéré à http://www.ahcmedia.com/products/82875-osha-targets-high-injury-hospitals

      • Cette journée de la Société française de médecine du travail (SFMT) consacrée au personnel soignant a permis d’aborder la gestion, dans les hôpitaux, de la tuberculose, de l’épidémie Ebola et de la surveillance des cytotoxiques manipulés. Ont été aussi rapportés les résultats d’études sur le travail en 2 fois 12 heures dans ce secteur, la réduction de la limite d’exposition aux radiations ionisantes du cristallin, l’exposition à l’amiante lors de nettoyage de dalles vinyle-amiante avec des monobrosses, la santé des médecins libéraux et les rares allergies aux solutions hydro-alcooliques. Enfin, une matrice emploi exposition spécifique à ce secteur, pour le risque chimique, a été présentée.

        Source : Caron, V., Gautier, M.A., & Jussiaux F. (2015). Références en santé au travail, 142, 75-81. Repéré à http://www.inrs.fr/dms/inrs/CataloguePapier/DMT/TI-TD-220/td220.pdf

      • Conditions de travail dégradées, manque d’effectifs, épuisement professionnel : le secteur de la santé traverse une profonde crise depuis plusieurs années. Un peu partout en Europe, les syndicats tirent la sonnette d’alarme. La santé de leurs membres est gravement menacée. Le dernier numéro de HesaMag, paru à la mi-juin, dresse un bilan de santé général de la profession. Dans les pays les plus durement touchés par la récession, les politiques d’austérité ont aggravé la situation, et ont conduit par ricochet à une baisse de la qualité des soins.

        Source : European Trade Union Institute. (2015).  Dossier spécial : Le monde infirmier au bout du rouleau. HesaMag, 11. Repéré à http://www.etui.org/fr/Themes/Sante-et-securite/Actualites/HesaMag-11-Le-monde-infirmier-au-bout-du-rouleau

      • Certain patient-moving devices and policies can help nurses avoid injuries, according to a report released June 16 by advocacy group Public Citizen. The report, the second in a five-part series titled Nursing: A Profession in Peril, describes devices that help move and reposition patients, including ceiling-mounted lifts, floor-based lifts, slide boards and friction-reducing sheets. Proper body mechanics alone cannot prevent injuries, the report stresses, stating that only 3 percent to 25 percent of hospitals have « comprehensive » safe patient-handling programs. The document calls attention to the importance of having policies and committees to oversee handling practices, as well as ways for workers to report concerns and incidents.

        Source : Prevent injuries among nurses with patient-lifting devices policies: report. (2015). Safety+Health. Repéré à http://www.safetyandhealthmagazine.com/articles/12555-prevent-injuries-among-nurses-with-patient-lifting-devices-policies-report

      • There are no federal standards to protect health care workers from musculoskeletal injuries. To fill this void, 11 states have enacted laws in the past decade to do so. Of the eight states for which meaningful data are available, five saw decreases ranging from 7 to 29 percent in musculoskeletal injuries requiring days away from work since their laws took effect. States with stronger laws that aspire to substantially reduce the need for workers to manually lift patients have generally experienced the greatest improvements. A model law to protect these workers would prohibit heavy lifting altogether, except in unusual circumstances, and include disclosure requirements to ensure compliance.

        Source : Wrightson, Keith. (2015). Uplifting an Industry? State-Based Safe Patient Handling Laws Have Yielded Improvements But Are Not Adequately Protecting Health Care Workers. Washington, D.C. : Public Citizen, 32 p. Repéré à http://www.citizen.org/documents/state-health-care-worker-safety-laws-uplifting-industry.pdf

      • Nurses are responsible for maneuvering and handling patients in all sorts of ways. For example, transferring patients to stretchers, turning them, lifting their limbs for wound care, positioning them to use toilets, showering them, and more. The sheer weight of the human body renders these tasks challenging. The body’s irregular shape and the awkward nature of building quarters enhance the difficulty. This report briefly describes several devices that assist in lifting, transferring and repositioning patients, and outlines various management-directed policies needed to ensure nurses and patients are safe.

        Source : Lincoln, Taylor. (2015). Taking the Burden Off Their Backs : Technology and Sensible Systems Greatly Reduce Risk of Injuries to Caregivers While Improving Patient Safety. Washington, D.C.: Public Citizen, 8 p. Repéré à http://www.citizen.org/documents/part-two-safe-patient-technology-policies-report.pdf

      • As Public Citizen reported in 2013, more health care workers are forced off the job due to injury than workers in any other profession. But how serious are these injuries in the long run? This Public Citizen report documents the nature and repercussion of injuries suffered by six nurses. All six were forced out of their job due to their injuries and report suffering from chronic pain. This report is the first in a five-part series spotlighting injuries to health care workers, potential methods to reduce these injuries, the policy positions of stakeholders and the implementation of solutions.

        Source : Lincoln, Taylor. (2015). The Health Care Industry’s Castoffs Nurses Injured at Work Often Find Themselves Out of Work and Suffering From Chronic Pain. Washington, D.C.: Public Citizen, 17 p. Repéré à http://www.citizen.org/documents/part-one-injured-nurses-report.pdf

      • A new approach to the study of work ability is an individually oriented approach. This approach increases our understanding of how work ability develops over time among individuals with a different level of work ability.This study aimed to increase knowledge about individuals’ work ability trajectories by studying hospital nurses’ development of work ability over a 2 year period and factors associated with these trajectories.

        Source : Boschman, J.S., Nieuwenhuijsen, K., Frings-Dresen, M.H.W., & Sluiter, J.K. (2015). Occupational Medicine. Prépublication. doi: 10.1093/occmed/kqv076

STATISTIQUES EN SST

      • Rather than allowing the National Emphasis Program in nursing homes to expire as scheduled in April 2015, OSHA informed its regional offices that the agency will « soon issue updated guidance that instructs OSHA offices to allocate enforcement and other resources to additional inpatient healthcare facilities, such as nursing homes and hospitals that have occupational illness and injury rates above the industry average. Hospitals had an overall injury rate about twice as high as the private industry average-5.9 injuries per 100 full-time workers, compared with 3.1 for private industry. In a recent report on an injury surveillance program, the National Institute for Occupational Safety and Health found a rate of patient handling injuries of 11.33 per 10,000 worker-months, with the greatest rate of injury occurring while repositioning patients in bed.

        Source : OSHA targets high-injury hospitals. (2015). Hospital Employee Health, 34(7), 73-84. Repéré à http://www.ahcmedia.com/products/82875-osha-targets-high-injury-hospitals

TECHNOLOGIES DE L’INFORMATION ET DES COMMUNICATIONS (TIC)

      • L’usage permanent des TIC en contexte professionnel suscite de fortes inquiétudes sur les risques d’atteinte à la santé et à la vie privée des salariés, en particulier des cadres. Devant ce problème, certaines entreprises cherchent à mettre en place des initiatives de « déconnexion » pour enrayer cette connexion permanente, notamment à la messagerie électronique professionnelle. Cet article porte sur l’étude exploratoire d’un système expérimental de déconnexion mis en place au sein d’une grande entreprise française de télécommunications. Ce système déconnecte la messagerie électronique en heures non ouvrables, tout en permettant à l’utilisateur de se connecter s’il le souhaite. Les objectifs de l’étude sont d’étudier la genèse de cette initiative, d’appréhender l’opinion qu’en ont les cadres concernés et d’explorer les conséquences de l’usage du système sur l’activité de travail des cadres. L’étude montre que ce type d’initiative se heurte à différentes réalités du travail des cadres qui rendent difficile la transformation des usages professionnels de la messagerie électronique.

        Source : Prost, Magali, & Zouinar, Moustafa. (2015). PISTES : Perspectives interdisciplinaires sur le travail et la santé, 17-1. Repéré à http://pistes.revues.org/pdf/4454

TRAVAIL DE BUREAU

      • Les bureaux à aires ouvertes, dont nombre d’entreprises se sont dotées au tournant de 2010 pour faire jeune et dynamique, à l’image d’une start-up de la Silicon Valley. Les directions d’entreprises pensaient bien faire en offrant des lieux de travail ‘design et conviviaux’ à leurs employés : on disait alors que les espaces de travail ouverts favorisaient la communication et encourageait la camaraderie. Et c’est exactement le contraire qui s’est produit : les employés se sont mis à parler de moins en moins entre eux, sentant qu’ils dérangeaient les autres chaque fois qu’ils parlaient à autrui ; et chacun s’est même enfermé dans une bulle virtuelle, passant la journée avec des écouteurs sur les oreilles pour avoir la paix. Triste constat, n’est-ce pas ? L’open space se révèle être une lourde erreur, non seulement pour l’entreprise, mais aussi pour chacun de ses employés. L’open space a transformé le quotidien de nombre d’entre nous en source de stress, voire en véritable enfer. Si bien que la question saute aux yeux : que faire ?

        Source : Schmouker, Olivier. (29 juin 2015). Deux trucs ultrasimples pour survivre à l’open space. [Billet de blogue]. Repéré à http://www.lesaffaires.com/blogues/olivier-schmouker/deux-trucs-ultrasimples-pour-survivre-a-l-open-space/579935

      • Prolonged sitting has been negatively associated with a range of non-communicably diseases. However, the role of occupational sitting is less clear, and little is known on the changes of occupational sitting in a working population over time. The present study aimed to determine 1) temporal changes in occupational sitting time between 1990 and 2010 in the Danish workforce; 2) the association and possible dose-response relationship between occupational sitting time and all-cause mortality. This study analysed data from the Danish Work Environment Cohort Study (DWECS), which is a cohort study of the Danish working population conducted in five yearly intervals between 1990 and 2010. Occupational sitting time is self-reported in the DWECS.

        Source : van der Ploeg, Hidde, Visbjerg Møller, Simone, Hannerz,  Harald , van der Beek, Allard J., & holtermann,  Andreas. (2015). International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. Prépublication. Repéré à http://www.ijbnpa.org/content/12/1/71

      • Prolonged sitting has become an accepted part of the modern office. However, epidemiological evidence suggests that sedentary postures are linked to many adverse effects on health. The concept of dynamic or active sitting is intended to promote movement while sitting to reduce the time spent in prolonged, static postures. The purpose of this study was to evaluate the ability of a dynamic office chair to activate the core muscles while participants performed exercises sitting on the chair compared to a stability ball.

        Source : Holmes, Michael W.R., De Carvalho, Diana E., Karakolis, Thomas, & Callaghan, Jack P. (2015). Human Factors. Prépublication. doi:: 10.1177/0018720815593184

      • Dans la perspective de stimuler la prévention des troubles musculo-squelettiques (TMS) dans le domaine de la bureautique au Québec, et de préparer un guide de bonnes pratiques, une première étape est apparue incontournable pour les chercheurs de cette étude : documenter les pratiques de praticiens et celles mises en œuvre dans les milieux de travail au Québec. Il s’agissait de décrire ce qui se fait au Québec, de déterminer les approches les plus prometteuses, de décrire les difficultés rencontrées et, inversement, les conditions de succès.

        Source : St-Vincent, Marie, Montreuil, Sylvie, Toulouse, Georges, Trudeau, Roselyne. Montréal: IRSST, 115 p. (Études et recherches / Rapport  R-874). Repéré à http://www.irsst.qc.ca/media/documents/PubIRSST/R-874.pdf

      • Vendues comme plus ergonomiques, les souris informatiques verticales ont, à ce jour, peu fait l’objet d’études. Sont-elles réellement moins sollicitantes que les souris traditionnelles, permettent-elles de travailler aussi rapidement, sont-elles appréciées par les utilisateurs, quel est leur meilleur emplacement sur le plan de travail ? C’est à ces questions que l’INRS s’est intéressé. Afin d’évaluer le bénéfice des souris verticales par rapport à la souris traditionnelle ainsi que leur emplacement sur le plan de travail, l’INRS a mené une étude en laboratoire. Dix-huit femmes de moins de 40 ans familiarisées avec la bureautique ont testé trois souris.

        Source : Cail, François, & Gaudez, Clarisse. (2015). Travail & sécurité, 762, 30-31. Repéré à http://www.travail-et-securite.fr/visu/ts/RevueTS/2015/TI-TS762-pdf?initViewMode=Magazine

      • Qu’on se le dise : la sédentarité au travail est néfaste pour la santé, tant au niveau physique que psychologique. Les autorités médicales nous apprenaient récemment qu’une pratique régulière d’activité physique à l’extérieur des heures de travail ne parvenait pas à compenser les effets négatifs de la position assise prolongée. L’immobilité comme nouvelle cible ?

        Source : Léger, Pierre-majorique, & Sénécal, Sylvain. (Été 2015), Gestion, 40(2), p. 82.

        Pour voir un reportage à l’émission Découverte dont on parle dans l’article :  http://ici.radio-canada.ca/tele/decouverte/2014-2015/segments/reportage/541/bureau-actif?isAutoPlay=1

TRAVAIL DEBOUT

      • The progressive accumulation of muscle fatigue effects is assumed to lead to musculoskeletal disorders, as fatigue generated by sustained low-level exertions exhibits long-lasting effects. However, these effects have received little attention in the lower limbs. The aims of this study were to determine long-term fatigue effects in the lower limbs associated with standing work and to estimate possible age and gender influences.

        Source : Garcia, Maria-Gabriela, & Läubli, Thomas. (2015). Human Factors. Prépublication. 2015, doi: 10.1177/0018720815590293

TRAVAIL EN HAUTEUR

      • Ce guide se veut un outil d’information pour les employeurs de la construction qui auront à fabriquer, à installer ou à utiliser des systèmes d’ancrage pour la protection contre les chutes conformes à la nouvelle règlementation du Code de sécurité pour les travaux de construction (RLRQ, chap. S-2.1, r.4).​ Ce guide ne vise pas les ancrages utilisés dans les systèmes limiteurs de déplacements. Le lecteur pourra trouver de l’information à cet effet dans la norme CSA Z259.16-04 : Conception de systèmes actifs de protection contre les chutes.

        Source : CSST. (2015). Systèmes d’ancrage pour la protection contre les chutes : guide d’information. [S.l.] : CSST, 11 p. (DC200-1576 -1 (2015-06). repéré à http://www.csst.qc.ca/publications/200/Documents/DC200_1576web.pdf

TRAVAIL EN LABORATOIRE

      • The chemical fume hood is probably the single most-used piece of equipment in research laboratories. Often, the chemical hood is shared by lab personnel, and occasionally it’s shared between labs. Common problems we see with hoods include improper installation and setup and its all-too-frequent use for storage, among others. So the authors thought a discussion on basic design principles, proper operation, and proper installation of the chemical fume hood was in order. To begin, let’s take a look at the design features and proper operational setup.

        Source : McLeod, Vince. (May 2015). Lab Manager, 10(4), 34, 36-37. Repéré à http://www.ourdigitalmags.com/article/health_%26_safety/1991497/256385/article.html

TRAVAIL SÉDENTAIRE

      • Prolonged sitting has been negatively associated with a range of non-communicably diseases. However, the role of occupational sitting is less clear, and little is known on the changes of occupational sitting in a working population over time. The present study aimed to determine 1) temporal changes in occupational sitting time between 1990 and 2010 in the Danish workforce; 2) the association and possible dose-response relationship between occupational sitting time and all-cause mortality. This study analysed data from the Danish Work Environment Cohort Study (DWECS), which is a cohort study of the Danish working population conducted in five yearly intervals between 1990 and 2010. Occupational sitting time is self-reported in the DWECS.

        Source : van der Ploeg, Hidde, Visbjerg Møller, Simone, Hannerz,  Harald , van der Beek, Allard J., & holtermann,  Andreas. (2015). International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. Prépublication. Repéré à http://www.ijbnpa.org/content/12/1/71

      • Prolonged sitting has become an accepted part of the modern office. However, epidemiological evidence suggests that sedentary postures are linked to many adverse effects on health. The concept of dynamic or active sitting is intended to promote movement while sitting to reduce the time spent in prolonged, static postures. The purpose of this study was to evaluate the ability of a dynamic office chair to activate the core muscles while participants performed exercises sitting on the chair compared to a stability ball.

        Source : Holmes, Michael W.R., De Carvalho, Diana E., Karakolis, Thomas, & Callaghan, Jack P. (2015). Human Factors. Prépublication. doi:: 10.1177/0018720815593184

      • Qu’on se le dise : la sédentarité au travail est néfaste pour la santé, tant au niveau physique que psychologique. Les autorités médicales nous apprenaient récemment qu’une pratique régulière d’activité physique à l’extérieur des heures de travail ne parvenait pas à compenser les effets négatifs de la position assise prolongée. L’immobilité comme nouvelle cible ?

        Source : Léger, Pierre-majorique, & Sénécal, Sylvain. (Été 2015), Gestion, 40(2), p. 82.

        Pour voir un reportage à l’émission Découverte dont on parle dans l’article :  http://ici.radio-canada.ca/tele/decouverte/2014-2015/segments/reportage/541/bureau-actif?isAutoPlay=1

TRAVAILLEUSE ENCEINTE

      • Recent NIOSH research has shed some light on the topic of the safety of N95 filtering facepiece respirators (FFR) use by pregnant workers. Because many women are employed in occupations that require the use of protective facemasks, such as medical/surgical masks and FFR, NIOSH conducted research into the safety of FFR use while pregnant. The most frequently used FFR in the US is the N95 FFR (commonly referred to as “N95 mask”), but little information was previously available about the safety of N95 FFR use during pregnancy. In these studies NIOSH researchers compared 22 healthy, non-smoking women who were in either their second or third trimesters of pregnancy with 22 healthy, non-smoking, non-pregnant women who were similar in age, height and weight. All of the women were experienced protective facemask users and were tested for one hour with and without wearing an N95 FFR while sitting, pedaling an exercise bicycle and standing.

        Source : Roberge, Raymond, Kim, Jung-Hyun, & Powell, Jeffrey B. (June 18th, 2015). N95 Respirators use during pregnancy : findings from recent NIOSH research [Billet de blogue]. Repéré à http://blogs.cdc.gov/niosh-science-blog/2015/06/18/respirators-pregnancy/

TROUBLES MUSCULOSQUELETTIQUES (TMS)

      • Dans la perspective de stimuler la prévention des troubles musculo-squelettiques (TMS) dans le domaine de la bureautique au Québec, et de préparer un guide de bonnes pratiques, une première étape est apparue incontournable pour les chercheurs de cette étude : documenter les pratiques de praticiens et celles mises en œuvre dans les milieux de travail au Québec. Il s’agissait de décrire ce qui se fait au Québec, de déterminer les approches les plus prometteuses, de décrire les difficultés rencontrées et, inversement, les conditions de succès.

        Source : St-Vincent, Marie, Montreuil, Sylvie, Toulouse, Georges, Trudeau, Roselyne. Montréal: IRSST, 115 p. (Études et recherches / Rapport  R-874). Repéré à http://www.irsst.qc.ca/media/documents/PubIRSST/R-874.pdf

      • The present study established the effectiveness of a workplace multi-faceted intervention consisting of participatory ergonomics, physical training and cognitive behavioural training for low back pain. Between November 2012 and May 2014, the searchers conducted a pragmatic stepped-wedge cluster-randomized controlled trial with 594 workers from eldercare workplaces (nursing homes and home care) randomized to four successive time periods, three months apart. The intervention lasted 12 weeks and consisted of 19 sessions in total (physical training (12 sessions), cognitive behavioural training (2 sessions) and participatory ergonomics (5 sessions)). Low back pain was the outcome and was measured as days, intensity (worst pain on a 0-10 numeric rank scale) and bothersomeness (days) by monthly text messages.

        Source :  Nørregaard, Rasmussen, Charlotte, Diana, Holtermann, Andreas, Bay, Hans, Søgaard, Karen, & Jørgensen, Marie Birk. (2015). A multi-faceted workplace intervention for low back pain in nurses’ aides: a pragmatic stepped wedge cluster randomised controlled trial. Pain. Prépublication. doi: 10.1097/j.pain.0000000000000234

      • Les pénibilités de l’emploi infirmier se manifestent dans la plupart des pays européens par une proportion importante de travailleurs qui souhaitent abandonner la profession. Les pénibilités physiques y contribuent largement: la manutention manuelle des patients (lever, déplacer, transférer, soulever et repositionner) et le maintien de positions contraignantes et inconfortables lors des soins représentent la principale cause de troubles musculosquelettiques. Des solutions purement techniques ne permettent pas d’améliorer la situation.

        Source : De Troyer, Marianne. (2015). HesaMag, 11, 20-32. Repéré à

      • Vendues comme plus ergonomiques, les souris informatiques verticales ont, à ce jour, peu fait l’objet d’études. Sont-elles réellement moins sollicitantes que les souris traditionnelles, permettent-elles de travailler aussi rapidement, sont-elles appréciées par les utilisateurs, quel est leur meilleur emplacement sur le plan de travail ? C’est à ces questions que l’INRS s’est intéressé. Afin d’évaluer le bénéfice des souris verticales par rapport à la souris traditionnelle ainsi que leur emplacement sur le plan de travail, l’INRS a mené une étude en laboratoire. Dix-huit femmes de moins de 40 ans familiarisées avec la bureautique ont testé trois souris.

        Source : Cail, François, & Gaudez, Clarisse. (2015). Travail & sécurité, 762, 30-31. Repéré à http://www.travail-et-securite.fr/visu/ts/RevueTS/2015/TI-TS762-pdf?initViewMode=Magazine

      • The progressive accumulation of muscle fatigue effects is assumed to lead to musculoskeletal disorders, as fatigue generated by sustained low-level exertions exhibits long-lasting effects. However, these effects have received little attention in the lower limbs. The aims of this study were to determine long-term fatigue effects in the lower limbs associated with standing work and to estimate possible age and gender influences.

        Source : Garcia, Maria-Gabriela, & Läubli, Thomas. (2015). Human Factors. Prépublication. 2015, doi: 10.1177/0018720815590293

VACCINATION

    • The authors developed an influenza immunization campaign utilizing social media as a tool to potentially increase vaccination rates for health care workers (HCWs) at their hospital. The hypothesis was that social media sites would help to create awareness and education. Common misconceptions reported among HCWs include the belief that one can develop influenza from the vaccine, the belief that one is not at risk for influenza, and skepticism about vaccine effectiveness and safety. Employees typically make up the biggest audience for hospital social media.

      Source : Venci, Diana P., Slain, Douglas, Elswick, Betsy M., Sarwari, Arif R., Ross, Ashley L., Smithmyer, Ann, Hare, Justin T., & Briggs, Frank. (2015). AJIC : American Journal of Infection Control. Prépublication. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2015.04.185

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